När folk ska höja effekten i en sugmotor brukar de flesta börja med att optimera in och utflödet. Ett öppet filter för bättre inflöde och ett större avgassystem för bättre utflöde.
Båda dessa komponenter gör att det låter mer men frågan är hur mycket de förbättrar prestandan?
Det vet man egentligen bara om man mäter/bänkar effekten före och efter ändringen men vilken normal "amatörtrimmare" gör det?
Min gamla Fiesta ST (länk till mer info om bilen) som jag skrivit lite om under de senaste dagarna fick ett öppet K&N filter monterat ihop med en bit grövre avgasrör (snarare en bit "strypning" som togs bort).
Ovan ser ni ett original Ford Fiesta ST motorrum.
Instruktionerna från K&N var bra och det blev en rejäl hög med plast och gummidelar över som jag sparade i en stor sopsäck till framtida ägare.
Det sista man gjorde under monteringen var att dra fram två rör från nedre delen av grillen upp till filtret så att den inte skulle suga varmluft från motorn. Senare byttes dessa rör ut mot en avskärmning mellan motor och luftfilter istället.
Motorrummet med K&N filtret på plats. Kanske inte så mycket sexigare men nu ser man i alla fall motorn och inte en stor plastkåpa så lite snyggare blev det nog allt tycker jag.
Mer insugsljud vart det alltså men jag tyckte nog då att motorn varvade lite snabbare och orkade mer på banträffar då spjällen stod helt öppna men det ökade insugsljudet kan också ha lurat en..
I vilket läger står du i frågan om öppna filter, för eller emot?
Här är det två som prövar om öppetfilter verkligen ger några mer hästar än original :https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q.Jag står för öppetfilter om bilen är trimmad och har MAP-sensor istället för LMM. så man slipper risken att paja LMM-sensorn av oljan i filtret.