Test: Audi A6 Allroad 3.0 TDI S-tronic

Det finns bilar som transporterar människor och saker från A till B så billigt som möjligt. Sedan finns det bilar som transporterar människor från A till B så bra, snabbt, roligt och bekvämt som möjligt och det är just en sådan bil jag provkört idag!

Front-Audi-A6-Allroad-2013Rear-Baklucka-A6-Allroad

A6 Allroad Exteriör/Mått

Provbilen är en Audi A6 Allroad årsmodell 2013 med den mellanstarka V6 dieseln på 245 hästkrafter (S=204hk, M=245hk och L=313hk, alla tre har 3 liters volym) och dubbelkopplingslådan S tronic. A6 Allroad är en biffigt stor bil och är nog i size-klass med en Skoda Superb.

Bakom den 1930 kilo tunga bilen kan du haka på ett släp som väger ytterligare 2,5 ton. Vi snackar alltså om rejäla Audi-doningar! ;)

Lägsta-Läget-Dynamic-A6-AllroadHögsta-Läget-Allroad-A6-AllroadAudi-Drive-Select-Skärm-A6-Allroad

Audi A6 Allroad Luftfjädring & Pris

Det smutta med A6 Allroad är att den har en adaptiv, ställbar, höj och sänkbar luftfjädring som försvarar bilens grundpris på 527.700:-.

Exteriörbilden ovan visar bilen när drive select är inställt i dess lägsta och hårdaste Dynamic läge.

Jag väljer "Allroad" och hör hur luftbälgarna pumpas upp och bilen höjs i etapper både fram och bak tills den är i sitt högsta läge enligt ovan bild.

Ska du köra långt och snålt väljer du Efficiency, vill du låta bilen välja åt dig kör du på Auto eller vill du ställa in allt själv tar du Individual.

Jag långtestade en Audi Q7 med samma motor tidigare samt samma typ av luftfjädring och jag är helt såld på detta luftburna sätt att förändra en bil från hög-soft till låg-stiff på bara ett par sekunder.

Förarmiljö-Audi-A6-AllroadMittenkonsolen-Audi-A6-Allroad

A6 Allroad Interiör

Provbilen hade sköna sportstolar och ett minst lika skönt motorljud när treliterssexan startats.

Körde första biten med bilen i Allroad läge och då kändes den mer som en stabil SUV än en kombi. Skarpa farthinder dunsade dovt men utan att man kände något slag.

Sneglar ner mot mittkonsolen och gillar att knappar och vred är samlade enligt tysk rak standard, såhär ska det se ut!

Instrument-A6-AllroadRäckvidd-A6-Allroad-3.0L

Bakom Ratten & Räckvidd

När motorn fått upp temp vrider jag ner karossen mot marken igen med Dynamic läget och hör att även motor och låda intar ett "S" läge.

Det man nu upplever är ren och skär överdos av körglädje!

Svårt att tro att en så stor och tung kombi kan vara så sjukt vanebildande kul att köra! Motorn ger 580 Nm i vrid, det är en förklaring till lyckopillret. De rappa växlingarna är en annan och den stabila fyrhjulsdriften är en tredje men det viktigaste av allt är att alla tre jobbar så välkalibrerat ihop med chassi och styrning.

Kan jag inte få köra upp resten av tanken tänker jag.. den räcker ju ändå bara 89 mil till, snälla! :)

Kung-på-vägen-Audi-A6-LuftfjädringBenutrymme-Baksäte-A6-Allroad

Summering A6 Allroad 3.0 TDI

Samlar mig lite och vänder hem igen efter den rejäla provturen.. Vad ska vi säga mer, jo den går tyst och fint runt 90 också, knappt över tomgång :)

Innan jag måste återlämna bilen konstaterar jag att baksäte och bagage även de håller hög nivå. Behöver jag summera hur bra jag tyckte hela bilen var?

Bilen börjar på över en ½ miljon men standardutrustningen omfattar egentligen det jag behöver: den fina dieselmotorn, den effektiva lådan och det ultima familjebilschassit.

A6 Allroad är verkligen en fantastik bil och jag undrar om modellen med 313 hästar (650 Nm!!) och tiptronic-låda kan toppa detta? Den gör 0-100 på 5,6 sekunder medan provbilen gör samma på 6,6 så visst lär den extra kraften märkas men den får vi nog prata om en annan gång, 245 hästar räcker gott och väl!

Gillar du Audi? Gråt inte, här hittar du fler inlägg om #Audi.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.