Test: Volvo V60 D5 AUT

Dagens test, Volvos mellanklasskombi V60 D5 med 215 urstarka dieselhästkrafter var en ren njutning och min kollega som testade först ville knappt lämna över bilen när vi skulle stanna och jag skulle köra tillbaka bilen.

Volvo-V60-D5-Rear

Volvo-V60-D5-Front

Exteriör

Jag provkörde V60 D3 tidigare men denna D5:a är som en helt annan bil och trots den traditionella automatlådan kändes bilen “riktigt sportig” för att citera min kollega som till vardags kör Volvo XC70.

Drivlina / Effekt

Den femcylindriga D5 motorn morrar riktigt fint och ljudet är smått beroendeframkallande så man lockar gärna fram ljudet ofta. Trots det visade färddatorn efter provturen en snittförbrukning på “bara” 6,5 liter/100Km (6,4 enligt deklarerad blandad körning). Bilen ska klara sig på 5 liter/100Km när man kör landsväg och efter vår relativt aktiva provtur känns inte detta som en omöjlighet alls!

Räcker inte grundeffekten kan man kryssa i ett originaltrimpaket från Polestar (som hämtar kunskap från Volvos STCC/TTA satsning) som ger 10 extra hästkrafter med full fabriksgaranti. I kombination med detta trim passar väl ett R-Line paket extra bra! :)

UPDATE - Har nu även provkört V60 D5 Polestar och V60 T6 AWD Black-R, länkar till dessa tester hittar du i arkivet under #Volvo.

Volvo-V60-D5-Skinnsäten

Inredning / Skinn / Summum

Bilen vi provade var utrustad med Summum-paket och hade därför läderklädda sportstolar som kramade om en precis lagom för att vara en familjebil. Något smalare stolar och mittenfack än i storebror V70 men väldigt lika i design.

Volvo-V60-D5-Mätare

Instrumentering

Instrumenteringen var klockren även om jag inte riktigt gillade att instrumentbelysningen automatiskt justerades i styrka beroende på hur ljust det var. Kanske något man kan stänga av?

Ratten var skönt “tjock” att hålla i och styrningen förmedlade en riktigt bra kontakt med vägen och den extra effekten trollade på något sätt bort den “nostyngd” jag kommenterade i D3 inlägget.

Volvo-V60-Dörr-Skinninredning

Dörrsida Skinninredning

Volvo har länge haft fint läder i sina läderpaket och man blir inte besviken i D5:an, sömmar och det “grova” lädret i dörrsidorna blir man glad av, så himla snygg! När man sedan dreglat klart och drar igen dörren sker det med ett skönt tungt och mustigt ljud.

Volvo-V60-D5-Mittenkonsol

Volvo-V60-D5-Mittenkonsol-Belysning

Mittkonsolen Dag / Natt

Mittenpanelen (som kom redan i S40) är stilren och lätt att bli vän med. I mörker är den väldigt trevligt upplyst.

Volvo-V60-Bakåtsikt

Bakåtsikt

Blickar man bakåt som förare så är sikten ingen höjdare men genom att nackstöden går att fälla helt ner skymmer de inte sikten nämnvärt rakt bakåt.

Volvo-V60-Baksäte

Baksäte / Benutrymme

Att sitta bakom sina 186cm går men V60 är inte någon limousine, inte som storebror V70.

Fötterna däremot har fått mer utrymme i V60 än i t.ex. V50 så även mansfötter går att placera på golvet (var nästan omöjligt i S40/V50).

Volvo-V60-Lastutrymme

Volvo-V60-Småfack-Bagage

Bagageutrymme

Ännu längre bak i bilen hittar man ett ombonat lastutrymme som sluttar svagt uppåt. En barnvagn och lite packning är inga problem men bakrutan har en nästan 45 gradig lutning och snor en hel del utrymme.

Under lastgolvet finns massor med småfack som håller mindre prylar på plats. Exakt vad Volvo har tänkt man ska ha här vet jag inte riktigt.

Volvo-V60-Backspegel

Volvos Säkerhet

Under provturen märktes bilens säkerhetssystem flera gånger och varnade om bilar i döda vinklar och att man närmade sig heldragna linjer eller filbyten utan blinkers.

Jag tror att dessa säkerhetssystem uppfostrar oss bilförare som byter fil (när vägarna är fria) utan blinkers att blinka i framtiden för att slippa varningen.

Och så till lite ekonomi och siffror..

Volvo-V60-D5-Pris

Pris / Ekonomi

Jag byggde provbilen på internet och hamnade på 371 900:- utan att gå ner på smådetaljer som stereo och andra tillbehör. Inte hutlöst dyrt för denna mångsidiga och sportiga kombi tycker jag. Volvo V60 som modell låg på fjärde plats under Maj när det gäller försäljning i Sverige.

Skatt / Dragvikt

Årsskatten på just denna D5 med Automat är 3667:- och den får dra ett släp på 1800Kg (1300Kg med B-Körkort eftersom bilens totalvikt är 2200Kg). Bilens relativt höga tjänstevikt på 1750Kg trollas bort med den höga motoreffekten, den mindre D3:an känns klart tyngre!

Summum Sumarum

Summum summarum är D5:an enligt mig en klockren s.k. kompromiss-familje-räcer (läs om mina andra #KFR) och jag anser körglädjen vara “snudd på toppklass”! Du som älskar sportiga säkra bilar och kanske har en liten familj att frakta kan konfigurera och bygga din V60 i stort sett som du vill och välja till en massa roliga tillbehör och paket (dessutom på en proffsig hemsida), bara plånboken som sätter maxgränsen.

Läs gärna fler av mina #Biltester eller inlägg om #Volvo.

Kommentarsfunktionen nedan är nu aktiverad. Bara att skriva en rad om du känner för det, du kan vara anonym!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

6 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Jag provkörde just densamma för bara några veckor sen. Hade velat köra en D5 AWD, men det blev en vanlig D5 automat. Mina intryck skiljer sig lite från dina...

Först och främst tycker jag, som du, att chassiet är fantastiskt välgjort och bilen går väldigt stabilt och neutralt även när man pressar på genom kurvorna. En stor eloge! Nackdelen med det är att jag tycker att bilen var för stötig och skumpig på motorväg. Styrningen är bättre än vad som är typiskt för Volvo och har inte alls den där lite döda känslan, även om den kändes lite artificiell och frånkopplad. Bromsarna kändes väldigt stumma och tama, och visserligen nöp de till bra när man pressade dem, men det var svårt med finliret.

Den stora nackdelen för mig var drivlinan. Jag är kanske lite bortskämd med VAGs otroligt fina drivlinor, men den här kändes bara stenålder. Dieselmotorn är högljudd och traktoraktig, och gav inte alls den skjuts jag hade förväntat mig. 215 dieselhästar trodde i en rätt liten bil trodde jag skulle sticka iväg snabbare. Min vardagsbil med 150 hästar kändes ungefär lika pigg när jag satte mig i den (och den kändes dessutom som om den flöt fram över alla ojämnheter). Dessutom saknar jag ett sportläge i lådan, som annars växlar upp alldeles för fort när man släpper lite på gasen i en lång kurva. För att vara helt ärlig så tror jag att jag borde prova den här bilen med T5-motorn (numera inte alls femcylindrig utan en fyra på två liter) och PowerShift-växellåda innan jag dömer ut den helt. Men den går inte att få med AWD. Så då kanske jag borde prova T6:an istället, men den har stenåldersautomaten och kanske lite väl mycket vikt.

Nej, allt som allt så var det inte alls hundraprocentig kärlek mellan mig och V60:n. Jag gillar det mesta med den och den är fantastiskt fin på vägen, men den når inte fram och jag skulle inte köpa en.

FixarFarsan sa...

Kul att du skjuter iväg en salva med kommentarer om samma V60 som vi provade idag. Dina kommentarer är alltid lika 100% subjektiva som ens personliga åsikter skall vara så de är alltid välkomna här!

Jag tyckte den mindre D3:an var lite "traktor" i gången medan den raka femman i D5 sjöng upp sig väldigt fint strax över tomgång.

Håller helt med om att en dubbelkopplingslåda hade varit ännu mer rätt i denna typ av sportkombi "modell 2012". 215hk kopplade till en DSG låda istället (gillade inte powershift alls sist jag provade den i S-Max) hade nog gett en ännu rappare knuff men jag var nöjd med det jag "fick" idag eftersom man samtidigt kunde släppa av på gasen och köra 100Km på en halvliter oljedimma, det är häftigt!

Är inte redo att lämna mitt förhållande heller för dagens vänsterprassel men lite småglad blev man under provturen och det är inte fy skam det heller dessa hektiska dagar :D

Har en oskriven provkörning liggandes, även den en Volvo men den kommer en annan dag, sista dagarna på jobbet före 2 månaders ledighet är alltid som dom är..

Alex sa...

Både D3 och D5 har ett sportläge i Geartronic-lådan. För bara spaken till höger, så kommer det upp ett litet "S" i displayen. Växlar upp senare och låter motorn gå på högre varvtal.

/Alex

Anonym sa...

Jag är precis en nybliven ägare av en D5 AWD med automatlåda (alternativet finns inte som manuell) och är faktiskt mycket imponerad av prestandan. Det ska nämnas att jag tidigare körde Audis värstingdiesel A5 3.0 TDI quattro. Men denna känns inte mycket sämre. Att det skulle skilja två sekunder att nå 100 knyck kan inte stämma. Däremot är förbrukningen pinsamt nog något högre trots mindre motor.

/Henrik

FixarFarsan sa...

Hej Henrik!

Vill börja med att tacka för din kommentar, uppskattar verkligen er feedback!

Sedan måste jag nästan fråga vad som fick dig att gå från Audi till Volvo? Byte av tjänstebil?

Anonym sa...

Jag ansluter mig till skaran som anser att V60 D5 AUT är en riktig körmaskin. Sonen köpte en för ett par år sedan och jag fick äran att köra hem den till honom. Grymt trevlig motor och låda och även den hade det fina lädret du tagit bilder på!