-->

Test: BMW 335i (F30) M Performance

En BMW 335i med 8-växlad Steptronic och extrautrustad med delar från M Performance, det är min första test-BMW av fyra med "m".

Front-M-Performance-BMW-335i

BMW M Performance power kit ökar effekten till 326 hästar, 450 Nm och anpassar även växellådans lägen så att de extra 20 hästarna nyttjas maximalt.

Ska återkomma till "M Performance" konceptet i ett framtida inlägg och inte gaffla mer om detta här.

Avgasrör-M-Performance-BMW-335i

Redan original så är twin-scroll-turbo-sexan på tre liter en härlig maskin men mycket vill ha mer och provbilen hade ett avstämt mullrande M avgassystem och större bromsar.

Efter en kommentar på bloggens Facebooksida insåg jag att mina BMW kunskaper inte var helt på top. Skrev där att motorn var en dubbelturbo och det var den i första E90 serien av 335i men turbon är numera enkel men matar de sex insugsrören med övertryck via twin-scroll och två separata kanaler..

BMW-M-Stripes

M Stripes fram och bak får mig att tänka på BMW 2002 turbo eller en vit M-strajpad E30 M3 men jag hade gärna sett dom lite mer vulgo på denna 335i, typ över större delar av bilen..

BMW-335iM-Performance-Rear-Exhaust-Tail-Pipe

Nu syntes de bara fram och bak, sådär lite försiktigt, inte all-in och det är nog gjort så med flit. Fälgarna är 20" och givetvis M-Special.

BMW-335iM

Så vad säger jag om BMW 335i då? Den är väldigt Lagom!

Lagom stor. Den rymmer fyra personer och finns även som Touring för de som behöver lite extra utrymme bak.

Lagom komfortabel. Bilen är främst en väldigt lyxig, snygg och bekväm sedan. Kör man lugnt växlar Streptronic-lådan utan att det märks det minsta.

Lagom provocerande. En M3 sedan är råare men "sticker ut" mer.

Lagom mycket Racer. Ta ut den på tomma kurviga landsvägar eller bana och klicka i Sport+ läget så räcker denna riktigt långt. När bilen pressas lite piskas växlarna in och man tror nästan att det sitter en dubbelkopplingslåda i bilen.

Lagom snål. Den ska gå att köra på lite drygt 7 liter per 100 Km men då får du nog inte locka fram det underbara motorljudet alls.

Lagom flexibel. Du kan dra 1700 kilo tunga släp, använda den året om och köra bana på helgerna om du vill..

Luktar KFR så det vrålar om den, tyvärr är mitt pristak lite lågt.

Har inte testat 35i motorn så mycket tidigare så jag fick en kick av att locka fram det fina ljudet som såklart lät lite extra mysigt i denna provbil med extra stora rör.

0-100 med bestämd högerfot tar 5,5 sekunder med denna lyxiga och sportiga 1,6 ton tunga sedan.

För 421'000 kan du börjar utrusta din egen BMW 335i Sedan och snart byter jag denna mot en oljebrännare i nästan samma size..

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Sicket härligt motorljud i videon, må BMW aldrig göra sig av med dessa sexor! /L

FixarFarsan sa...

Jag kan bara hålla med, BMW sexorna morrar fint samtidigt som de knuffar på bra :)

Arman sa...

BMW 335i är min absolutta drömbil!! Bästa motor bmw byggd!! Jag sa 330i var den bästa förut men 335i med turbo är ännu bättre!