Nuvarande 3-Serien har modellkoden F30 om den är en sedan och F31 om den är en Touring som denna testbil: 330d med 8-växlad Steptronic.
Ni kanske redan känner till att 330d är den starkaste dieseln man kan få till 3-Serien och den levererar mulliga 258 hk/500 Nm.
I originalutförande tar bilen en till 100 på bara 5,6 sekunder vilket är rätt bra för en familjekombi (335i är bara 0,1 sekunder snabbare).
Kostar du på bilen ett M Performance Power Kit ökar effekten till 286 hästkrafter och 600 Nm. Förutom "chipning" så uppgraderar man även insug och monterar en större laddluftkylare.
Det man absolut inte ska göra om man är intresserad av en 330d är att först provköra en ettrig twin-turbo-335-bensinare med Power Kit och sedan kliva in här bakom ratten på dieseln.
Då spelar det ingen roll att 330d på pappret är en raket, du kommer tycka den är slö och tyst för den bara levererar utan en massa väsen.
Steptronic-lådan är en traditionell automatlåda men jag gillar att den är så tajt och snabb att man inte alls saknar en dubbelkopplingslåda.
Bakom ratten levereras även en fin-fin förarmiljö och storleksmässigt så är 3-serien helt perfekt, precis "lagom" stor.
Bilen känns lätt och sportigt alert på vägen trots att den ändå väger in på 1600 kilo med soppa och förare.
Kombidelen är inte jättestor, det har den aldrig varit på BMW men jag har alltid varit en sucker för 3-Serien i Touring, det är jag fortfarande!
Så vackra karosslinjer på denna kompakta kombi!
Innan alla extraklick kostar en 330dT 438'900:- och vill man ha den som ovan får man välja till 20-tums hjulen, Speglar, Spoiler, Chassi, Stripes och Svart grill ur M Performance katalogen.
Provbilens M Performance utrustning gick på nästan 100'000:-
Återkommer till de två resterande Bayerische Motoren Werke som jag testat lite senare när alla små grodor hoppat färdigt..