Idag tog jag och Sambon en lunchtur förbi Upplands Motor som just nu har en gigantisk reklamskylt hängande ut mot vägen. På skylten uppmanar de oss som passerar på E4:an att komma in och provköra nya Volvo V60 och det gjorde vi.
Väl Inne i jättebyggnaden möts man av ett par trevliga receptionister (precis alla anställda på Upplands Motor hejar direkt när de ser en kund, säkert en företagspolicy) som börjar plocka fram nycklar till en Volvo V60 D5 (205 dieselhästar och 420nm) men de lovade lite för mycket och det blev en nyckel till en manuell Volvo V60 D3 istället (163hk och 400nm). Tyvärr visste de inte exakt var bilen stod parkerad och efter att ha kört runt med vår Touran och letat en bra stund fick jag gå in igen och fråga vad de höll på med. Till slut styrde en säljare upp det hela och gick själv ut och letade fram bilen så att vi kunde ta en provtur.
Den hängande nosen på nya Volvo V60 är inte riktigt min favorit, jag gillar mer klassiska och “stilrena” linjer (Nej, jag menar inte att Volvo för alltid ska se ut som gamla 760). Fronten på Volvo V60 liknar lite ett täcke som håller på att glida ner från sängen och man skulle vilja ta tag i motorhuvens bakkant och dra upp den en aning, då kanske ögonen, eller jag menar lysena skulle räta upp sig i samma veva. Men smaken är som baken!
Normalt har jag mycket synpunkter om framlyktorna på bilar men i Volvo V60:s fall har jag inget och säga. Tycker inte fronten är så lyckad så jag låter bli att kommentera lysena.
Bakifrån och från sidan får bilen helt klart godkänt och man känner igen Volvos kombisnitt som kom för några år sedan. Baklyktorna som kom på första Volvo S80 modellen känns igen även om deras grundlinjer dragits ut. Sidorutorna längst bak är verkligen pyttesmå och mängden plåt över de bakre hjulhusen är närmare halvmetern. Har sett många bilder på nya Volvo V60 i röd R kostym och då är den riktigt snygg bakifrån. Kolla t.ex. bilden på mitt första V60 inlägg.
Lastutrymmet var djupare än jag trodde men sluttar uppåt och smalnade rätt mycket både i djup och höjd. Trots detta är det nog inga problem att klämma in en modern liten barnvagn där så Volvo V60 T5 och T6 modellen lär klassa in som en KFR :). Bakluckan stängdes med ett tungt skrammel – något måste ha varit löst på provbilen?
Dags att kliva in i bilen. Jag har gillat Volvos inredning sedan Volvo 850 presenterades, tiden före 850 var inredningen lite för yxig och kantig i Volvo 940, 740 och speciellt i gamla 240. I nya Volvo V60 har inredningen moderniserats ett par snäpp till från lillebror V50.
Mittkonsolen är riktigt snygg och på nya V60 är den lite vinklad mot föraren. Om jag minns rätt syntes denna mittkonsol första gången i nuvarande Volvo S40 modell när den kom men var då lite mindre och inte alls vinklad.
Parkeringsbromsen är elektronisk som på nästan alla nya bilar och manövreras till vänster om ratten. Den släpper automatiskt när man kör iväg.
Växelspaken var bra placerad och högerhanden landade rätt på när det var dags att röra runt bland kuggarna. Själva växlingarna kanske inte kommer gå till historieböckerna som de mest smidiga men inget att gnälla över!
Bilens höga midja och låga rutor gav lite dålig sikt ut, speciellt snett bakåt, se bilden nedan. Barn oavsett barnstol kan få svårt att se ut.
Framrutan var även den låg och man satt långt in i bilen. Precis motsatsen mot vår Touran som vi åkte hem med.
I nya Volvo V60 sitter man som sagt långt inne i bilen och rattstången känns längre än på andra bilar. Ratten i sig var skön och greppvänlig och kunde justeras precis som man önskade. Den långa sluttande fronten försvann ut ur synfältet. Plötsligt tänker jag på Lucky Luke som rider ut mot solnedgången, vet inte varför..
Motorn startades genom att nyckeln placerades i sitt fack, kopplingen trycktes ner och så ett litet tryck på startknappen. Vad är vinsten mot vanlig vikbar nyckel funderar jag? Att de med reumatiska besvär slipper vridrörelsen?
Volvos femcylindriga 2 liters (common rail) diesel knattrade igång och lät lite mer som en diesel än t.ex. Volkswagen Sharan med liknande motor.
Väl ute på vägen fungerade motor och växellåda riktigt bra. Motorns vridmoment på 400Nm gjorde bilen lättkörd och när motorn varvades lite hörde man Volvofemmans trevliga morr. Dieselbilar är helt klart körvänligare än för 10år sedan och denna motor ska dessutom klara sig på 0,55 liter per mil. Fordonsskatten på denna V60 D3 var 3213Kr per år.
Volvo V60 D3 har en tjänstevikt på hela 1737Kg så den kvalar inte in som någon flugviktare och jag fick för mig att kilona hade satt sig i den långa fronten eftersom fronten neg i snabbare kurvor. Vinterdäcken gjorde säkert sitt samt att just denna V60 inte var profilerad som någon sportversion av nya Volvo V60 så vi glömmer racingambitionerna helt.
Som vardagsbil är Volvo V60 D3 en riktigt mogen och trevlig bil. Bromsarna var effektiva och fjädring kändes stum men bekväm. Dieseln var stark och “dog” inte direkt efter tomgång utan var med i matchen och morrade fint så länge man körde som om man hade haft barnen med sig i baksätet.
Två av de nyare säkerhetssystemen märktes under testrundan. Första (som lös mest hela tiden) var de gula små lamporna vid sidospeglarna som varnade om föremål i döda vinkeln. Det andra systemet var något ljud som varnade oss om att vi råkat byta fil utan att blinka. Helt ok – vi var överens och blev inte ovänner!
Mätarnålarna var av den svävande sorten och i centrum på varje mätartavla fanns massa digital information.
På ratten satt det en massa knappar men ingen av dem gick att använda för att bläddra runt i färddatorns menyer med. Färddatorn hanterades istället med ett litet hjul på vänstra spaken vilket varken var modernt eller speciellt praktiskt.
Efter provturen tog jag denna bild och konstaterar att baksätet är större än i Volvo V50. Skulle gissa att det är runt 5cm mer benutrymme eftersom det fortfarande ser ut att finnas plats för ett par vuxna ben bakom förarstolen där en 186cm lång förare precis suttit.
Kommer nog att hälsa på hos Upplands Motor igen när det dyker upp en T5 eller T6 modell av nya Volvo V60. Lunchkrogen en trappa ner serverar bra mat så efter det besöket är man både gasad och gasig när man kommer tillbaka till jobbet sen :)
Update:
Har nu även provkört både V60 D5, D5 Polestar och T6 AWD Black-R, klicka på respektive länk för att läsa mer...
Har du läst så här långt tycker jag du ska lämna en liten kommentar!
Tycker nog att du ska lägga till några minuters restid och hälsa på Bra Bil, Volvos egen återförsäljare i Väsby. Ingen påklistrad vänlighet utan ett ärligt och personligt bemötande. Eftersom Volvo äger dom och det är det enda de säljer där, så är dom riktigt duktiga på Volvo.
Kommer gärna och provkör Volvo V50 T5 ni har till försälning och skriver ett par rader om den bilen om det skulle intressera er?