Terrängkörning med en helt vanlig fyrhjulsdriven bil som Tiguan 2012 kan beskrivas med tre V – Vansinnigt Vanebildande och Vrålkul!
Haldex Fyrhjulsdrift
Trots att vi pratar om Haldex fyrhjulsdrift (“Permanent” eller inte, se kommentarerna) på en bil med “bara” 19,5 cm markfrigång och med den lägre fronten (Sport & Style som är god för 18 graders lutning) så tog sig bilen fram mycket bättre än jag trott.
Började Som Vanlig Lerig Skogsväg
Början på denna bana som förövrigt ligger vid Malmby flygfält i Strängnäs var som en helt vanlig lerig skogsväg till sommarstället.
Sedan fortsatte lerstigen uppåt och med lite sidolutning, inga problem alls för varken bil eller förare än så länge (se första bilden).
CarEvents Instruktörer
De otroligt kompetenta instruktörerna från företaget CarEvents gav oss förare lite tips vid de knepigare sektionerna på banan.
Som t.ex. ovan vid det första riktiga hindret. En lerig brant backe som krävde att man drog på innan lutningen blev för brant och sedan höll jämn gas men inte för mycket fart – för då skulle man inte få stopp på bilen uppe på toppen. Jag testade efter ett par varv (när jag blivit lite kaxig) att sänka farten vid start men då spann gatdäcken och hittade inget fäste i backen utan hela bilen gled bakåt och ner igen.
Stålklädd Brant Backe
Nästa backe såg ännu “värre” ut med metallplattor som gjorde vägen upp ännu halare. Med lite fart och val av spår gick denna backe galant varje gång. Väl uppe på höjden tog underredet i och som ovan terrängförare trodde man första gången att något slagits sönder men så var det inte, det skrapar bara lite – get used to it!
Lutning Sett Från Sidan
Ovan bild på samma plåtbacke sett från sidan. Bilden visar lite bättre hur brant den var.
Sista hindret var en nästan 180 graders vändning i lerig svag nerförsbacke men den fick jag inte med på bild. I denna sväng var det svårt att få fäste och veta hur hjulen stod. Haldex systemet fick jobba hårt med att fördela kraften till de hjul med mest friktion.
Här körde jag fast under de första två varven och fick backa ner och ta lite sats. Ovan ser du hur bilens underrede såg ut efter ett antal varv runt terrängslingan.
Plastskydd Underrede
Första halva av bilens underrede är täckt av svarta plastsköldar som skyddar bra mot smuts och snällare smällar från naturen.
Tiden går fort när man har kul och det blev snabbt dags att låta skogen vila och vända bilarna hem igen.
Testade Både Tiguan TSI180 + TDI140
Jag provkörde terrängbanan med två olika Tiguan modeller, TSI 180 och TDI 140 BMT - Blue Motion Technology, båda med DSG låda. Instruktörerna rekommenderade att vi amatörer skulle hålla oss till de automatväxlade bilarna då de lämpade sig bäst till terrängkörning och så slapp de manuella få brända kopplingar.
Summering: Tiguan Off-Road
Den svagare TDI 140 motorn var något svårare att köra i terrängen än TSI 180 men DSG lådorna var som skurna för denna inte allt för avancerade terrängbana. Alla som köper SUV borde testa denna typ av terrängkörning, det är en nyttig och rolig upplevelse!
Vet man med sig att man ska köra mycket i “terräng” (läs dåliga vägar, över lite små diken och åkrar eller branta backar) och är en Tiguan spekulant ska man givetvis välja Track & Field fronten som klarar ännu kraftigare diken och backar med 28 grades lutning. Den går även att utrusta med ett terrängpaket som bl.a. innehåller en assistent som hjälper till när det lutar brant utför. Mer om en Track & Field utrustad Tiguan i ett kommande blogginlägg.
Update: Nya Volkswagen Tigan
Läs gärna mer i mitt arkiv under taggarna: #Biltester och #SUV eller läs mitt Test av Nya Tiguan TSI180 + TDI190.