-->

Fälla Upp Torkarbladen i Serviceläge Före Nattfrost

Under vintern ser man lite olika varianter på hur folk hanterar frosten på sina bilar. Vissa brassar på med Webasto värmare och bryr sig därför inte om rutskrapning eller fastfrusna torkarblad.

Andra i vårt område har strikta dagsrutiner och klarar sig långt med en timerstyrd värmare, även dessa slipper skrapa rutor och även frusna lås.

Serviceläge-Torkare-Volkswagen-Touran

Torkarblad & Serviceläge På Nyare Bilar

Det jag skulle fråga är hur du gör OM du inte har tillgång till värmare och parkerar ute på vintern. Lyfter du upp torkarbladen så att de inte fryser fast i rutan?

På moderna bilar med torkarblad som vilar "under huven" så måste man sätta torkararmarna i så kallat serviceläge för att kunna fälla upp dem som ni ser på vår #CrossTouran ovan.

Hur Får Man Torkarna i Serviceläge?

1. Slå av tändningen
2. Dutta torkarspaken nedåt (inom 15s)

Andra Lösningar?

Vissa lägger ett sorts aluminiumtäcke över hela rutan, har aldrig själv provat dessa och vet inte hur bra de funkar mot frosten? Hade även en följare som hade en blomspruta med spolarvätska i som han frostade av framrutan med..

Kommentera gärna detta inlägg och berätta hur just du gör?

2 Besökare har kommenterat :
OskarH sa...

Har en Golf och frugan Audi A4 men visste faktiskt inte att man kunde få upp torkarbladen genom att dutta på spaken :)

Har varken motorvärmare eller uttag för värmefläkt i bilen så min tanke har varit att dra en förlängningskabel genom bakluckan och till en värmefläkt, vet dock inte hur bra det är.

För tillfället så springer jag ut i tofflor 15 minuter innan jag ska åka och sätter på stolsvärmen samt full fräs på klimatsystemet. Dock bara när det är riktigt kallt och det har det som tur inte varit än :)

På nästa bil blir det garanterat motorvärmare!

FixarFarsan sa...

Att springa ut i tofflor och morgonrock i -15 fyller en bra funktion, man VAKNAR! (Fast beställ ändå en värmare till nästa bil!) ;)