-->

Citroën C3 Provkörd/Test

Citroën C3 ska vi prata om idag och testobjektet är en väl inkörd 2004 som vi fick låna under ett par dagar medan vår Touran stod riven i lyften.

Test-Citroen-C3

Karossformen på C3 funkar bra tycker jag, den är lite bulligt småsöt.

Citroen-c3-2004

Denna C3 modell med 1,4:an från 2004 kan man få för runt 30' idag och på utsidan ser det ut att vara en trevlig andrabil men..

Baksäte-Citroen-C3

Baksätet är en katastrof för vuxna om en normallång sitter å kör. Jag kunde t.ex. inte vika in mig bakom mig själv.

Hur-är-Citroen-c3-att-köra

Den som kör sitter på en rätt skaplig stol som har mycket stoppning men nackstödet sitter en halvmeter för långt bak.

Motorn var en trött och seg historia (Citerar min sambo: "den går ju knappt framåt" ) och växelspaken kändes sladdrig, lite samma sak med styrningen..

Så någon rolig bil är inte C3 att köra men den är billig med sina 990:- i skatt och den sega motorn ska inte kräva mer än 0,6 l/mil i snitt.

A-Stolpen-Citroen-C3

Runt-om-sikten fram var bra bortsett från A-stolpen som liksom satt mitt i vägen.

Trots att jag neggar denna slitna lånebil "lite" så är det ändå något som lockar med dessa billiga "andrabilar" som man inte behöver vara sådär tokrädd om men som ändå ser trevliga ut på utsidan.

Har du själv ägt/kört en C3:a? Känner du igen det jag skriver? Håller C3:an ihop bra? Vad drar den i snitt? Skriv gärna en kommentar och berätta!

8 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Den här småbilen har alltså en högre uppgiven förbrukning än min femmeterskombi med V6, automat och fyrkrafs... Tekniken går verkligen framåt! Eller så har tyskarna bara blivit så jävla duktiga på att lura EU-körcykeln...

Anonym sa...

Danni,

Utvecklingen går framåt och det det går fort!

För 5-7 år sen var det fortfarande "ok" med en bil som drog litern per mil, idag är 1/2 per mil en ny skamgräns.

2008 tog jag ut en ny Saab 9-5, aut och 220hk, och rekordet i förbrukning på en tack var nästan 2 liter/mil, i för sig etanol, men ändå.

Dock tycker jag att min ärlighetens namn fortfarande ska skilja på bensin, diesel och etanol, när vi diskuterar förbrukning.


//M


FixarFarsan sa...

Fattar inte varför Saab's motorer kunde sörpla såna mängder E85. Har hört det från flera att 1,5-2 liter milen var "normalt" med Etanol i tanken..

Vår Focus hade aldrig sån törst, gick från runt 0,8 till precis under litern med E85.

Danni sa...

Jag har väl snarare gått åt andra hållet. 2006 hade jag en sproilans ny Volvo S40 T5 med 220 hk och manuell låda och den drog litern blankt hur hårt jag än körde den. Min förra bil var en Passat med 300 hk och den drog ca 1,4 vid blandad körning och som mest var jag uppe i en hel tank på 1,7.

Anonym sa...

En hel tank med 1,7 i snitt?

Men då hade du nog ett leende från öra till öra hela tiden? :-)

Har nöjet att ibland få låna en cab med V8..... Den kan ligga där ibland och då har man kul hela tiden!

//M

Ps jag saknar inte Saaben......

Danni sa...

Japp. Tanken efter det drog 1,68 i snitt. Men då var det mycket stadskörning. Och säkert mycket buskörning också ;) I stadstrafik var det inga som helst problem att ligga över 2 l / mil.

Här kan du se tankstatistiken för den bilen under de ca 1200 mil jag orkade hålla på och spåra förbrukningen: https://www.fuelly.com/driver/danniefraim/passat

Anonym sa...

Tycker det är en OK bil komfortmässigt. Drar lite och lätt att parkera i stan.

Tyvärr har vi på mindre än 2 år och med en bil som då hade gått ca 14000 mil bytt:
- Alla lampor (byts en gång i månaden på något ställe)
- Fönsterhissknappen
- Bromsskivor
- AC systemet
- Bromsok
- Bromsskivor (igen)
- Topplockspackning
- + diverse annat smått och gott....

FixarFarsan sa...

Tack Anonym för en bra verklighets-återkoppling men tråkigt med så mkt fel.

Långt inköpspris kanske men undrar vad den kostat er per mil när ni säljer den en dag..