Test: Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI MCP

Le petit, Bonjour och Merci är typ så mycket Franska jag kan trots att jag besökt landet där denna Peugeot 508 SW kommer från.

Test-Peugeot-508-SW-Front

Mécanique Compacte Pilotée

Mécanique Compacte Pilotée eller MCP, så heter den robotiserade manuella växellådan som sitter i denna eleganta miljöbil 508 SW från Peugeot. Jag skulle vilja kalla 508:an för “En elegant men något halt gentleman i svart stilig kostym”.

Ok, varför "halt"? Det förklarar jag lite senare om du orkar läsa mer..

Test-Peugeot-508-SW-MCP

Peugeot 508SW Exteriör

Provbilens svarta kaross var en svepande slank historia utan massa “hej här gör vi ett kul veck, varför? bara för att det är kul” utsvävningar så den får en tumme upp.

Den 4,8 meter långa karossen förflyttas framåt (och bakåt) av en miljöklassad diesel med beteckningen 1,6 e-HDI.

Test-Peugeot-508-SW-MCP-Robotiserad-Låda

Test-Peugeot-508-SW-Paddlar

MCP - Den Robotiserade Lådan

Vi går direkt till bilens växellåda.. :)

Mellan drivaxlarna och motorn sitter MCP, alltså den sexväxlade Terminator växellådan. Denna växellåda (som också finns i Citroën) har fått mycket kritik och säljaren var noga med att påtala att man måste ge den lite tid för att den skall komma till sin rätt.

Oavsett vad man tycker om den så måste den väljas till 508 SW:n för att den skall klassas som miljöbil. Den sänker nämligen förbrukningen från 4,8 till 4,5 liter milen.

Jag testade lite olika körstilar och tyckte denna låda passade rätt bra att köras manuellt och växlas med paddlar. När det var dags att växla gjorde man precis som på en manuell bil och släppte på gasen, plussade på paddeln och väntade en lite kort stund innan man klev på gasen igen.

Körde man i automatläget fick man ge lådan lite tid att växla och släppa på gasen då med för att den inte skulle göra färden ryckig.

Växellådan är orsaken till att gentlemannen “haltar” mellan varje växel.

Har du tidigare kört en bil som t.ex. nya Passat med DSG tar det nog en bra stund innan du vänjer dig MCP (om du någonsin gör det?).

Test-Peugeot-508-SW-Interor

Test-Peugeot-508-SW-MCP-Mätare

Test-Peugeot-508-SW-MCP-Panorama-Glastak

Test-Peugeot-508-SW-Seats

Peugeot 508 SW - Interör:

Bilens inredning är annars väldigt trevlig och elegant. Ja, hela bilen är elegant tycker jag och inbjuder till en lika elegant körstil.

Man satt bra i stolarna (men jag störde mig på att ryggstödet ställdes in i hack och inte med steglöst vred) och ljudnivån inne i bilen var i klass med både Hyundai i40 som jag körde precis innan eller Volvos stora V70 DRIVe. Alla dessa tre bilar ligger runt 70-71 db i 120 km/h enligt mätningar som jag läst i pappersmagasin.

Test-Peugeot-508-SW-Back-Seats

Test-Peugeot-508-SW-Lastutrymme

508 SW Baksäte/Bagageutrymme

Bakom FixarFarsan:s inställda förarstol sitter jag bra och kan lufta knäna ordentligt. Även skuffen är rejäl och sväljer i stort sett samma volym som i40 och V70.

Test-Road-Kurvig-Slinga-Upplands-Väsby

Peugeot 508 SW Summering:

Denna eleganta Fransos trivdes däremot inte när den pressades på min krokiga testslinga. Bakvagnen kändes klart slingrigare än på i40 som jag körde på samma väg bara ett par timmar tidigare.

Motorns låga effekt på bara 112hk, en tjänstevikt på 1,6 ton ihop med en lite tvekande växellåda gör bilen till en elegant, säker (5:a i NCAP) glidare med väldigt hälsosamma dryckesvanor. Bilen hade en väldigt effektiv och väl fungerande start-stopp funktion som tog alla chanser som gavs till att stänga ner motorn.

Om vi tar och avslutar med kapitlet ekonomi så är 508 SW:n billigare än både V70 och i40. Den startar som miljöbil på 249.900:- när man bygger den på Peugeots hemsida. Generös nybilsgaranti på 5 år eller 10’000 mil, men 1500 mils serviceintervaller och du får inte dra tyngre släp än 1400 Kg oavsett vilka bokstäver du har på körkortet.

Provade även en annan Pegga efter 508:an men den var mer av en käftsmäll än “elegant” så hälsa gärna på här igen om ett par dagar eller så när jag hunnit få ner orden ur skallen ner på tangenterna :)

Har du Synpunkter eller vill rätta något! Skriv en kommentar, Merci!

Läs Gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till #Kombi.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hi there I am so excited I found your webpage, I really found you by error, while I was researching on Digg
for something else, Regardless I am here now and would just like to say thanks a lot for
a tremendous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don't have time to look over it all at
the moment but I have bookmarked it and also added your
RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more,
Please do keep up the awesome work.

Unknown sa...

Hi FixarFarsan, jag tyckte mycket om ditt blog och jag tänkte ställa en fråga just om MCP lådan. Jag hae en 508 från 2012 som slutade växla härom dagen. Är det lönt att byta växellådan eller skruta bilen?

FixarFarsan sa...

Vad är bilen värd på blocket? Sätt ut den som den är om du inte har mekvana eller kontakter, alternativt leta efter en duktig noname-mekaniker som kan sin Peugeot. Skulle inte lämna in den på en stor märkesverkstad..