-->

Byta Xenon på Saab 9-5 till Philips XenStart D1S

Minns ni att jag för en tid sedan fixade ett par nya Xenonlampor som någon av er läsare fick mot att ni skrev lite om själva bytet. Om ni inte kommer ihåg så kan ni läsa mer här.

Nu har Anders bytt lampor på sin Saab 9-5:a och gjort ett riktigt bra jobb med att knäppa bilder, skriva kommentarer och filma lite så jag slutar genast att svamla och lämnar över till honom och låter han berätta om hur bytet gick och hur det blev:

Mottog fina Philips XenStart D1S lampor från Scandinavian Car Styling via fixarfarsan.se.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild2

Objektet, en Saab 9-5 '02 med knappt 30.000 mil på mätaren.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild3

Då det är så otroligt trångt bakom lamporna tycker jag det är betydligt enklare att ta de extra 10 minuterna och montera ut hela  lamphusen och byta lampan vid köksbordet istället. Grill och blinkers med snäppfästen och varje lamphus med 3 skruv.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild4

Ur-monterade lamphus.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild5

Väl inne på köksbordet är processen ganska enkel. Det finns ett lock för Xenon hel/halv och parkeringsljus och ett lock för enbart helljus. Drivdon för lamporna sitter på undersidan av lamphuset.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild6

Locket av och här en av de överlevande "billiga" no-name lampor jag införskaffade för ett antal år sedan när original-lamporna började flacka/flimmra och till och från släckas. Just denna lampa fungerade bra men den andra dog efter bara någon månad.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild7

Öppna bygeln och plocka ur lampan. Ta loss kontakten från lampan och sen koppla in den nya.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild8

Nya lampan på plats. Total tid vid köksbordet ~ 4 min. Hade lamphusen suttit kvar i bilen hade jag med lite tur eventuellt fått av det ena locket efter samma tid. Dessutom hade handen varit sönderriven av alla kanter och hörn man måste brottas med.

Montering av Philips XenStart D1S - Bild9

Passade på att slipa ner och polera upp lykt-"glasen" också. Våtslipt 600, 800, 2000 och sen 4000. Avsluta med power finish och slutligen final finish. Tar väl en 15-20 minuter per lykta. Nu ser mina lyktor ganska illa ut på insidan också och därför blir det inte bättre än såhär. (Polerad fram och opolerad bak.)

Montering av Philips XenStart D1S - Bild10

Uppdraget slutfört. Det blir ingen jättestor skillnad rent ljusbildsmässigt. Det är en gammal bil och den är långt ifrån lika exakt i ljusbilden som en helt ny. Dock är ju, enligt mig, Xenon helt outstanding om man jämför med halogen.

Man kan tydligt se att den ena av mina befintliga lampor var på upphällningen då den flimrade.

Tack till Anders för detta proffsiga blogginlägg, jag hoppas lamporna håller minst hela bilens livslängd! :)

Vill du också få liknande produkter i framtiden och skriva ett gästinlägg så föreslår jag att du följer bloggen (se ikoner längst upp i bilden).

5 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Jag blir lite nyfiken på en sak... Det är ju lagkrav på att man ska ha strålkastarspolning och automatisk höjdreglering av lamporna om man har bixenon. Strålkastarspolning hade ju den här Saaben uppenbarligen redan, men hur löser man höjdregleringen?

FixarFarsan sa...

Höjdregleringen sitter väl inte på själva Xenon glödlampan väl så den är väl densamma eller är jag ute och cyklar?

Danni sa...

Densamma som vad? De flesta bilar utan xenon har manuell höjdreglering, men om du har xenon så är det lagkrav på att du måste ha automatisk höjdreglering av lamporna. Annars får du problem vid besiktningen.

FixarFarsan sa...

Jojo men Anders bytte ju bara no-name Xenon mot nya Philips Xenon så borde inte auto-justeringen redan funnits på bilen?

Hänger helt me dig om bilen haft halogen å man konverterar till gaslampor..

Danni sa...

Jahaaaaaa, då förstår jag! Jo, hade han xenon som originalutrustning innan så finns ju höjdregleringen redan på plats.