Vippen kallas släpet som företaget CarEvents använder för att demonstrera terrängegenskaper hos olika bilar (läs mer).
Just denna dag var det en specifik bil som skulle Vippas och vilket märke det var gick inte att ta miste på.
Track & Field heter den mer terränganpassade modellen av nya Volkswagen Tiguan 2012. Fronten är den stora skillnaden och klarar en lutning på 28 grader.
Nu var det dags att kliva in som passagerare och först fick jag en kort demonstration i hur bilens elektroniska differential fungerade.
Sedan kördes bilen sakta upp på rampen och rakt upp i himlen.
Bilens vikt fick vippen att börja röra på sig..
En viss träning krävs nog för att bilen ska stanna i våg och det kändes tryggt att sitta i passagerarsätet och låta CarEvents köra :)
Sedan tippade vippen ner åt andra hållet genom att bilen kördes framåt och momentet var över.
Knappen “OFF ROAD” i Track & Field modellen hjälper föraren med en massa saker vid terrängkörning. Citerar Volkswagen själva:
Till exempel aktiveras enkelt "Medlutsassistent" (för optimal kontroll i nerförslutningar), "Anpassning av förarens pedalkaraktäristik" (för fininställning av gasresponsen", "EDS-inställning" (elektronisk differentialspärr som aktiveras vid minsta slirning), "ABS-anpassning" (förbättrad bromsförmåga på löst underlag", "Auto Hold" (stöd vid körning i kraftig stigning och därmed hjälp att spara på kopplingen) och - i samband med automatväxellåda - "Förvald växel" (inklusive optimal motorbroms). Som ett exempel på hur intelligenta dessa system är, kan man ta en inte helt ovanlig situation som exempel: även för en duktig förare kan terrängkörning medföra motorstopp. I ett normalfall deaktiveras offroad-läget och assistanssystemen stängs av. Men elektroniken i Tiguan upptäcker att detta är ett tillfälligt stopp och när motorn startas igen är alla assistanssystem aktiva.
I vippen märktes det tydligt att knappen var intryckt, bilen smög nerför rampen hur mycket man än gasade..
Nästa moment var att testa hur mycket en Tiguan gick att luta i sidled innan den fick köras till plåtverkstaden. I detta moment imponerade karossen stort genom att inte knirra eller låta något.
Tiguan har en hjälpram i höghållfast stål istället för aluminiumkomponenter och detta bidrar till den goda vridstyvheten.
Ett smidigt sätt att skifta till vinterdäck om man inte hittar domkraften eller hur?
Vippen var en kul och har du möjlighet testa den någon gång, gör det!