Vår Volkswagen Polo GTi från 2009 (9N3) är utrustad med tillbehöret däcktryckskontroll som idag tyckte att trycket i något däck hade sjunkit och tände därför den gula varningslampan i instrumentpanelen.
Däcktryckskontrollen använder ABS systemets hjulvarvtalssignaler för att räkna ut om ett däcks rullomkrets ändrats. När trycket i ett däck sjunker ändras dess rullningsradie och hjulet snurrar då snabbare än den ska vid en given hastighet. Jag trodde tidigare det handlade om sändare i varje fälg men så är det alltså inte, systemet fungerar även om du byter till andra fälgar än original.
Update1: Dyrare Volkswagen-modeller som t.ex. Phaeton har precis ett sånt system där varje ventil har en givare för att även kunna visa aktuellt tryck.
När jag ändå tankade på vägen kollade jag var rekommenderat lufttryck var för original sommardäck. 2.8 Bar fram och 2.6 Bar bak säger dekalen på tanklockets insida för sommardäcken.
Någonstans runt 2,3 bar är lagom för Polons nuvarande vinterdäck tycker jag. För mycket luft gör att dubbdäcken får sämre fäste och för lågt att bilen rullar trögt och drar massa onödig soppa. Lagom är bäst och jag tittar alltid på däckstommen/däcksidan, den skall vara i princip rak.
Trycket i alla fyra vinterdäck hade sjunkit till 2.0 Bar och jag fyllde därför på lite luft.
När man fyllt på däcken skall man spara den nya rullomkretsen genom att hålla ner SET knappen i mittkonsolen ett par sekunder tills lampan i instrumenteringen släckts.
Update2: Numera rullar vår Polo med nya Hakka 8:or på 16" fälg.