Test: Audi Q5 Hybrid

Såg detta emblem bak på en Audi Q5 och tog därför ut en sådan på en liten provtur sist jag var hos Audi.

Hybrid-Logo-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Just på Q5:an betyder märket Hybrid att det sitter en 34 hästars elmotor ihop med den vanliga 2.0 TFSI motorn på 211 hästar.

Men först lite allmänt Q5 snack, första gången jag provar denna Audi modell.

Front-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

När Q7an kom var den för svulstig i min smak men Q5:an träffade mer rätt i bilsjälen. Precis lagom stor för att passa en normal familj men utan att jäsa över en normal parkeringsruta.

Bakifrån-Rear-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Audis designteam har använt de linjer som de fått och applicerat dem på denna kaross och visst ser man drag av Q7:an även i denna.

Lastutrymme-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Bakom den väldiga bakluckan finns ett rätt smalt lastutrymme (1050 mm) som inte är så djupt heller (926 mm) men en vanlig kompakt barnvagn går nog i utan problem.

Ombonat-Baksäte-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Baksätet är rymligt, ombonat och har högt i tak.

Knäutrymme-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Bakom förarstolen som är inställd för mina 186 cm sitter jag som en direktör i en limousine.

Förarplats-Ratt-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Flyttar jag fram ett steg sitter jag ännu bättre och nu har vi kommit till det mest intressanta med just denna bil. Hur fungerar hybriden?

Mätare-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Varvräknaren är annorlunda och visar när bilen laddar (motorbroms) och när båda motorerna tillsammans boostar 245 hästar/350 Nm.

Mittkonsolen-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Växelspaken är kopplad till en 8-stegad Tiptronic automatlåda och rakt ovanför den satt en multimediaskärm där information visades om drivkälla och laddning.

Eldrift-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

När det fanns ström i batterierna kunde man smyga iväg helt ljudlöst och har du fulladdade batterier kan du enligt rykten köra 3 kilometer på ren eldrift. Rätt magiskt att köra ljudlöst med en "kluns" som Q5:an ändå är.

Laddning-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Vid motorbroms laddades batterierna och stampade du till gasen lite hårdare vid start kickade bensinmotorn smidigt in utan att man kunde känna några ryck.

Grillen-Audi-Q5-2012-2.0-TFSI-Hybrid-245hk

Lär man sig använda drivkällorna ska denna fyrhjulsdrivna Quattro SUV inte sörpla i sig mer än 0,69 liter per mil enligt faktabladet men den är dyr i inköp med ett grundpris på över en halv miljon - 516 000:- för att vara exakt.

För den halvmiljonen får du 2 ton alert SUV som har riktigt bra prestanda (0-100 går på 7.1 sek!!) i stil med en större V6:a.

Bra mycket piggare än jag förväntat mig när jag först såg emblemet bak så detta är ett lyxåk med bättre miljöpolitik än andra liknande SUV:ar.

För oss som drar saker efter bilar så kan jag berätta att denna Q5:a får dra hela 2000 Kg om du skaffar ett BE-körkort.

Nu vill jag veta vad du får för känslor av denna Hybrid Q5:a?

Länk till mitt bloggarkiv med alla övriga #Biltester och #SUV inlägg.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.