-->

Test: Mitsubishi L200 (Business/Double Cab)

Jag gillar att skifta vilt mellan olika biltyper och idag ska jag skriva om min testvecka ihop med Mitsubishi L200 Business 2018.

Off-Road-Test-Mitsubishi-L200-Business-2017

Exteriör | Mått | Släpvagnsvikt

Mitsubishi L200 Double Cab är en stor bil (529 cm lång, 178cm hög) men ändå rätt smidig då den "bara" är 181 cm bred.

Den svarta provbilen med sitt oömma flak och "stepside" trösklar var cool men ändå rätt anonym. Parkerar man den utanför ett lunchställe vid 09:30 så lär den smälta in bland de andra svarta pickupperna rätt snabbt.

Markfrigången på L200 är 20,5 (#XC70 har 21cm) men underredet är rejält skyddat med tjock plåt och karossens frigångsvinklar är 30 grader fram samt 22 grader bak så den är gjord för att tåla terräng.

Ovan ser ni en bild från när jag försökte testa dess terrängegenskaper, för L200 ÄR först och främst en arbetshäst och helst när det knappt finns några vägar.

Med dragkroken får du dra maximalt 3100kg (med B-körkort 750kg).

Front-Mitsubishi-L200-Business-2017

Motor | Automat | Förbrukning | Lågväxel

Motorn i L200 är en 4-cylindrig commonrail diesel på 2.4L med turbo, intercooler och partikelfilter. Den knattrar fram 181hk/430Nm och ger bilen skön terrängbilskaraktär och en 0-100 tid på 11,8 sekunder.

Till denna dubbelhytt-L200 kan man sedan välja en klassisk 5-växlad automatlåda vilket satt i min provbil (enkelhytten säljs endast med 6-växlad manuell).

Enligt faktabladet ska provbilen gå att köra på 0,75 l/mil vid blandad körning men trots att jag körde lite längre motorvägsetapper (dock rätt snabba och med inkopplad 4WD) så stannade färddatorn på 1,03.

Fyrhjulsdriften känns lika mekaniskt robust som i #Pajero men jag vet inte om det är samma komponenter, det bara känns så.

Bilen har riktig lågväxel samt elektroniskt låsbara diffar som gör L200 (med andra grövre däck) i princip ostoppbar. Du kan även koppla ur framhjulen så att bilen endast blir bakhjulsdriven.

Interior-Mitsubishi-L200-Business-2017

Interiör | Business Paket | Skatt | Pris

Insidan andas arbetsfordon och känns inte helt supermodern.

Business paketet ger bl.a. läderklädseln, den elmanövrerade förarstolen, en navigator med 7" skärm, nyckellös start och LED varselljus i fronten i kombination med Xenon.

Fyra personer sitter bra i L200, det finns gott om utrymme även bak men den femte platsen i mitten är stenhård enligt de som satt där.

Är man lång, säg över 185cm så måste man böja lite på sig när man stiger in bakom ratten på L200, annars slår man i huvudet just vid insteget. Detta var lite otippat då Pajeron var så extremt luftig.

Väl på plats bakom ratten sitter man bra och ratten går att ställa in så att du får en bra körställning. L200 har bra runt-om-sikt eftersom man sitter högt och med en fyrkantig kaross är det lätt att veta var plåten slutar i alla ledder. Till din hjälp har du även en backkamera men inga parkeringssensorer varken fram eller bak. Kameran är bra för att se om det sitter barn precis bakom bilen, ett ställe man annars har lite dålig koll på via speglarna.

L200 har en hel del säkerhetsutrustning som standard. Allt från antispinn/sladd, panikbromsassistans och panikbromsvarnare till krockgardiner och extra airbags i dörrarna.

Filbytesvarnaren varnar med ett elakt ljud (men utan att ingripa), samma elaka ljud som effektivt påminner dig att sätta på bältet innan du med startknapp startar bilen.

L200 business med automat kostar 349.875:- (279.900:- ex. moms) och skatten ligger på 5535:-/år. Metallic kostar 5000:- extra.

Test-Mitsubishi-L200-Business-2017

Lastvikt | Flak

L200 fungerar helt ok som familjebil men storhandlar man ihop med tre barn och det ösregnar vill man nog helst ha en kåpa som skydd för matvarorna där bak på flaket.

L200 har en total lastvikt på 881kg och med fyra kralliga byggkillar inne i bilen så får man inte lasta så mycket mer på flaket. I mitt fall hade jag gott om kilon kvar efter att min #Cykel följde med..

City-Review-Mitsubishi-L200-Business-2017

Summering | Slutbetyg

Jag brukar vilja köra så ekonomiskt det går till vardags men hade faktiskt 4WD inkopplad mest hela tiden då den gjorde drivlinan mer lugn och komfortabel. I lägre farter och speciellt olastad blir L200 lite "struttig" med sina bladfjädrar bak och tunga hjul men i motorvägsfart rullar L200 riktigt bekvämt.

Mitsubishi L200 känns mekaniskt lika rejäl som ett pansarfordon men fungerar även till vardags och även inne i stan tack vare sin smala smidiga form. Man vänjer sig fort vid att kunna komma fram överallt, sitta högt och kunna kasta in saker på det oömma flaket.

Konkurrenterna till L200 heter t.ex. Nissan Navara, Ford Ranger och Volkswagen Amarok. Jag har testat två av dessa rejält och du hittar dessa och andra liknande tester under arkivtagg #Transportbilar.

Kommentera eller dela gärna artikeln med knapparna nedan.

0 Besökare har kommenterat :