-->

Test: Seat Alhambra TDI 177

Min första kommentar när jag hämtade långtestbilen Seat Alhambra TDI 177 var hur jädra snygg den var och det tycker jag fortfarande efter en dryg vecka ihop.

Front-Nya-Seat-Alhambra-2013Left-Side-Seat-Alhambra-2013Rear-New-Seat-Alhambra-2013

Seat Alhambra Exteriör

Alhambra delar mycket grundkomponenter med Sharan men har en Seat-veckad motorhuv, annan front/grill, emblem (dah!) och baklysen.

Testbilen hade dessutom grymt snygga 17" vinterfälgar och eftersom detta är en "äkta" 7-sitsig minibuss så har den såklart skjutdörrar! 

Elektriska Skjutdörrar

Just denna pressbil hade extrautrustats med El-Öppning av dessa samt bakluckan. En rätt cool funktion men när man packar i dåligt väder blir man till slut smått störd över att de öppnar och stänger så långsamt.

Lastutrymme-6-eller-7-Säten-Seat-Alhambra-2013Kliva-in-tredje-raden-Seat-Alhambra-2013

Alhambra Säten / Sittplatser

Om vi låter bakluckan vara öppen ser vi detta fantastiskt flexibla utrymme. Stolarna är enkla att fälla, nackstöden kan sitta kvar vid fällning även i rad tre och det är dessutom plant och väldigt propert.

Insteget till rad nummer tre är väl genomtänkt, brett och gjort för att fungera varje dag (inte som ett "nödsäte" är vad jag försöker säga).

Tre-Barnstolar-Seat-Alhambra-2013

Tre Barnstolar i Mellanraden

Vi hårdtestade verkligen Alhambran och fyllde den med sex personer varav fyra satt i någon sorts barnstol.

Varje säte i mittenraden går att skjutas individuellt så att den med bakåtvänd barnstol kan vara i sitt bakersta läge och de två andra lite längre fram för att ge rad 3 mer utrymme för last och någons knän..

Ventilation-Gardiner-Seat-Alhambra-2013

Sitta Som Vuxen I Rad Tre

Satt själv allra längst bak under ett par timmar i rent testsyfte och imponerades av hur bra jag satt där. Gott om utrymme och trivsamt med egen ventilation (bilen hade 3-zons klimatanläggning).

Hm, det var väldigt mycket snack om säten men det är utan tvekan bilens trumf, att den går att använda som 7 sitsig, eller 6 sitsig med en veckas packning för "samtliga passagerare".

Körställning-Seat-Alhambra-2013

Köra Seat Alhambra TDI 177

Som busschaffis satt man rätt bra tack vare en semi-el-justerbar (svank och ryggstöd med el) men lite platt förarstol och en ratt som mötte upp armlängden.

Bilen hade den starkaste dieselmotorn (TDI 177) och fullastad kändes motorn precis lagom. När jag testade Sharan med TDI 140 tyckte jag den var riktigt pigg men det var med DSG och helt utan last.

Den manuella lådan i Alhambra var lite trög men jag tror det berodde på att bilen inte alls var inkörd (hade gått lite drygt 100 mil). Dessa sexväxlade lådor brukar annars vara helt ok men en automatväxlad DSG skulle jag rekommendera att du provade innan du väljer manuell.

Chassit var åt det bussigare hållet, lite svajig men ändå stötig på tjälskadade dåliga vägar. Jag hade personligen valt bort el-dörrarna och kryssat i justerbart DCC chassi istället men det är jag det.

Ute på släta fina vägar var Alhambra en wünderbart skön bil att åka i. Extremt tyst för att vara så stor och med sexans växel i på motorväg var bilen både stark och snabb - Kanske lite för tyst å snabb..

Instrumentering-Mätare-Seat-Alhambra-2013

Volkswagen Instrumentering

Samma bra instrumentering som i Volkswagen inklusive den mest optimala hanteringen av en färddator, pilar + ok vid höger tumme.

Lane Assist (körfältsassistenen) är inne å petar till ratten ibland och läxar upp en om man byter fil utan att blinka.

Visning av senaste hastighetsskylten (trafikmärken) fungerade både bra och dåligt. På motorväg med få skyltar fungerar den bra och är ett bra hjälpmedel medan den i Stockholms hetsiga leder ibland fick för sig att det var 110 på en väg som alltid haft 70 skylt.

Navigator-Seat-Alhambra-2013Navigator-Seat-Alhambra

Mittenkonsolen & Navigatorn

Mittenkonsolen var stilren, städad och lätt att komma överens med. Multimedia längst upp, värme i mitten och övriga knappar längst ner.

Navigatorn hade fin grafik och var i övrigt precis som man vill ha den.

Alhambra-Sync-Fläktar-värme-temp

Sync var en bra knapp som nollade eventuella fläkten-i-max-läge justeringar gjorde av pillarfrassarna i mittenraden.

Förbrukning-Räckvidd-Alhambra-TDI-177

Förbrukning Alhambra TDI 177

Det var inga problem att få ner färddatorn till 0,5 liter milen när man körde bilen ensam utan packning. Fullastad med 6 personer och maxad packning drog den i rask motorvägstempo 0,72 i snitt vilket är bra med tanke på att dieselmotorer ofta vill ha lite inkörning.

Väljer-mellan-Seat-Alhambra-Volkswagen-Sharan

Pris

Seat Alhambra 2.0 TDI Style med TDI 177 samt manuell 6 vxl låda börjar på 294.900 Kr. Jämför man med Sharan som ligger "efter" i ovan bild så måste den väljas i den lyxigaste "GT" kostymen (med DSG) för att fås med samma dieselmotor och den blir då nästan 100' dyrare.

Läs gärna: FixarFarsan Testar Volkswagen Sharan TDI 140 DSG

Väljer man de båda bilarna med lägsta standard, manuell låda och TDI 140 ligger Alhambra lite drygt 50' under i pris (273' mot 329') men det kan jämna ut sig när man börjar utrusta och även när man sedan byter in eller säljer bilen privat efter x antal år.

Summering

Plus: Design, Flexibla och generösa Innerutrymmen, Komfort, Motor, Förbrukning, Räckvidd, Inredning, Ljudnivå, Pris  
Minus: Lite sega El-skjutdörrar/Baklucka, Chassit på dåliga vägar

Blev rätt mycket på "plus" för denna grymma familjefraktare, Ciao!

Läsa Mer?

Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Minibuss, #Seat eller varför inte botanisera bland mina många (+200) andra #Biltester.

24 Besökare har kommenterat :
Rene sa...

Hej och tack för en bra summering. Vi läste dina synpunkter och har efter lite velande av utrustning beställt en helt ny Alhambra. Första nya bilen på väldigt länge

FixarFarsan sa...

Tack för kommentaren och grattis till kommande tillökning! :D Vilken Alhambra version beställde ni?

Rene sa...

En Alhambra diesel 140 Style.. nåt =) och den var VIT

FixarFarsan sa...

Det är nog en vettig familjebuss ni beställt! En TDI 140 räcker gott och väl!

Anonym sa...

Du nämnde att 4 satt i bilbarnstol. Hade du en längst bak också? Brottas med hur/var vi ska montera ett babyskydd, en bakåtvänd och en framåtvänd stol...
Mvh Åsa

FixarFarsan sa...

Jag satt längst bak och fjärde bälteskudden var i passagerarsätet fram.

Jag skulle sätta babyskydd i mitten/mitten, bakåtvänd mitten/höger och den framåtvända fram. De vuxna får sitta efter varandra..

FixarFarsan sa...

Tredje bälteskudden fram såklart #skolkadehanpåmatten?

Anonym sa...

Vi var lite inne på den framåtvända längst bak men fram är ju förstås ett alternativ!
Letar passande stol fortfarande, nåt tips på det ?
:) Åsa

FixarFarsan sa...

Jag gillar framåtvända Britax Adventure som är lite smalare.

Anonym sa...

Ok, ska spana in den. Kan funka bra, våra småtjejer är riktiga spinkräkor, så somliga bilbarnstolar som vi provade var faktiskt i bredaste laget åt dem. :)
Tack / Åsa

FixarFarsan sa...

Vad tycker ni om själva bilen #Seat #Alhambra då? :)

Ante sa...

Hej! Tack för ett jättebra test och en grym blogg! Är sugen på att köpa en Alhambra tdi 177 dsg. Har även tittat på sharan som är samma bil i stort sett. Blev dock förvånad över att det skiljer över 80 000 kr mellan dem när man bygger en bil på deras respektive hemsidor. Är det verkligen värt att betala mer för VW? Jag vet att Seat inte står högt i kurs här i Sverige, men är det mer än andrahandsvärdet som skiljer dem åt? Var det någon skillnad mellan dem när du provkörde dem? Tack på förhand!

FixarFarsan sa...

Tack Ante och vad kul att du kommenterar!

Hade jag byggt en Sharan och en likvärdig Alhambra som båda matchar mina krav och Seaten hade varit 80' billigare hade jag tagit den.

Andrahandsvärdet ÄR sämre p åSEAT men har du planer att behålla den lite längre så spelar det inte så stor roll, du låser ju 80' mindre i den i bilen.

Alhambran var grym som stor familjebuss!

Ante sa...

Hej! Tack för svar!

Ja, jag hade tänkt ha bilen minst 6-7 år så andrahandsvärdet spelar mindre roll.

Synd att dcc chassi inte finns till Alhambra. Hur stötig tycker du att den var? Att sportfjädring ingår i style advancepaketet, som jag tror de flesta väljer, gör inte saken bättre när det gäller komfort.

FixarFarsan sa...

Hej igen

Då hade jag nog valt en Alhambra med den drivlina som passar ens behov. Välj hjul med mer gummi om det är viktigt med mjukare gång, sportfjädrar och lågprofilsdäck är bra om du kör mycket motorväg med last..

Ante sa...

Tack för tipset! Visserligen kommer bilen att köras mest på motorvägen, men så länge det inte är störande stötigt så går det bra. Ska ta en seriös provtur och känna efter själv. Tack igen!

Unknown sa...

Kan man ha bilbarnstol på sista raden?

FixarFarsan sa...

Hej Helene! ISOFIX och Top Tether-systemet finns bara i andra sätesraden för tre barnstolar. Går säkert att ha en bakåtvänd stol med remmar i sista raden men inte så praktiskt för den som ska lasta i och ur barnet. Får jag fråga varför frågan kom upp?

Ante sa...

Har haft min Alhambra Tdi 184hk DSG i en dryg vecka och är mer än nöjd!

FixarFarsan sa...

Låter grymt Ante, Seat Alhambra är en riktigt vettig XL-Minibuss. Visa gärna upp din nya bil på instagram genom att tagga en bild på den med taggen #FixarFarsanBilShow

Unknown sa...

Sitter just nu och funderar på om jag slå till på en Alhambra 184 DSG FR. Verkar vara en grymt trevlig bil för att vara buss. Har klängt fast vid kombin länge nu men inser att med tre barn och tre barnstolar plus packning är det kanske ett bekvämare alternativ med ”buss”. Får rysningar vid tanken på det men måste se praktiskt också. Tack för en bra sammanfattning!

FixarFarsan sa...

Att gå från kombi till minibuss är det vettigaste man kan göra och i en Sharan/Alhambra åker man verkligen kungligt så tveka inte men glöm inte webasto och dragkrok.. (återkom gärna och berätta hur det kändes att bli minibusspappa)

Anonym sa...

Kanonbra recension tack

FixarFarsan sa...

Tack! Kul att detta gamla inlägg kommer till nytta än!