Test: Volvo V60 D5 AUT

Dagens test, Volvos mellanklasskombi V60 D5 med 215 urstarka dieselhästkrafter var en ren njutning och min kollega som testade först ville knappt lämna över bilen när vi skulle stanna och jag skulle köra tillbaka bilen.

Volvo-V60-D5-Rear

Volvo-V60-D5-Front

Exteriör

Jag provkörde V60 D3 tidigare men denna D5:a är som en helt annan bil och trots den traditionella automatlådan kändes bilen “riktigt sportig” för att citera min kollega som till vardags kör Volvo XC70.

Drivlina / Effekt

Den femcylindriga D5 motorn morrar riktigt fint och ljudet är smått beroendeframkallande så man lockar gärna fram ljudet ofta. Trots det visade färddatorn efter provturen en snittförbrukning på “bara” 6,5 liter/100Km (6,4 enligt deklarerad blandad körning). Bilen ska klara sig på 5 liter/100Km när man kör landsväg och efter vår relativt aktiva provtur känns inte detta som en omöjlighet alls!

Räcker inte grundeffekten kan man kryssa i ett originaltrimpaket från Polestar (som hämtar kunskap från Volvos STCC/TTA satsning) som ger 10 extra hästkrafter med full fabriksgaranti. I kombination med detta trim passar väl ett R-Line paket extra bra! :)

UPDATE - Har nu även provkört V60 D5 Polestar och V60 T6 AWD Black-R, länkar till dessa tester hittar du i arkivet under #Volvo.

Volvo-V60-D5-Skinnsäten

Inredning / Skinn / Summum

Bilen vi provade var utrustad med Summum-paket och hade därför läderklädda sportstolar som kramade om en precis lagom för att vara en familjebil. Något smalare stolar och mittenfack än i storebror V70 men väldigt lika i design.

Volvo-V60-D5-Mätare

Instrumentering

Instrumenteringen var klockren även om jag inte riktigt gillade att instrumentbelysningen automatiskt justerades i styrka beroende på hur ljust det var. Kanske något man kan stänga av?

Ratten var skönt “tjock” att hålla i och styrningen förmedlade en riktigt bra kontakt med vägen och den extra effekten trollade på något sätt bort den “nostyngd” jag kommenterade i D3 inlägget.

Volvo-V60-Dörr-Skinninredning

Dörrsida Skinninredning

Volvo har länge haft fint läder i sina läderpaket och man blir inte besviken i D5:an, sömmar och det “grova” lädret i dörrsidorna blir man glad av, så himla snygg! När man sedan dreglat klart och drar igen dörren sker det med ett skönt tungt och mustigt ljud.

Volvo-V60-D5-Mittenkonsol

Volvo-V60-D5-Mittenkonsol-Belysning

Mittkonsolen Dag / Natt

Mittenpanelen (som kom redan i S40) är stilren och lätt att bli vän med. I mörker är den väldigt trevligt upplyst.

Volvo-V60-Bakåtsikt

Bakåtsikt

Blickar man bakåt som förare så är sikten ingen höjdare men genom att nackstöden går att fälla helt ner skymmer de inte sikten nämnvärt rakt bakåt.

Volvo-V60-Baksäte

Baksäte / Benutrymme

Att sitta bakom sina 186cm går men V60 är inte någon limousine, inte som storebror V70.

Fötterna däremot har fått mer utrymme i V60 än i t.ex. V50 så även mansfötter går att placera på golvet (var nästan omöjligt i S40/V50).

Volvo-V60-Lastutrymme

Volvo-V60-Småfack-Bagage

Bagageutrymme

Ännu längre bak i bilen hittar man ett ombonat lastutrymme som sluttar svagt uppåt. En barnvagn och lite packning är inga problem men bakrutan har en nästan 45 gradig lutning och snor en hel del utrymme.

Under lastgolvet finns massor med småfack som håller mindre prylar på plats. Exakt vad Volvo har tänkt man ska ha här vet jag inte riktigt.

Volvo-V60-Backspegel

Volvos Säkerhet

Under provturen märktes bilens säkerhetssystem flera gånger och varnade om bilar i döda vinklar och att man närmade sig heldragna linjer eller filbyten utan blinkers.

Jag tror att dessa säkerhetssystem uppfostrar oss bilförare som byter fil (när vägarna är fria) utan blinkers att blinka i framtiden för att slippa varningen.

Och så till lite ekonomi och siffror..

Volvo-V60-D5-Pris

Pris / Ekonomi

Jag byggde provbilen på internet och hamnade på 371 900:- utan att gå ner på smådetaljer som stereo och andra tillbehör. Inte hutlöst dyrt för denna mångsidiga och sportiga kombi tycker jag. Volvo V60 som modell låg på fjärde plats under Maj när det gäller försäljning i Sverige.

Skatt / Dragvikt

Årsskatten på just denna D5 med Automat är 3667:- och den får dra ett släp på 1800Kg (1300Kg med B-Körkort eftersom bilens totalvikt är 2200Kg). Bilens relativt höga tjänstevikt på 1750Kg trollas bort med den höga motoreffekten, den mindre D3:an känns klart tyngre!

Summum Sumarum

Summum summarum är D5:an enligt mig en klockren s.k. kompromiss-familje-räcer (läs om mina andra #KFR) och jag anser körglädjen vara “snudd på toppklass”! Du som älskar sportiga säkra bilar och kanske har en liten familj att frakta kan konfigurera och bygga din V60 i stort sett som du vill och välja till en massa roliga tillbehör och paket (dessutom på en proffsig hemsida), bara plånboken som sätter maxgränsen.

Läs gärna fler av mina #Biltester eller inlägg om #Volvo.

Kommentarsfunktionen nedan är nu aktiverad. Bara att skriva en rad om du känner för det, du kan vara anonym!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.