Nya Ford Ranger Wildtrack Provkörd/LångTest

Jag har nu testat klart stora Ford Ranger Wildtrack och det är en skön bil som man snabbt tar till sig, det gjorde i alla fall jag..

Orange-Wildtrack-Ford-Ranger-Pickup Sida

Min första kommentar när den kördes fram var s**tan vad stor den är men 5,4 meter bil kändes helt naturligt ett par dagar senare.

Den rena robusta designen tilltalade verkligen mig och att den var lackerad i knallorange gjorde den ännu snyggare!

Front-NCAP-Ford-Ranger-Wildtrack-Pickup

Nya Ford Ranger fick fem stjärnor i NCAP och trots sin storlek ska den vara snällare (än andra bjässar) mot fotgängare. Men jag vill ändå INTE se denna nos komma mot mig, den är bred och HÖG!

Ford-Ranger-Bakifrån-Orange-Wildtrack-Test-Recension

Allt är stort och rejält på bilen men så har den också en tjänstevikt på över 2 ton, 2083 Kg för att vara helt exakt.

Den får dra 3,3 ton tunga släp och lasta 1 ton så den är byggd för att klara även andra saker än vad jag hade den till.

Förarplats-Ford-Wildtrack

Wildtracken hade inte bara ett snyggt yttre, hela inredningen var åt det lyxigare hållet för att vara en transportbil. Förarstolen ställdes in med elmotorer och lädret kändes både flådigt och tåligt. Det grova tygmönstret på sätets sidor höll en på plats.

Baksäte-Ford-Ranger-Wildtrack

Lyxbaksäte i king-size där tre personer satt som kungar! Läs gärna mer HÄR (nytt fönster) om hur den lirade som familjebil.

Instrumentpanel-Ford-Ranger-Pickup

Färddatorn styrdes via en smal "trippmätarpinne" nere vid mätarna men annars kändes allt personbilsmodernt. Ford brukar ha lite kaotisk design på instrumentering men i Ranger var det mer stramt och det fungerade mycket bättre.

Navigator är standard i Wildtrack men skärmen var rätt liten och inte den bästa men funktionen fanns där och det är väl huvudsaken i en trans..

3.2-V6-Diesel-Ford-Ranger-Wildtrack

Motor och drivlina då? Dieselkaminen under huven var en rak 5:a på 3,2 liter som på pappret gav 200hk och 470 Nm. Provbilen hade även en Automat som var sexväxlad.

Jag körde bilen i tron att den hade en diesel V6:a under huven så jag saknade lite vinkelråmande men den hade ju en rak femma!! Snacka om att vara dåligt påläst.

Motorn gurglade lite när högerfoten blev tung och upp till 3000 varv fanns det duktigt med vrid och effekt. Över 3000 dalade effektkurvan brant så det var ingen motor man drog mot det röda.

Korta gurglande nöjesturer utan någon långkörning eller last gav en rätt wild snittförbrukning på 1,76 liter/mil. Färddatorn sa 1,3 liter milen så det kan ha varit att tanken inte var 100% full när jag fick bilen och då blir det fel om man räknar: sluttankning/körda mil.

När växellådan var kall och man pinnade iväg hamrade den i växlarna med storsläggan. När oljan fått lite värme krympte släggan men fortfarande var det hardcoreväxlingar jämfört med de bästa personbilsautomaterna.

265x65x17-Nokian-Vinterdäck-Pickup

Däckens tyngd var en grej jag tänkte på i låg fart, vi pratar rejäla saker även här. Wildtrack har artontummare med massa kilon gummi som standard!

Rejäl-fjädringsväg

Ordentligt med plats i hjulhusen vittnar om att denna bil inte fegar för lite tuffare terräng. Den klarar av 0,8 meter djupa vattendrag och markfrigången är 23 cm.

Bak sitter bladfjädrar som gör bilen lite studsig i låga farter, fram sitter dubbla triangellänkar, läs "mycket mer sofistikerad fjädring".

När man kommit upp i motorvägsfart och kanske även lite moms så infinner sig däremot ett lugn, som att massan i hjulen och fjädringen hamnar i zen och man njuter av att dundra fram tyst och bekvämt en våning upp.

Markfrigång-Skyddsplptar-Ford-Ranger-Wildtrack-Pickup

En tjock hasplåt sitter under växellåda och motor fram och man ser att den gjort nytta.

2WD-4WD-LOW-Ford-Ranger-fyrhjulsdrift-vred

Bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift med lågväxel. Den första gav lätt svansvift vid start medan 4H gjorde bilen till en grotesk leksak på parkeringar där det fortfarande fanns is kvar. Lågväxel kunde jag inte testa riktigt, letade faktiskt lite efter en lämplig plats men det sket sig som man säger.

Backkamera-innerbackspegel

Just Wildtrack har en hel del lyx i sin standardutrustning och en sak var backkameran som dök upp i innerbackspegeln när R lades i. En bra funktion då sikten precis bakom bilen inte är så bra.

Navigator har jag redan nämnt, parkeringssensorer är ett annat bra tillbehör som hjälper till att hålla koll på de tilltagna yttermåtten.

Så vad kostar allt detta då? För en privatperson börjar bilen på 399.500:- (319.600 ex.moms) och det var lite mindre än jag trodde.

Metallic kostar 4000:- extra och bränslevärmare med timer 15'500:- men annars är det mesta standard i just Wildtrack versionen.

Summering
Plus:
Design, Innerutrymmen, Komfort, Stark, Robust och Rejäl
Minus: Förbrukning (om den nu stämde) och Motorljud

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte skulle knorra om förbrukning men så satte jag ändå det på "minus"..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :