-->

Test: Nya Outlander PHEV (Business X)

För tre år sedan testade jag en vit Mitsubishi Outlander PHEV och nu är det dags att kika på årets version som bjuder på en del nytt.
Outlander-PHEV-2020-test

Exteriör: Röd Kulör Klär PHEV

Denna gång testar jag en röd Outlander PHEV 2020 och jag tyckte den röda kulören gjorde karossen riktigt elegant.

Rent designmässigt ser jag dock inga s t ö r r e uppdateringar mot den vita årsmodell -17 jag testade förut, men designen fungerar än idag som den är anser jag.
Min långtestbil har utrustningsnivå "Business X" och förutom denna finns det fem andra, nedan ser ni samtliga grundpriser:
Fleet Edition 424.900:-
Komfort 464.900:-
Business 494.900:-
Business X 499.900:-
S-Edition 524.900:-
Kuro 539.900:-

Outlander-PHEV-Business-X-Recension

Trevlig Rutig Skinnklädsel i Business X

På insidan hittar vi en ny trevlig rutig skinnklädsel som ingår från nivån Business X, denna detalj gör bilens insida väldigt ombonad.

Dock har Mitsubishi Outlander fortfarande kvar sin lite ruffigare offroadkänsla, precis som t.ex. Subaru Forrester, den känner man även bakom ratten när man kör.

I övrigt är det mesta sig likt, vissa knappar är fortfarande lite udda placerade och glömmer man att knäppa säkerhetsbältet innan man startar bilen hörs ett irriterat plingande, ingen Outlanderförare lär glömma knäppa bältet före start, någonsin..

Outlanders halv/helljus är fortfarande föredömligt bra och växlingen mellan dessa ljus sker automagiskt (AHB).

Även den radarassisterade farthållaren fungerade perfekt medan lane assist fortfarande bara förde oväsen utan att aktivt hålla bilen mitt i körfältet så LDW stängde man av.

Sportläge-Nya-Outlander-PHEV

Nya Körprogram - Snow och Sportläge

Bilen laddas fullt via hushållsel på 5h (10A) och har du 4mil till jobbet kan du alltså köra bilen som en ren elbil dit, ladda under arbetsdagen och komma hem utan att den nya uppgraderade bensinmotorn ens behöver starta.

Sätter man bilen i charge-läget medan man kör på motorvägen drar bilen fortfarande skapligt mycket bensin och min färddator låg och pendlade runt 8-9 liter per 100km, jag körde då i 100km/h och hade "charge" läget påslaget.
Det har tillkommit två körlägen på denna nya modell, snow och sport varav den senare känns helt galen i denna typ av bil. En Outlander PHEV långkör man som en duktig bensindriven brukis/familjebil eller som en tyst, pigg och skön elbil, ordet SPORT känns helt fel!
Test-uppgraderade-PHEV-Mitsubishi-Outlander

PHEV = Kung i Storstäder och Köer

Inne i storstäder kommer Outlanders EV-läge verkligen till sin rätt och i alla fall jag kör i köer på ett mycket mer avslappnat sätt när jag slipper lyssna på en bensinmotor som startar och stannar konstant.

EV läget känns också grymt trevlig när man snurrar runt i närområdet hemma och hämtar/lämnar barn eller handlar.
På flera stormarknader kan man dessutom ladda gratis men skall man stå för laddningskosingen själv ligger en full laddning på runt 15 riksdaler.

Slutsummering

Jag gillar fortfarande Mitsubishi Outlander PHEV. Den är lättkörd, rymlig och bekväm men jag hade ärligt hoppats att denna nya uppgraderade modell skulle ha fått ett större batteri så att räckvidden med eldrift hade ökat till minst 5-6 mil enligt WLTP.

Outlander PHEV har varit rätt ensam på suv-ladd-hybrid-marknaden länge och trots att jag alltså fortfarande gillar modellen så dyker det nu upp liknande bilar, som t.ex. nya Toyota RAV4 plugin som också ligger i samma prisklass men har en WLTP räckvidd på över 75km, på ren el.

Sedan har jag också hört att Mitsubishi kommer sluta exportera sina bilar till Europa i framtiden så någon helt ny Outlander PHEV modell som kan matcha RAV4:an kan vi inte heller hoppas på.. :(

Läs gärna mer av mina liknande inlägg under arkivtaggarna:
#Biltester, #Elbilar, #SUV eller #Mitsubishi.

0 Besökare har kommenterat :