Såg detta emblem bak på en Audi Q5 och tog därför ut en sådan på en liten provtur sist jag var hos Audi.
Just på Q5:an betyder märket Hybrid att det sitter en 34 hästars elmotor ihop med den vanliga 2.0 TFSI motorn på 211 hästar.
Men först lite allmänt Q5 snack, första gången jag provar denna Audi modell.
När Q7an kom var den för svulstig i min smak men Q5:an träffade mer rätt i bilsjälen. Precis lagom stor för att passa en normal familj men utan att jäsa över en normal parkeringsruta.
Audis designteam har använt de linjer som de fått och applicerat dem på denna kaross och visst ser man drag av Q7:an även i denna.
Bakom den väldiga bakluckan finns ett rätt smalt lastutrymme (1050 mm) som inte är så djupt heller (926 mm) men en vanlig kompakt barnvagn går nog i utan problem.
Baksätet är rymligt, ombonat och har högt i tak.
Bakom förarstolen som är inställd för mina 186 cm sitter jag som en direktör i en limousine.
Flyttar jag fram ett steg sitter jag ännu bättre och nu har vi kommit till det mest intressanta med just denna bil. Hur fungerar hybriden?
Varvräknaren är annorlunda och visar när bilen laddar (motorbroms) och när båda motorerna tillsammans boostar 245 hästar/350 Nm.
Växelspaken är kopplad till en 8-stegad Tiptronic automatlåda och rakt ovanför den satt en multimediaskärm där information visades om drivkälla och laddning.
När det fanns ström i batterierna kunde man smyga iväg helt ljudlöst och har du fulladdade batterier kan du enligt rykten köra 3 kilometer på ren eldrift. Rätt magiskt att köra ljudlöst med en "kluns" som Q5:an ändå är.
Vid motorbroms laddades batterierna och stampade du till gasen lite hårdare vid start kickade bensinmotorn smidigt in utan att man kunde känna några ryck.
Lär man sig använda drivkällorna ska denna fyrhjulsdrivna Quattro SUV inte sörpla i sig mer än 0,69 liter per mil enligt faktabladet men den är dyr i inköp med ett grundpris på över en halv miljon - 516 000:- för att vara exakt.
För den halvmiljonen får du 2 ton alert SUV som har riktigt bra prestanda (0-100 går på 7.1 sek!!) i stil med en större V6:a.
Bra mycket piggare än jag förväntat mig när jag först såg emblemet bak så detta är ett lyxåk med bättre miljöpolitik än andra liknande SUV:ar.
För oss som drar saker efter bilar så kan jag berätta att denna Q5:a får dra hela 2000 Kg om du skaffar ett BE-körkort.
Nu vill jag veta vad du får för känslor av denna Hybrid Q5:a?
Länk till mitt bloggarkiv med alla övriga #Biltester och #SUV inlägg.
Jag funderar på just denna eller en lätt begagnad Porsche Cayenne S Hybrid, du har inte planerat att provköra den? /Anders
Hej Anders!
Jag brukar provköra bilar när man är ute och åker, passerar en kul bilhandlare och har en stund över så nästa gång detta inträffar nära ett Porsche Center så det kanske blir en tur i antingen nya 991:an eller Cayenne Hybrid :D
Anders, "Cayenne S Hybrid" är nu testad, använd sökrutan till höger så hittar du till det inlägget..
Rätt häftigt att denna stora SUV klassas som Miljöbil 2013 /Jen
Jag tycker att det är helt galet att 2 persontransportör går in som miljöbil. Om den nu gör det, jag har inte kollat upp det fullt ut men väljer att lita på föregående skribent.
Det är fel att en bil med högre utsläpp Än många andra bilar kan klassas som miljöbil.
Varför är denna bättre ur miljösynpunkt?
Miljöbilsreglerna blir aldrig 100% rättvisa. När de kom klassades t.ex. alla Etanolbilar som miljöbilar, även stora jänkare som drog 2 liter milen! 120g gränsen var rätt ok men den tog inte heller någon hänsyn till dieselpartiklar..
Fast "2 persontransportör" hänger jag inte med på när det gäller Q5:an som är för 4-5 pers.
2tons persontransport skulle det ju vara...
Det där med etanolbilarna gällde bara Sthlm som hade en egen miljöbilsdefinition.
För övrigt gällde att etanolbilar inte fick dra mer än 9,2 l/100 km vid körning på bensin, dvs precis så mycket som 9-5 2.0t BioPower drog. Märkligt sammanträffande skulle nog en lobbyist säga... ;-)
Det där sista har jag inte hört förr :) Det som slog mig när E85 marknaden var som hetast var att t.ex. BioPower-bilarnas etanolförbrukning aldrig stod utskrivet..
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20041364.htm
Se 5:e §.
För Stockholms kommun fanns dock ingen begränsning i bränsleförbrukning. Kunde bilen köras på E85 så var det en miljöbil. Därav att det rullade ett helt gäng fläskiga amerikanska pickuper mm genom Stockholm utan att betala trängselskatt. http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20041037.pdf
Jag tror att det där med att etanolbilarnas förbrukning aldrig skrevs ut beror på att det då inte fanns något certifierat etanolbränsle, det fanns alltså ingen fastställd standard för vad för bränsle man skulle köra på vid test av förbrukning.
Det där gäller ju å andra sidan bara myndigheters inköp och leasing av personbilar. Utöver den finns det en triljard andra definitioner att ta hänsyn till.
Den kanske viktigaste är Skatteverkets definition, den som ger rabatt på förmånsvärdet, eftersom det är den som stått för i särklass störst påverkan på bilparken. Och den klassade en Koenigsegg med 1000+ hästkrafter och etanoldrift som miljöbil (dock inte längre - inga etanolbilar är miljöbilsklassade av Skatteverket längre).
Det var definitionen om miljöbilar för statlig upphandling och leasing som gällde för att man skulle få miljöbilspremien på 10 000 kr.
Sedan hade Skatteverket en definition.
(Och även om en Koenigsegg kunde ses som miljöbil och få viss reduktion på förmnsvärdet så spelade det nog ingen större roll för andelen sålda Koenigsegg... ;-) men visst hade den stor betydelse för bilförsäljningen.
Stockhoms stad hade en definition.
Fanns det fler än så?
Det är konstigt att det skulle vara så svårt att få ihop en nationell definition, även om den som gällde för att få miljöbilspremien brukar kallas den nationella miljödefinitionen.
Dagens definition tycker jag är riktigt konstig.
Tjänstevikten borde vara inte vara en parameter för beräkningen av miljöprestandan.
Antalet sittplatser hade väl varit en bättre parameter?