Godkänd Besiktning hos Carspect

Då är vår minibuss godkänd ett år till efter en besiktning hos helt nya Carspect stationen i Upplands-Väsby.

Ingång-Carspect-Väsby

Carspect-Infra-City-2011

Nybyggd Carspect Station

Stället ligger precis vid E4:an i en nybyggd byggnad som innehåller ett gäng andra företag. Helt olikt från klassiska bilprovningen man är van vid eftersom Carspect inte har några egna parkeringsplatser och ytan utanför ingången är trång så man får lämna bilen här ute på vägen och knata in för att anmäla sig, såg inte heller någon nummerskylt på utsidan.

Fika-Carspect

Smal Fikahörna

I en smal gång på runt 1,5 meter stod en enkel kaffeautomat och personal som tog emot en. Jag var 20 minuter tidig men det var inga problem. Trångt som attan men riktigt flexibelt.

Touran-2.0-FSI-2006-Besiktning

Saxlyft

Bromskontroll-Kontrollbesiktning-Avvikelse

Årlig Kontrollbesiktning

Vi började med en kort provtur och sedan in den smala långa hallen för att kolla bälten och avgasvärden. Tippar att denna anläggning kan ta 2-3 personbilar samtidigt. Motorn verkar må bra i alla fall och hade utmärkta avgasvärden.

Saxlyftarna var moderna och nersänkta i golvet så inga problem att köra på med en låg supersportbil om man skulle ha en sådan..

Efter lite ljuskontroll var det dags för sista checken som jag var lite smånervös över och det var bromsarna. Denna gång var det mindre skillnad bak men långt ifrån perfekt. Skönt att slippa ett återbesök!

Precis nu när jag skriver detta så ringer sambon från ett lekland hon är på med fyra ungar och säger att hjulet är varmt igen bak, suck!!

Bromstest-Bilprovning-Hur-Stor-Avvikelse-Får-Det-Vara

Besiktningsprotokoll-Touran-2006

Besiktningsprotokoll

Det blev i alla fall godkänt för vår Touran och jag kunde åka hem.

Summering av Carspect

Carspect kändes nytt och modernt men inte helt professionellt tycker jag. Besiktningsmannen hittade t.ex. inte bilens diagnostikuttag och kopplade därför inte in någon sådan utrustning och han bad mig visa dragkrokens funktion istället för att göra det själv.

Idag, en lugn Fredagsförmiddag var det inga kunder som stressade på och då gick det fint men på siten rejta är många inte nådiga över hur det kan vara när det är mer folk på kö.

Avsaknaden av parkeringsplatser spar företaget massor av pengar på och likaså att endast ha en enda lång hall är optimerat och smart men inte helt effektivt när det är full fart.

Svensk Bilprovning har haft många år på sig att optimera sin besiktningsfabrik och är idag ett strå vassare men Carspect kanske snor kunder på att det är lättare att få tider hos dem med väldigt kort varsel?

Men en sak fattade jag inte! Hur kan ett nytt företag som Carspect ta 375:- för en kontrollbesiktning när bilprovningen tar 300:-?? Borde man inte locka över kunder med lägre pris och bättre tider?

Läs gärna mer om bilen i inlägget här #Touran eller om bilen vi till slut ersatte den med här #CrossTouran.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
FixarFarsan sa...

Många som läser detta inlägg via bilprovningens intranät! Kul med 250 besök bara idag från den siten men ingen som kommenterar? :)

Anonym sa...

Att de tar 375:- kan ju bero på att de inte underkänner bilarna

FixarFarsan sa...

Vet inte riktigt hur man skall tolka ovan kommentar?

Besiktningen borde väl vara "likvärdig" på alla stationer oavsett pris eller företagslogga?