Jag skrev ett generellt inlägg om min före detta Ford Fiesta ST150 (länk till det inlägget) där jag nämner ett antal eftermarknadstillbehör för att göra ST'n ännu lite trevligare att köra.
Börjar med en liten guide kring monteringen av Miltek Flexi Pipe som även finns till andra bilar än Ford Fiesta ST. Den ersätter en bit av avgasröret precis efter grenröret och har en grövre dimension än original för att underlätta avgasernas väg ut i det fria.
När du fått hem din "Flexi Pipe" behöver du leta upp en bra plan plats att meka på eftersom du ska under bilen och härja. Ta även fram rostläsare, en domkraft och fyra pallbockar.
Jag rekommenderar att du även köper ett par nya avgaspackningar och ett par låsmuttrar som tål värme. Vet dock andra som klarat sig bra utan dessa så det är en ren "option".
Du behöver inga specialverktyg till bytet, en bra verktygssats räcker gott och väl. Ovan ser du ett par exempel på schyssta satser.
Läs mer om varje sats via denna länk eller genom att klicka på bilden!
Börja med att koppla loss bilens batteri.
Koppla därefter loss denna gröna kontakt till Lamdasonden.
Hissa upp bilen framtill med domkraften.
Palla upp den ordentligt och knacka på varje bock för att de verkligen sitter ordentligt.
Spraya på ordentligt med rostlösare på de bultar som håller bilens originalrör. Jag pallade upp bilen sent en kväll, sprayade på rostlösare och lät sedan medlet verka över natten eftersom jag hört andra som haft mycket problem att få loss muttrarna.
Sedan är det dags att ta hjälp av en träbit så att avgasröret inte flexar medan du lossar på bultarna.
Känn efter ordentligt så att du inte drar muttern rund eller drar av pinnbulten. Slösa med rostlösare och prova igen efter en stund om den inte vill lossna direkt.
Nu lirkar du loss originalröret.
Ny Miltek Flexi Pipe överst på bild.
Flytta nu över lamdasonden från gammalt rör till det nya.
Nya packningar och bultar till bakre skarven.
Montera nu det nya röret, börja upptill och sätt fast det lite löst där. Sedan i bakre skarven och medan alla muttrar är lösa hänger du upp det i karossen med gummiupphängningarna.
Jag fick problem med att skarvarna läckte efter några mil så jag monterade dubbla muttrar där de yttre var ovala låsmuttrar (såg ut som om någon klämt ihop dem md tång).
När allt sitter löst monterat drar du åt hela avgasröret och jag brukar börjar framifrån/uppifrån och fortsätta bakåt. Egentligen precis samma metod som när du monterar ett helt komplett avgassystem.
Koppla sedan in Lambdasondens kabel och anslut batteriet igen.
Löper allt utan problem tar bytet lite drygt en timme om man är normalhändig som jag anser mig vara.
Vill du hitta fler inlägg kring Fiesta ST, använd sökrutan till höger.