Test: Terrängkörning Med Haldex & Tiguan

Terrängkörning med en helt vanlig fyrhjulsdriven bil som Tiguan 2012 kan beskrivas med tre V – Vansinnigt Vanebildande och Vrålkul!

Tiguan-Offroad-Test

Haldex Fyrhjulsdrift

Trots att vi pratar om Haldex fyrhjulsdrift (“Permanent” eller inte, se kommentarerna) på en bil med “bara” 19,5 cm markfrigång och med den lägre fronten (Sport & Style som är god för 18 graders lutning) så tog sig bilen fram mycket bättre än jag trott.

Tiguan-Haldex-Terräng

Började Som Vanlig Lerig Skogsväg

Början på denna bana som förövrigt ligger vid Malmby flygfält i Strängnäs var som en helt vanlig lerig skogsväg till sommarstället.

Sedan fortsatte lerstigen uppåt och med lite sidolutning, inga problem alls för varken bil eller förare än så länge (se första bilden).

CarEvents-Terrängkörning

CarEvents Instruktörer

De otroligt kompetenta instruktörerna från företaget CarEvents gav oss förare lite tips vid de knepigare sektionerna på banan.

Som t.ex. ovan vid det första riktiga hindret. En lerig brant backe som krävde att man drog på innan lutningen blev för brant och sedan höll jämn gas men inte för mycket fart – för då skulle man inte få stopp på bilen uppe på toppen. Jag testade efter ett par varv (när jag blivit lite kaxig) att sänka farten vid start men då spann gatdäcken och hittade inget fäste i backen utan hela bilen gled bakåt och ner igen.

Test-Haldex-Terrängkörning

Stålklädd Brant Backe

Nästa backe såg ännu “värre” ut med metallplattor som gjorde vägen upp ännu halare. Med lite fart och val av spår gick denna backe galant varje gång. Väl uppe på höjden tog underredet i och som ovan terrängförare trodde man första gången att något slagits sönder men så var det inte, det skrapar bara lite – get used to it!

Terrängkörning-Tiguan-Haldex

Lutning Sett Från Sidan

Ovan bild på samma plåtbacke sett från sidan. Bilden visar lite bättre hur brant den var.

Sista hindret var en nästan 180 graders vändning i lerig svag nerförsbacke men den fick jag inte med på bild. I denna sväng var det svårt att få fäste och veta hur hjulen stod. Haldex systemet fick jobba hårt med att fördela kraften till de hjul med mest friktion.

Här körde jag fast under de första två varven och fick backa ner och ta lite sats. Ovan ser du hur bilens underrede såg ut efter ett antal varv runt terrängslingan.

Markfrigång-VW-Tiguan

Plastskydd Underrede

Första halva av bilens underrede är täckt av svarta plastsköldar som skyddar bra mot smuts och snällare smällar från naturen.

Tiden går fort när man har kul och det blev snabbt dags att låta skogen vila och vända bilarna hem igen. 

Testade Både Tiguan TSI180 + TDI140

Jag provkörde terrängbanan med två olika Tiguan modeller, TSI 180 och TDI 140 BMT - Blue Motion Technology, båda med DSG låda. Instruktörerna rekommenderade att vi amatörer skulle hålla oss till de automatväxlade bilarna då de lämpade sig bäst till terrängkörning och så slapp de manuella få brända kopplingar.

Terrängkörning-Vanliga-Gatdäck

Summering: Tiguan Off-Road

Den svagare TDI 140 motorn var något svårare att köra i terrängen än TSI 180 men DSG lådorna var som skurna för denna inte allt för avancerade terrängbana. Alla som köper SUV borde testa denna typ av terrängkörning, det är en nyttig och rolig upplevelse!

Vet man med sig att man ska köra mycket i “terräng” (läs dåliga vägar, över lite små diken och åkrar eller branta backar) och är en Tiguan spekulant ska man givetvis välja Track & Field fronten som klarar ännu kraftigare diken och backar med 28 grades lutning. Den går även att utrusta med ett terrängpaket som bl.a. innehåller en assistent som hjälper till när det lutar brant utför. Mer om en Track & Field utrustad Tiguan i ett kommande blogginlägg.

Update: Nya Volkswagen Tigan

Läs gärna mer i mitt arkiv under taggarna: #Biltester och #SUV eller läs mitt Test av Nya Tiguan TSI180 + TDI190.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Det verkar fantastiskt roligt det där! Jag skulle jättegärna ta ut en terrängkapabel bil på terrängbana. Jag såg ett par filmer när journalister fick köra nya Touareg på en terrängbana i Kolmården, och det verkade sanslöst skoj!

Men så en liten, liten detalj jag hakar upp mig på i texten... Jag tycker det är lite orättvist att folk fortfarande pratar om permanenta vs icke-permanenta fyrhjulsdriftssystem som om det vore något som låg t.ex. Tiguan till last. Den distinktionen bygger på gamla tiders system, dels system utan diffar som där man inte kunde köra med permanent drift utan fick koppla in fyrhjulsdriften med en spak eller knapp när den behövdes och sen koppla ur den, dels de långsammare reaktiva systemen som de med viskokoppling eller de tidiga Haldex-systemen, som krävde att hjulen började sladda rätt bra innan fyrhjulsdriften gick in.

Den senaste generationens Haldex-system är en helt annan femma. Dels är det otroligt snabbt på att fördela om kraften när det behövs. Men dels är det faktiskt som så att systemet är permanent. Fyrhjulsdriften är alltid inkopplad, men mängden kraft som fördelas varieras hela tiden. Vid normal motorvägskryssning t.ex. så går inte mer än ca 10% av kraften bak. När så behövs kan hela 100% skickas bak. Det är inte heller så att något däck måste börja slira för att kraften ska börja omfördelas. Systemet övervakar hela tiden en väldig mängd parametrar och i rätt lägen så börjar den aktivera kopplingen för att skifta kraft bak redan innan något grepp har förlorat. Exempel på situationer där den börjar skyffla kraft bakåt utan att däcken slirar är vid start från stillastående, när man kör i backe, om man trycker ner gaspedalen kraftigt.

Själv tycker jag inte det är märkbart att systemet är reaktivt överhuvudtaget, bilen har bara mycket mer grepp i alla lägen. Däremot har jag ännu inte provat att köra under några extrema omständigheter. Ska bli intressant att se hur det fungerar i vinter.

FixarFarsan sa...

Tack för en trevlig kommentar Mr D!

Jag gillar verkligen Haldex som leverantör av fyrhjulsdrift, inget snack om det! Haldex är en klar vinnare när det gäller en kompromiss mellan bättre framkomlighet och en acceptabel bränsleförbrukning.

Varför jag inte kallar Haldex för permanent är för att det sitter en dator och behandlar givardata innan samma dator bestämmer hur kraften bäst ska fördelas.

Volkswagen Tiguan tar även hjälp av sina elektroniska differentialspärrar (EDS) på varje axel som bromsar det hjul på en axel som slirar och låter då det andra hjulet med mer fäste driva på mer. Just denna procedur märkte man faktiskt av när bilen spann i leran med ett framhjul och vi blev då uppmanade av instruktörerna att gasa mer för att EDS skulle bromsa det spinnande hjulet och tack vare extra gas driva mer på det andra.

Terrängbilar med låsta diffar, de driver mekaniskt på alla fyra hjulen oavsett vilket hjul som har mest fäste, var nog såna jag syftar på som har "permanent" fyrkrafs men de kör man inte snabbare än gångfart med och har väldigt jobbig vändradie..

Danni sa...

Men den är ju permanent eftersom den nästan alltid driver på alla fyra hjulen, oavsett om det finns en dator inblandad eller inte. Andra system som ofta kallas för "permanenta" gör ju även de en omfördelning, som t.ex. Audis Torsen-system, även om den omfördelar helt och hållet mekaniskt utan hjälp av någon dator.

På en riktig terrängbil så måste man ha låsbara differentialer, allra helst automatiska variabelt låsbara diffar. Det har du t.ex. på en Touareg. Tricket med att simulera samma effekt med hjälp av bromsarna funkar för att åstadkomma en liknande effekt, men kör man hård terrängkörning kommer man märka att man tyvärr överhettar och sliter ut bromsarna på det sättet.

De system som oftast kallas för "permanent" fyrhjulsdrift är ju annars Audis och Subarus, men det finns inget som garanterar att de systemen finns med låsbara diffar. De flesta Audi quattro du kan köpa har helt öppna diffar och kör precis samma trick med bromsarna ifall de kör fast.

Det är inte så mycket pga dig och ditt bruk som jag kommenterar, men jag är lite trött på att rätt många använder termen "permanent fyrhjulsdrift" som om det automatiskt vore något överlägset. I själva verket beror det helt på detaljer kring implementationen och vilken situation det handlar om.

Jack sa...

Volkswagen borde ge alla Tiguan-köpare möjlighet att testa denna typ av terrängbana.

Ditt välskrivna inlägg hjälpte mig faktiskt att övertyga frugan att vi skulle byta vår Passat till en ny Tiguan eftersom hennes släkt har stuga i Lappland (fungerade med Passat men roligare med lite högre bil som dessutom).

FixarFarsan sa...

Hade varit en kanongrej! Eller varför inte se till att man har en liten terrängbana i anslutning till butiken där potentiella "SUV-kunder" hade möjlighet att få testa före köp..