-->

VW Tiguan TDI 140 BlueMotion Provkörd/Test

BlueMotion Technology eller BMT är Volkswagens sätt att säga att bilen med emblemet är extra snål på drivmedel och på vissa modeller betyder även BMT att bilen klassas som miljöbil i Sverige.

Jag hade hoppats att den nya uppdaterade Tiguan 2012 hade hamnat under 120g/km gränsen men tyvärr ligger utsläppen på 150 respektive 158g/km och ägarna får därför betala en årlig fordonskatt på antingen 2698 eller 3106Kr/år beroende på vilken typ av växellåda de väljer.

Nya Tiguan 2012 140 TDI BMT Blue Motion Technology (2)

Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag även provat den starkare dieseln TDI 170 samt en bensindriven TSI 180.

Detta var den tredje och sista Tiguan modell jag hann med under min långa provkörningsdag. Du hittar snabbt alla inlägg kring nya Tiguan genom att använda bloggens sökfunktion till höger.

Nya Tiguan 2012 140 TDI BMT Blue Motion Technology (1)

Rent utseendemässigt skiljer sig inte denna TDI 140 BMT nämnvärt mot de andra modellerna. Fälgarna på denna bilen var 17” standardfälgar och kallades Philadelphia.

Nya Tiguan 2012 140 TDI BMT Blue Motion Technology (5)

Denna 140 TDI var förutom DSG lådan rätt sparsamt utrustad och man satt t.ex. på standardklädseln “Milan Flanell Grey” som ändå var en rätt trevlig kombination mellan alcantara i mitten av sätet och tyg på sidorna. Inställningen av sätet skedde manuellt men i stort sett kunde den justeras i alla ledder man kunde önska.

En finess som jag saknade och som fanns i de andra två bilarna (och som jag snabbt vande mig vid) var Lane Assist som hjälpte till att hålla bilen mitt i filen. Skriver mer om detta system senare.

Ute på vägen var BMT inte alls lika pigg som de andra två av förklarliga skäl och vid korsningar stängde start & stop tekniken direkt av motorn för att spara bränsle. Bilen skall kunna köras på bara 0,6 liter diesel per mil och ytterligare lite lägre på landsväg men då krävs nog en kurs i eco-driving först.

Trots den klenare motorn gick det att forcera en lerig terrängbana med denna bil (se separat inlägg) och bilen klagade inte heller när den lunkade fram i snabb motorvägsfart så visst fungerar bilen som Volkswagen tänkt.

Enda kruxet jag har emot denna BMT är att grundpriset börjar på 299.900:- och för de slantarna får man dessutom växla själv. Om utsläppen hade kunnat pressas ner under 120g/Km hade bilen kommit i ett helt annat läge men nu känns de extra 25’000:- upp till den rivigare TDI 170 faktiskt helt motiverat. TDI 170 har på kronan samma fordonsskatt per år som en TDI 140 BMT DSG.

Har jag missat nåt i mitt resonemang, kommentera gärna?

0 Besökare har kommenterat :