Test: Golf Blue-e-Motion

Har gasat med gott miljösamvete idag och den första elbilen jag tänkte skriva om är den modell jag känner till bäst nämligen Golfen som i elbilsutförande kallas för: Golf Blue-e-Motion.

Elbilen-Volkswagen-Golf-Blue-e-Motion-Test-Provkörd-Bilder-FixarFarsan (3)

E-motion golfen gjorde ett starkt intryck på mig och jag vet inte riktigt var jag ska börja? Jag vill nog först och främst lyfta fram hur alert, pigg och rolig den var att köra!

1545 kilogram el-Golf stack iväg från stillastående som en sportbil men utan sportbilsljud :) Det enda som hördes i låga farter var ett löjligt brummande från en högtalare som jag hoppas försvinner när det är dags för serieproduktion eller att man åtminstone kan stänga av ljudet.

Accelerationen kändes väldigt stark upp till 70-80 Km/h för att sedan avta och detta ger en 0-100 tid på 11,8 sekunder enligt pressmaterialet.

Den 80 kilo tunga elmotorn levererar i Normalläget 85 Kw (270 Nm) och toppfarten är begränsad till 135 Km/h men det finns ytterligare två körprogram, "Eco” och ”Range”.

Eco sänker effekten till 70 kW och topphastigheten till 120 km/h.

Range ger längsta körsträckan på en laddning men då tar 0-100 Km/h en hel evighet eftersom toppfarten sänks till 95 Km/h.

Tanklocket-Laddning-Volkswagen-Golf-Blue-e-Motion-Test-Provkörd-Bilder-FixarFarsan (2) 
Räckvidden då? 150 kilometer på en laddning ska du kunna komma om bilen, vädret, trafiken och du som förare kommer bra överens.

Hittar inte riktigt fakta om räckvidden är framräknad enligt EU's körcykel eller med "Range" läget aktiverat.

Återkommer till laddningen av dessa elbilar i ett separat inlägg men man kan säga att det finns två typer av laddning, normal och snabbladdning som sker via speciella laddningsstationer.

Volkswagen-Elbilar-DSG-Låda-B-Läget

Växelspaken såg ut som en vanlig DSG-spak men läge B var nytt för dessa elbilar. Körde man med spaken i detta läge tog bilen och laddare batterierna maximalt så fort du släppte gasen, lite som att motorbromsa med 2:ans växel i motorvägsfart men det kändes ändå så rätt i denna bil - Varje gas-släpp/inbromsning gav dig ny fräsch energi till nästa sköna utsläppsfria acceleration.

Front-Volkswagen-Golf-Blue-e-Motion-Test-Provkörd-Bilder-FixarFarsan (4)

En sak jag också gillade med Volkswagens el-golfar var att de såg ut som helt vanliga Golfar och inga futuristiska star-trek fordon. De hade samma lastutrymme som en vanlig Golf och samma innerutrymmen.

Alla 30 batterimodulerna med sina 180 litiumjonceller (26,5 kWh) var gömda i bilens "tomma" utrymmen som blivit över då bensintank, avgasssystem etc rensats bort. Dessa batterier tillsammans väger för övrigt 315 Kg.

Rear-Volkswagen-Golf-Blue-e-Motion-Test-Provkörd-Bilder-FixarFarsan (5)

Denna Blue-e-Motion Golf skall enligt uppgift lanseras redan nästa år 2013 och den kändes "klar" redan idag men det är bra att den genomgår mer tester och finslipning ett år till.

Volkswagen pratade lite flummigt om nya sätt att äga en elbil, om att "köpa mil" istället för att "köpa bil" men OM man får köpa loss el-Golfen nästa år, hur mycket skulle du vara villig att betala?

Som referens börjar den 205 kilo lättare BlueMotion TDI på runt 220'.

Läs gärna mina andra inlägg kring #Elbilar.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :