Gamla Kawasaki z1000 har alltid dragit mina nakenhoj-suktande-blickar till sig och när denna nya z1100 se släpptes så var jag bara tvungen att få tag på en demohoj och köra ett test.

Demohojen Blev En Kawasaki Z1100 SE
Testade även en Kawasaki Z900 SE som såg nästan exakt likadan ut då den hade samma färgmix.
Looken på z1100 är overall lyckad, gillar det arga låga nyllet och guldiga dämpare fram men skulle vilja ha resten av hojen helt svart.
Detalj – En Ful konstig extraskärm!
Det sitter en sorts extragrunka med parkeringsljus som stör mig lite men annars hojen riktigt ball. Bara sätta på en tailtidy, bar-end-speglar och en annan slutdämpare så är hojen klar för gata.
SE Modellen Har Alltid GRÖNA fälgar
Väljer man en vanlig basmodell, alltså utan SE tillägget kan man få en snygg, clean, helsvart z1100 men då utan de snygga öhlinsdämparna fram i guld. SE modellen kommer bara i ovan utförande med Kawasaki-gröna fälgar.

Varför Välja Kawasaki Z1100 före Z900?
Det beror på, ska du mata motorväg så är z1100 mycket stabilare och känns som den inte fladdrar till för några kastvindar. Den känns också starkare i låg och mellanregistret men kräver lite MER av dig som förare för att kastas runt.
Skillnad på Effekt och Vrid?
På pappret ser man att den har mer volym och 11 hästar mer, 136hk/113Nm (Z1100) mot 125hk/98,6Nm (Z900) samt 14Nm mer i vridmoment.
Hur Mycket Tyngre är Z1100 vs Z900?
Tjänstevikten är något högre 221 kg (Z1100) mot 212 kg (Z900).
Z900 är den livligare av dessa två men även den är en stabil stark pjäs så fråga dig själv hur stabil hoj du behöver?
Vilken Hade Jag Valt?
I mitt tycke är z1100 helt klart den snyggare, speciellt den argare lampan fram men mitt bästa köptips blir ändå en basmodell av den mindre Z900:an som du kan få i massa färger (hade valt en helsvart) och sedan lägger du pengarna på att få till din egen look (de börjar på låga 108.000Kr) samt ta fram radfyrans fina sång.
Båda dessa hojar låter supertråkiga med sina ENORMT stora och fula pontoner till ljuddämpare!
Till Sist - Lite Ekonomi
Det skiljer cirkus 35000 mellan basvarianten av Z900 och denna testade toppversion av Z1100 SE. Till båda modeller måste du sedan lägga minst 5000 för att få bort den horribla ljuddämparen, speglarna och struten bak.
Jag tycker fjädringen är fantastisk redan i basmodellen (troligen eftersom jag kör en svampig Speed Twin 1200 själv idag) så jag skulle inte betala extra för SE.
Om du läst hit och ändå tycker bäst om z1100 och har pengarna att köpa och försäkra, köp den – Du kommer såklart inte ångra dig!
Här via min arkivlänk hittar du alla mina andra #HojTester.