Test: Audi A6 Allroad 3.0 TDI S-tronic

Det finns bilar som transporterar människor och saker från A till B så billigt som möjligt. Sedan finns det bilar som transporterar människor från A till B så bra, snabbt, roligt och bekvämt som möjligt och det är just en sådan bil jag provkört idag!

Front-Audi-A6-Allroad-2013Rear-Baklucka-A6-Allroad

A6 Allroad Exteriör/Mått

Provbilen är en Audi A6 Allroad årsmodell 2013 med den mellanstarka V6 dieseln på 245 hästkrafter (S=204hk, M=245hk och L=313hk, alla tre har 3 liters volym) och dubbelkopplingslådan S tronic. A6 Allroad är en biffigt stor bil och är nog i size-klass med en Skoda Superb.

Bakom den 1930 kilo tunga bilen kan du haka på ett släp som väger ytterligare 2,5 ton. Vi snackar alltså om rejäla Audi-doningar! ;)

Lägsta-Läget-Dynamic-A6-AllroadHögsta-Läget-Allroad-A6-AllroadAudi-Drive-Select-Skärm-A6-Allroad

Audi A6 Allroad Luftfjädring & Pris

Det smutta med A6 Allroad är att den har en adaptiv, ställbar, höj och sänkbar luftfjädring som försvarar bilens grundpris på 527.700:-.

Exteriörbilden ovan visar bilen när drive select är inställt i dess lägsta och hårdaste Dynamic läge.

Jag väljer "Allroad" och hör hur luftbälgarna pumpas upp och bilen höjs i etapper både fram och bak tills den är i sitt högsta läge enligt ovan bild.

Ska du köra långt och snålt väljer du Efficiency, vill du låta bilen välja åt dig kör du på Auto eller vill du ställa in allt själv tar du Individual.

Jag långtestade en Audi Q7 med samma motor tidigare samt samma typ av luftfjädring och jag är helt såld på detta luftburna sätt att förändra en bil från hög-soft till låg-stiff på bara ett par sekunder.

Förarmiljö-Audi-A6-AllroadMittenkonsolen-Audi-A6-Allroad

A6 Allroad Interiör

Provbilen hade sköna sportstolar och ett minst lika skönt motorljud när treliterssexan startats.

Körde första biten med bilen i Allroad läge och då kändes den mer som en stabil SUV än en kombi. Skarpa farthinder dunsade dovt men utan att man kände något slag.

Sneglar ner mot mittkonsolen och gillar att knappar och vred är samlade enligt tysk rak standard, såhär ska det se ut!

Instrument-A6-AllroadRäckvidd-A6-Allroad-3.0L

Bakom Ratten & Räckvidd

När motorn fått upp temp vrider jag ner karossen mot marken igen med Dynamic läget och hör att även motor och låda intar ett "S" läge.

Det man nu upplever är ren och skär överdos av körglädje!

Svårt att tro att en så stor och tung kombi kan vara så sjukt vanebildande kul att köra! Motorn ger 580 Nm i vrid, det är en förklaring till lyckopillret. De rappa växlingarna är en annan och den stabila fyrhjulsdriften är en tredje men det viktigaste av allt är att alla tre jobbar så välkalibrerat ihop med chassi och styrning.

Kan jag inte få köra upp resten av tanken tänker jag.. den räcker ju ändå bara 89 mil till, snälla! :)

Kung-på-vägen-Audi-A6-LuftfjädringBenutrymme-Baksäte-A6-Allroad

Summering A6 Allroad 3.0 TDI

Samlar mig lite och vänder hem igen efter den rejäla provturen.. Vad ska vi säga mer, jo den går tyst och fint runt 90 också, knappt över tomgång :)

Innan jag måste återlämna bilen konstaterar jag att baksäte och bagage även de håller hög nivå. Behöver jag summera hur bra jag tyckte hela bilen var?

Bilen börjar på över en ½ miljon men standardutrustningen omfattar egentligen det jag behöver: den fina dieselmotorn, den effektiva lådan och det ultima familjebilschassit.

A6 Allroad är verkligen en fantastik bil och jag undrar om modellen med 313 hästar (650 Nm!!) och tiptronic-låda kan toppa detta? Den gör 0-100 på 5,6 sekunder medan provbilen gör samma på 6,6 så visst lär den extra kraften märkas men den får vi nog prata om en annan gång, 245 hästar räcker gott och väl!

Gillar du Audi? Gråt inte, här hittar du fler inlägg om #Audi.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

11 Besökare har kommenterat :
tobbe sa...

Underbar bil men 313hk är av egen klass :)

Danni sa...

Ja, jag gillar Audi! Faktiskt så mycket att jag åkte och köpte mig en idag. En A6 Avant 3.0 TDI quattro S-tronic. Snålvarianten med 204 hästkrafter, förvisso, men i vardagskörning är där ingen direkt skillnad. Men fortfarande en helt otrolig bil. Som den ligger på vägen! Och vilken förarmiljö!

Jag fick totala skambud på min Passerati, men jag räknar med att besparingen på soppakontot gör att jag kört in den mellanskillnaden rätt fort ändå.

Anonym sa...

Vill ha...........

/M

FixarFarsan sa...

Kul, så det blev en Ådi alltså! Tror 204:an räcker gott och väl!

Anonym sa...

Danni,

Stort grattis till ditt bilköp!

Kan man hoppas att det så småningom kommer en lika utförlig recension som med Passeratin?

Jag tror att du kommer att sakna GTns pulver men detta kommer att kompenseras av en fantastisk komfort.

Får man fråga vad du fick för skambud på inbytet?

Trevlig helg!
//M

Danni sa...

Ja, kanske kan det bli ett gästinlägg. Å andra sidan är ju A6 3.0 TDI ganska utförligt recenserad i flera olika versioner här på bloggen, så lite överflödigt känns det. Jag tror precis som du att jag kommer uppskatta komforten och lyxkänslan såpass mycket att jag inte behöver sakna motorkaraktären och snabbheten så mycket. För att inte nämna hur mycket roligare det blir att tanka med ~90 mil emellan gångerna istället för 40-45.

De flesta handlare ville lägga sig nånstans runt 230-240 kkr (med lite variation beroende på om jag ville ta en lagerbil eller nybeställa). Då är den 1,5 år gammal och har gått 3400 mil, med ett nypris (brutto) på över 490 kkr, så en ganska saftig värdeminskning. Till slut hittade jag en generös Audi-handlare som bjöd 250 kkr vid inbyte om tre månader med 4000 mil på mätaren. Efter att han tittat på den ville han göra avdrag för att lacka om huven (som fått en hel del stenskott) så vi landade på 247 kkr. Det är sanslöst lite men jag är ändå rätt nöjd med det givet omständigheterna.

Anonym sa...

Danni,

Att äga en rolig bil är dyrt blir smärtsamt tydligt i detta fall.....

Ska bli kul att höra hur du som småbarnsförälder uppfattar storleken på A6 kontra The Passerati.

Jag gick från A6 till Passat och vill gärna jämföra intrycken.

Återigen, trevlig helg!
//Mats

Anonym sa...

Hej,
Har precis hittat dina utmärkta tester, väldigt trevligt att sitta och läsa... Jag undrar, har du några kommentarer runt sportstolar vs. komfortsäten i just denna model. Jag är inte jättestor, men inte spinkig heller (strax under 100 pannor) och undrar om sportstolar blir för tajta? Jag har tidigare kört XC70 som näst intill har fåtöljer...
Tack på förhand!

FixarFarsan sa...

Hej och tack för de snälla orden! :)

XC70 har som du säger väldigt fåtöljiga (men sköna) stolar.

Sittkomfort är väldigt individuellt men jag tror inte att du skulle uppleva sportstolarna i A6 Allroad som trånga. De har rätt generösa mått och är enligt mig helt underbara att sitta i.

Anonym sa...

Tack för tipset... det blev en Allroad med sportstolar i skinn. Glaciärvit och 204hk motorn, så nu är det bara att vänta :-)

FixarFarsan sa...

Finns värre öden än att vänta på en Audi A6 Allroad :) Du kommer nog inte att ångra dig!