-->

Milltek Flexi Pipe (Montering Fiesta ST150)

Jag skrev ett generellt inlägg om min före detta Ford Fiesta ST150 (länk till det inlägget) där jag nämner ett antal eftermarknadstillbehör för att göra ST'n ännu lite trevligare att köra.

Börjar med en liten guide kring monteringen av Miltek Flexi Pipe som även finns till andra bilar än Ford Fiesta ST. Den ersätter en bit av avgasröret precis efter grenröret och har en grövre dimension än original för att underlätta avgasernas väg ut i det fria.

100-Verktyg-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

När du fått hem din "Flexi Pipe" behöver du leta upp en bra plan plats att meka på eftersom du ska under bilen och härja. Ta även fram rostläsare, en domkraft och fyra pallbockar.

Jag rekommenderar att du även köper ett par nya avgaspackningar och ett par låsmuttrar som tål värme. Vet dock andra som klarat sig bra utan dessa så det är en ren "option".

Tips på bra Verktygssatser med block och hylsnycklar

Du behöver inga specialverktyg till bytet, en bra verktygssats räcker gott och väl. Ovan ser du ett par exempel på schyssta satser.

Läs mer om varje sats via denna länk eller genom att klicka på bilden!

110_Lossa batteri-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Börja med att koppla loss bilens batteri.

120_Lossa Lamdakabel-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Koppla därefter loss denna gröna kontakt till Lamdasonden.

200_Hissa upp bilen-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Hissa upp bilen framtill med domkraften.

300_Palla upp bilen ordentligt-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Palla upp den ordentligt och knacka på varje bock för att de verkligen sitter ordentligt.

400_rikligt-med-Rostlösare-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Spraya på ordentligt med rostlösare på de bultar som håller bilens originalrör. Jag pallade upp bilen sent en kväll, sprayade på rostlösare och lät sedan medlet verka över natten eftersom jag hört andra som haft mycket problem att få loss muttrarna.

450_Kloss och prova och lossa-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Sedan är det dags att ta hjälp av en träbit så att avgasröret inte flexar medan du lossar på bultarna.

500_Rostlösare och lossa uppe-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Känn efter ordentligt så att du inte drar muttern rund eller drar av pinnbulten. Slösa med rostlösare och prova igen efter en stund om den inte vill lossna direkt.

600_Lirka lätt ut org framåt-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Nu lirkar du loss originalröret.

650_Ny och Miltek-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Ny Miltek Flexi Pipe överst på bild.

700_Flytta över lamda-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Flytta nu över lamdasonden från gammalt rör till det nya.

800_Kolla packning och ta fram bultar-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Nya packningar och bultar till bakre skarven.

900_Montera uppe lätt-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Montera nu det nya röret, börja upptill och sätt fast det lite löst där. Sedan i bakre skarven och medan alla muttrar är lösa hänger du upp det i karossen med gummiupphängningarna.

910_Montera-dubbla-nya-ovala-låbult nere-och-spänn lite-(montera-miltek flexi-fiesta-ST)

Jag fick problem med att skarvarna läckte efter några mil så jag monterade dubbla muttrar där de yttre var ovala låsmuttrar (såg ut som om någon klämt ihop dem md tång).

När allt sitter löst monterat drar du åt hela avgasröret och jag brukar börjar framifrån/uppifrån och fortsätta bakåt. Egentligen precis samma metod som när du monterar ett helt komplett avgassystem.

Koppla sedan in Lambdasondens kabel och anslut batteriet igen.

Löper allt utan problem tar bytet lite drygt en timme om man är normalhändig som jag anser mig vara.

Vill du hitta fler inlägg kring Fiesta ST, använd sökrutan till höger.

0 Besökare har kommenterat :