Vår Polo GTI fick i natt sina nya kortare H&R fjädrar och det togs en massa bilder. Verkligen halleluja för att få skruva med nya bilar, inga fastrostade bultar trots att vissa börjat få en hel del rost på sig ändå redan efter 2000 mil (vinterkörningen?).
Rörtång & XZN Bits
Jag har monterat kortare "sänkfjädrar" på säkert 10 av mina tidigare bilar så det är en mer eller mindre standardåtgärd men man det dyker ibland ändå upp nya saker som t.ex. bultskallen på Polon som skulle ha en 12 kantig 14 millimeters XZN bits?! Tror ni någon butik i Stockholm sålde såna? Nej, alla satser med XZN bits slutade på 12mm. Eftersom bultskallen var rund på utsidan gick det bra att klämma åt lite med en rörtång å köra muttermaskin så ingen ko på isen..
Hur lång tid tar ett Fjäderbyte?
Fram tog bytet ca 1h per sida, bak 1h ihop så totalt 3 timmar i ett trångt litet garage utan stress.
Dubbelkolla Leverans
Så till själva bytet, kolla först att du fått fjädrar du beställt genom att dubbelkolla kartong och nr på fjädrarna.
Vilka Verktyg Behöver man?
Kolla därefter att du har en rejäl verktygslåda med lite spärrskaft, hylsor och ledade nycklar och torx eller åtminstone nedanstående verktyg tillgängliga (gäller för Volkswagen Polo GTI 2009):
För fälgmuttrar | 17 mm Hylsa |
För krängaren | 16 mm Ringnyckel TX-30 Torx |
För fjäderben, Övre fäste: | 13 mm hylsa/lednyckel |
För fjäderben, Undre fäste: | 14 mm XZN tolvkantsbits 18 mm hylsa |
För att dela dämpare och fjäder: | 21 mm ringnyckel 7 mm insex hylsa (hålla emot) |
För bromsslang/ledning: | 10 mm hylsa Förlängare på spärrskaft Skruvmejsel |
Övriga verktyg: | Stålborste Rostlösare Muttermaskin (fördel) 2st Fjäderklor Garagedomkraft Bilens originaldomkraft |
För humöret: | Varm plats att meka på? Monteringshandskar? Musik? Dryck |
Sedan är det bara att sätta igång..
Montera Bort Första Hjulet
Lossa alla hjulbultar (inte helt såklart) medan bilen står på marken och ta bort låsbultarna helt. Börja sedan med framfjädrarna eftersom den innebär lite mer jobb. Lyft upp bilen på ena sidan fram så att fjädern kan expandera fritt och ta bort däcket.
Spraya på 5-56 eller annan rostlösare mellan stötdämparen och spindel alltså i skarven där dämparen går in i spindel.
5-56 eller annan Rostlösare
Spraya även riktigt på krängarstagets mutter och bromsslangarnas hållare och ABS kabelns hållare så de lossnar lätt senare.
Lossa Bromsslangen
Lossa bromsledningen genom att flippa upp låsfjädern med en skruvmejsel. Lossa därefter hållaren (plåtbiten) för bromsslang och kablarna med 10 mm hylsan och lossa ABS/antispinnkabeln från sina fästen på stötdämparen.
Lossa Spindelbultar
Ta bort bulten som klämmer ihop spindeln runt dämparen nertill.
Eftersom jag inte hittade 14 mm XZN använde jag rörtång och 18mm hylsa på muttermaskin. Spraya på lite mer rostlösare i foten av dämparen.
Lossa Krängarstaget
Sätt andra domkraften under länkarmen (sätt en liten träkloss mellan) och pressa upp den för att lossa krängarstaget. Använd en ringnyckel och håll emot med torx.
När länkarmen fortfarande upptryckt, sätt på fjäderklorna och spänn ihop fjädern genom att dra dem vartannat lite i taget så fjädern spänns ihop rak.
Lossa Dämpare från Spindeln
Nu lägger du ena hammaren mot spindeln och slår med den andra.
Växla sida och känn med handen underifrån att dämparen rör sig uppåt. Spraya på lite mer rostlösare då och då. Eftersom dämparen sitter fast uppe ännu och fjädern är komprimerad kommer du snart att slå ner spindeln med ok och hela högen.
Eftersom fjädern är komprimerad går den att ta ut och du behöver inte montera bort spindelleder å annat krafs. Detta tjänar du massor av slit på.
Lossa Fjäderbenet Upptill
Lossa sedan fjäderbenet med de tre övre 13mm bultarna och lyft ner hela fjäderbenet på garagegolvet utanför bilen.
Lossa Dämparens Toppmutter
Ta loss mutten i dämparens topp med en 21mm lednyckel, håll emot med 7 mm insexhylsa.
Dra försiktigt upp högen med genomslagsgummin m.m.
Lossa Fjäderklorna
Lossa fjäderklorna med muttermaskin men var noga med att ta lite i taget om vartannat. Smörj gängorna med spray.
Komprimera Nya Fjädrar
Flytta över fjäderklorna på nya fjädern (Vänd fjädern så att texten blir läsbar på plats i bilen), spänn ihop en del och sätt på toppmutter och dra åt tills det sitter.
Sätt in fjäderbenet och sätt fast det uppe med tre 13mm bultar. Dra åt så de sitter lite löst å kan flexa en aning.
Återmontering Fjäderben
Gör rent dämparens nedre del och hålet det ska in i. Spraya på smörjmedel och försök lirka in den så styrningen på baksidan hamnar rätt.
Snabb Återmontering
Nu satte jag tillbaka bromsslangshållaren och kollade så inga sladdar eller krängarstaget satt i kläm. På med däcket och släppte ner bilen försiktigt – Tjoff satt dämparen på sin rätta plats.
Kanske inte by-the-book men har den åkt ner halva vägen och man inte orkar banka (eller som jag hade sovande småungar i huset och inte kunde) så funkar detta utmärkt om man tänker till lite.
Återmontering av Alla Bultar
Ta av hjulet igen och montera bulten för nedre fästet och montera tillbaka krängarstagen genom att lyfta länkarmen lite med andra domkraften. Dubbelkolla och sätt fast alla kablar i deras fästen och dra åt alla muttrar å bultar.
Återmontering Upptill
Dra åt de övre tre 13 mm bultarna. Prova och gunga bilen. Märker du att dämparen "klonkar". Dra åt den och har du inte specialverktyg kan du köra budget. Rörtång, hylsa och insex.
På med hjulet och gör om allt på andra sidan. :)
Montering av Sänkfjädrar BAK
Bak är knappt nämnt att skriva om. Jag gjorde en sida i taget, man kan även släppa ner axeln men oftast är det jobbigare och dämparmuttrar kärvar nästan alltid.
Lyft upp bilen så axeln kan hänger fritt, bort med ena hjulet.
Dra åt fjädern med klorna, ta ut fjäder.
Fjäderklor Bakfjädrar
Bort med klorna och flytta över dem på nya fjädern (Fjädern ska vara vänd så texten är läsbar när den sitter på plats) och flytta över gummit och skruva det så den hamnar rätt mot änden på fjädern.
Tycker du bromsskivorna bak ser rostiga ut?
De var redan så när vi köpte bilen men läs gärna mer i ett annat inlägg om hur man byter bromsskivor bak på Polo GTI. ;)
Kortare H&R sänkfjädrar på plats även bak.
Skillnad: Orginal / H&R fjäder
Kollade på skoj skillnaden mellan original och H&R fjäder och här ser man tydligt att det inte bara är å kapa en originalfjäder som man gjorde som ung (en så kallad bonn-sänkning med vinkelkap).
Bakre nedre fjädertalrik, se till så fjädern är på sin rätta plats.
Dra åt fjädern med klor och sätt dit den på plats, skruva av klorna. Se till att fjädern hamnar rätt uppe och nere medan du skruvar. Du kan behöva lirka lite när du ska ha bort klorna men ingen märkvärdigt.
Kör med stålborste runt navet innan du sätter tillbaka fälgen och ta sedan den andra sidan.
Framvagnsinställning
Kör den sänkta bilen en vecka så att fjädrarna hittar sin rätta plats innan du ställer in hjulvinklarna, flesta däckverkstäder har möjlighet att göra hjulinställning eller "fyrhjulsinställning".
Kul att du orkade glo på alla bilder och läsa ända hit, du hittar alla inlägg om bilen under arkivtaggen #Polo
Bytte du bara fjädrar?? Ska man inte även byya dämparna till kortare och hårdare diton? /Affe
Bra coilovers är givetvis bäst, därefter ett kit med anpassade fjädrar och dämpare, min budgetversion funkar men är inte optimal. Den är snäppet över bonnsänkning med kap som jag också testat ;)
Hej! du har inte kvar gamla fjädern fram? köper gärna den av dig isf
Har kvar alla originalfjädrarna, dom kan du få billigt!
Hör av dig till fixarfarsan@hotmail.com
Tack för en kunglig guide! Ska släppa ner tjejens nyinköpta Polo 2007, ingen GTI men jag har kollat lite på den och jämfört med dina bilder och det ser väldigt lika ut så i morgon ska det mekas! /M
Skulle tro att din Tjejs Polo är väldigt lik vår, hoppas den inte har rostiga bultar bara! Go Low is tha SHIT! ;)
Tack för en jätte bra guide! Hittade hit via gtiklubben och ska sänka på min golf nu, ser väldigt lika ut