-->

Test: Mercedes AMG E63S Kombi

Trots att jag redan testat nya Mercedes E-klass i fyra olika skepnader så såg jag ändå fram emot detta långa test av nya monsterkombin Mercedes-AMG E63S.

Mercedes-E63s-Estate-TestTest-Mercedes-E63S-2018-Kombi

Exteriör AMG E63S Kombi

Den vita AMG kombin ser kralligt elegant ut med sina kontrasterande svarta detaljer men är man inte bilnörd (som du och jag) så kan man på håll ändå missa att den relativt diskreta kombin är "äkta vara" och god för en 0-100 tid på låga 3,5 sekunder.

Luftfjädringen "AIR BODY CONTROL" har anpassats av AMG och har i denna E63S tre reglerbara luftceller per luftbälg. Karossen är rejält sänkt och spårvidden har ökats jämfört med vanliga E-klass kombi.

De stora hjulen sitter perfekt i hjulhusen och AMG fälgarna blottar stora hålborrade bromsskivor (390mm fram) och röda sexkolvsok. Keramiska bromsar kostar 80.000:- extra och mäter då över 400mm fram.

Baktill är avgasutblåsen svarta och inne i dem hittar man på denna E63s även fyra RIKTIGA utblås. När den fyra liter stora vinkelåttan startats upp och spjällen satts i öppet läge (manuellt eller genom att välja sport/sport+ eller race-programmet) så kan man ur dessa pipor avnjuta ett underbart rappt och smattrande avgasljud.

För att höra ljud och se bilen i rörelse, se inbäddad video längre ner.

Diffusorn mellan avgasutblåsen fyller på denna E63S en funktion och hjälper till att trycka ner det bakre hjulparet i marken.

Backseat-Mercedes-E63S

AMG E63S Som Vardagsbil

En E63S fungerar ypperligt som vardagsbil året om. Den är precis lika rymlig och praktiskt som vilken annan E-Klass kombi som helst och är även snäll som ett lamm när man kör den i "comfort" läget och inte är alltför tung med högerfoten.

Glöm Dragkrok på E63S

Enda "vardagsplumpen" är väl egentligen att E63S inte får dra släp eftersom den inte är typgodkänd för dragkrok.

Om vi ser på antalet liter man kan lasta INNE i bilen så är det rätt få prestandabilar i denna kaliber som lastar 5 personer och 640 liter eller 2 personer och 1820 liter (snacka om Puttgarden-Express!).

Interior-Mercedes-AMG-E63s-2017

Bakom Ratten På AMG E63S

Att sätta sig på förarplatsen, i det smala AMG Performance sätet (tillval för 22.500:-) och starta den stora BiTurbo V8:an på 4 liter är en sann upplevelse för en bilnörd som mig.

Redan efter första motorvägspåfarten (i hällregn) stod det klart att E63S är en racebil, en racebil maskerad med praktiskt kombikaross.

Hög Tjänstevikt Trollas Bort Med Effekt + Bra Chassi

E63S har en stabil tjänstevikt på strax över 2 ton men 612 hästkrafter, 850 Newtonmetrar och den AMG optimerade 4Matic+ fyrhjulsdriften ihop med en snabb 9-växlad Speedshift MCT låda trollade bort alla former av tyngd i snäva kurvor eller vid snabbstarter.

Riktigt Stum AMG Luftfjädring

Luftfjädringen var i Sportläget riktigt stum, på ett behagligt sätt och jag anser nog att en E63S främst skall ses mer som en racebil än en kombikärra. Faktum är att en E63S nästan kräver en racingbana med ett par långa raksträckor för att fullt ut kunna visa sina moves.

AMG Speedshift MCT

Alla E63:or levereras med en 9-växlad automatlåda, Speedshift MCT.

Denna MCT växellåda (Multi-Clutch Technology) är lite intressant då den först verkar vara en traditionell automatlåda men läser man på lite mer visar det sig att den helt saknar momentomvandlare och istället har ett helt paket av våtlameller. En traditionell automatlåda alltså fast med flera lamell-kopplingar istället för momentomvandlare och alltså ingen dubbelkopplingslåda som vissa påstår..

Uselt Svenskt Höstväder För AMG E63S Testande

Jag hade riktigt otur med vädret när jag testade E63S och tog ett par komptimmar lite då och då när det inte regnade för att kunna fota bilen och få ihop lite torrt-videomaterial, resterade tid vräkte regnet ner.. :(

Milage-Fuel-Economy-ÀMG-E63s-Estate-2017

Ekonomi

En E63S med kombikaross börjar på 1.237.900:- (Svenskt grundpris) och nyttjar man bilens potential fullt ut varje dag så får man räkna med täta mackbesök..

Ställer man däremot bilen i komfortläget och pendlar lugnt så kan man få staplarna att sjunka under litern tack vare att 4 cylindrar stängs av (AMG Cylinder Management).

Provbilens skatt låg på 2626:-/år vilket däremot inte var så farligt.

E63s Video + Summering

Prestanda, drivlina, chassi, styrning, motorljud och ja hela E63:ans körupplevelse är verkligen en uppvisning i hur man bygger en "Estate that rules them all".

Accelerationen och ljudet slår alla tidigare familjekombis jag provkört med flera hästlängder (lyssna gärna själv genom att höja volymen och klicka igång ovan inbäddade E63S video).

Men.. Hur mycket jag än imponeras av E63S:ans prestanda så får jag ändå en lätt känsla av "old school" över den stora bensinmotorn under huven och jag tror att vi inom några år får se en ny sorts AMG bilar, när tekniken först testats i modeller som t.ex. SLS AMG Electric Drive..

Läs gärna mina andra E-klass tester under arkivtaggen #Mercedes eller varför inte botanisera bland mina många andra #Biltester.

Kommentera gärna artikeln, är detta din drömkombi nümmer 1?

0 Besökare har kommenterat :