-->

Test: Hyundai Santa Fe (2.2 CRDi 200hk 4WD Premium)

Detta är första gången jag kommer i närmare kontakt med modellen Santa Fe och direkt när den blanka röda testbilen kördes fram åt mig väcktes en bra sån där "feel good" känsla hos mig och denna känsla blev bara starkare och starkare för varje mil ihop.

Bilen jag idag ska skriva om heter alltså Hyundai Santa Fe (2020) och har den största tillgängliga dieseln på 2.2 liter, 200hk, 440Nm, premiumpaket, fyrhjulsdrift samt åttastegad automatlåda.

Hyundai-Santa-Fe-Test

Snygg ARG Front

Santa Fe fronten är hög och LED-lysena i fronten ger en "arg" look som är bra mycket bättre i verkligheten än på ovan bild.

Den stora snygga grillen bidrar också till den maffiga SUV-looken, för Santa Fe är helt klart en SUV med sina 2071kg i tjänstevikt och 477 centimeter i längd.

Detta är för övrigt den fjärde generationen av Santa Fe och denna grundmodell kom 2018.

Recension-Hyundai-Santa-Fe-200hk-Diesel-2020

Både SNYGGA och FULA Baklysen

Bilen har enligt mig inga "fulvinklar" utan ser lika väldesignad och krallig ut från alla håll.

Den enda lilla anmärkningen till bilens design är de små grupper av baklysen som satts nertill i bakstötfångaren. Dessa smälter dock in väldigt bra på en röd bil.

Men varför sätter man t.ex. blinkers nere i en egen liten "ö" och inte uppe ihop med de vansinnigt snygga LED-baklysena (mer bilder, inklusive nattbilder på bilens baklysen finns bl.a. på Facebook och Instagram).

Motor / Drivlina

Santa Fe 2020 går att få med en uppsjö olika dieseleffekter (även en bensinare 188hk) men provbilen hade som redan skrivits den starkaste - En 2.2 CRDi Diesel, som ger 200hk vid 3800 RPM och 440 Nm mellan 1750-2750 RPM.

Provbilen var fyrhjulsdriven och på Santa Fe dialekt heter detta HTRAC All-Wheel Drive som påverkas beroende på vilket av de tre körprogrammen man väljer. Dessa olika körprogram ändrar för övrigt hela drivlinans karaktär.

Santa-Fe-2020-svart-Interiör-skinn

Santa Fe Interiör & Funktioner

Bilens interiör är grymt mysig. Det börjar redan när man stänger dörren med en dov smäll och din kropp signalerar direkt att de snygga skinnstolarna är lika sköna som de ser ut. Läderstolarna har ett rejält sidostöd, grymt bra svankstöd och effektiva kylfläktar men saknar massagefunktion.

När man kört bilen i 10 minuter inser man att detta är en skön SUV med precis lagom mycket effekt i kombination med en lagom fast fjädring.

Jag testade bilen på krokiga vägar och i performance-läget kvalar bilen också PRECIS in på "SUV-prestanda" om man utnyttjar den starka dieselns vridmoment optimalt.

Men, allra bäst går Santa Fe'n ändå när man färgar displayen grön och ställer om drivlinan i ECO-läge. Då får man fortfarande en stark, effektiv och snål stor 7-sitsig SUV med massor av komfort.

Fler mysfaktorer är bl.a. det stora öppningsbara glastaket, äkta HUD mot framrutan, aktiv farthållare som fungerar kanon, filhållningshjälp som hjälper till att hålla den stora bilen i filen, den 8" stora navigatorn och den kralliga Krell Premium-Ljudsystemet som givetvis har stöd för Carplay som sig bör i en modern bil.

Informationen rakt framför ratten är en mix av en anpassningsbar bildskärm ihop med klassiska analoga mätare på sidorna.

Bästa 360 Kameran På Marknaden

Det mesta i bilen kan anpassas via menyer, bl.a. att förarstolen åker bak en bit vid in och ursteg och massa annat men en inställning hittade jag inte och det var att kunna aktivera parkeringssensorer automatiskt framtill under säg 5km/h eller varför inte även den fenomenala 360 vyn som är en av de bästa på marknaden just nu. Den kommer ofta till nytta på trånga parkeringar men aktiveras alltså först när man lagt i backen..

Lasta-MTB-Inne-SUV-Hyundai-Santa-Fe-2020

Även En Rymlig Flexibel Familjebil

En sak som skiljer Santa Fe från andra stora klassiska #SUV:ar (läs mina tester) är att Santa Fe även har rätt rejäla innermått. De bakersta två sätena är lika rymliga som i en Touran (ok, något lägre takhöjd men jag med mina 186cm får plats) och även bakom dem får man sedan plats med matkassar precis som i en större minibuss som Sharan .

Fäller man alla fem säten bak (via knappar i bagaget) så kan man lasta in en fullstor MTB precis som den är.

En annan sak som skiljer Santa Fe något från "riktiga" SUV:ar är att en totalt fullsmetad Premium version med största dieseln och 7-säten börjar på rätt "humana" priset 464.900:-. Skatten är dock småäckligt hög även på Santa Fe och kostar hela 9200:- per år.

Under min testvecka med mestadels korta etapper så drog bilen 0,85 liter diesel per mil men på motorväg i 80-90 är det lätt att snabbt sänka denna siffra till under 0,6 utan vidare snålkörning. Kör man bilen i ECO läget blir den i princip framhjulsdriven.

Slutsummering Av Santa Fe

Santa Fe'n seglade rakt in i mitt bilhjärta från dag ett och jag hade lätt kunnat fortsätta testa den till fabriksgarantin gick ut efter 5år, just för att den var så mysig och effektiv på att både sluka last, ungar och mil med.

Santa Fe'n har inte många svaga sidor anser jag men givetvis är den ingen billig bil att varken köpa eller hålla rullande så ekonomi får väl vara det som talar emot denna SUV, och detta gäller såklart alla andra SUV:ar också. Men jämfört med andra SUV:ar är den en riktigt vettigt köp om man gillar dess look och vill ha MASSOR av utrustning och massor av MYS! :D

0 Besökare har kommenterat :