Subaru Forester 2,0D XE (alltså en Forester med Boxer Diesel) är nu långtestad genom halva Sverige med full packning, stor barnvagn och tre barnstolar i bredd.
Forester - Exteriör
Forester har funnits på marknaden ett tag nu (sålts i Sverige sedan 1997) och var tidig med denna typ av terrängduktig familjebruksbil.
Subaru kör med konceptet boxer-motor och symmetrisk fyrhjulsdrift i alla sina modeller men just dieselmotor i Forester är relativt nytt.
Har personligen alltid gillat Forester som modell. Den har varit lagom stor och lite kaxigt kompakt med sin raka kantiga design. Tidigare generationer fanns även som STI och delade då motor med Impreza men nu ska vi återgå till den Dieselbrännare jag haft till låns..
Nya Forester (generation 4) har fått lite "modernare", mer svängda linjer men jag anser ändå att den är skapligt snygg! ;)
Forester - Mått
Även om nya Forester har fått större mått så pratar vi ändå om en 4,6 meter kort bil och en kaross som inte är över 1,8 meter bred.
Forester - Interiör
Om utsidan är kompakt så är innerutrymmen allt annat än kompakta. Insidan på Forester känns stor och luftig. Panoramataket hjälpte nog till men redan nu kan jag dra slutsatsen att bilen känns kompakt och smidig på utsidan men stor på insidan, precis tvärtom vad man känner när man kör en SUV för första gången.
Provbilen hade läderklädsel som var bland de halaste jag suttit i men stolarna (som inte hade massa inställningar) var ändå helt OK även på riktigt långa resor kors å tvärs genom Sverige.
Känslan i vred och inredning är lite blandad. De större vreden för luft är sådär skönt rejäla medan t.ex. radions knappar känns väldigt gamla och plastiga.
Den enklare inredningen och det hala lättavtorkade skinnet känns kunna hålla pall mot både lortiga dagisbarn och leriga naturmänniskor.
Forester - Baksäte/Barnstolar
Innan vi startar bilen så packar vi in TRE barnstolar och här kommer en smärre chock. Bilen har ett riktigt brett baksäte, tre barnstolar går in lätt och bälten går att knäppa utan smärre problem.
På längden är nya Forester också STOR! Kunde utan problem sitta i passagerarsätet fram med en bakåtvänd barnstol i långkörar-ligg-läge bakom mig.
Kardantunneln (upphöjningen i mitten av golvet) har sänkts på denna nya Forester modell och den inkräktar knappt på utrymmena längre.
Ur ett barnfamiljs-perspektiv var även lätta dörrar bra och det enda som saknades var friskluftsutblås bak (fanns inte alls) samt kanske ett par lekbord (killarnas egen kommentar) och inbyggda solskydd i bakdörrarna.
Forester - Bagageutrymme
Bagageutrymmet var också fullt godkänt och svalde en välanvänd stor barnvagn och fyra kabinväskor samt lite annat som måste med på en långresa med barn.
Forester - Markfrigång
Om vi kikar under den höjda karossen ser vi lite plastsköldar och vill man kan man byta ut dessa mot liknande i metall (originaltillbehör).
Markfrigången är 22 centimeter, samma som på Subaru Outback som är den högre versionen av Subaru Legacy (hängde ni med?).
Forester - Dieselmotorn
Under huven fram hittar vi drivkällan, en tvåliters boxerdiesel på 147 hk och 350 Nm som sög in luft via huvens bakkant och inte via ett huvscoop (d.v.s. ett hål i huven).
Bilen växlades manuellt via en sexväxlad manuell låda som inte var den mest lättväxlade jag provat men den kändes mekaniskt rejäl.
Motorn var härligt björnstark och kändes större när den tryckte iväg bilen vid omkörning på höga växlar. 350 Nm är inte mer än vad andra moderna dieslar har men de kändes starka i Forester.
Forester - Dieselförbrukning
Snittförbrukningen slutade på 6,6 liter per 100 km och detta var helt ok med tanke på att vi brassade på rätt bra på motorvägar och hade mycket last.
Så fort man taggade ner lite och sänkte farten under 100 km/h var en 5,x förbrukning inte alls svårt att nå.
Forester - Chassi/Vikt
Forester är med "SUV mått" en lätt bil med sina 1,6 ton i tjänstevikt och den har dessutom en låg tyngdpunkt tack vare boxermotorns platthet plus en bra balans eftersom alla drivaxlar är lika långa.
På vägen är chassit lite hårt och bilens relativt korta hjulbas gör den lite studsig/struttig men man vänjer sig och efter ett par dagar är man van vid den lite mer terrängbilsaktiga framfarten.
Forester - Detta Kan Bli Bättre
Så vad kan bli bättre? Bilen hade lite slapp styrning i mittenläget och ett tråkigt rasslande, pickuplikt motorljud på låga varvtal som drar ner kör och ljudupplevelsen en del.
Lägger man ihop det goda med det "onda" blir ändå helheten GOD och tänker man vidare på att Forester ofta är en arbetshäst som säkert drar stora 2000 kilo tunga släp (släpvagnsvikt vid BE-Behörighet) så blir motorljud vid låga varv och småstruttig gång mindre viktiga.
Man läser ofta att Forester är robust och tålig och det är precis dom orden man tänker på när man kört den i en vecka.
Forester - Multimedia/Utrustning
Helt Nya Forester står det i faktabladet och bilen har en hel del ny, modern utrustning som AUX ingång till Stereon (som levererar en bra tung bas) och vidare hade provbilen även fjärrmanövrerad baklucka..
..och backkamera, bältesvarnare i baksätet samt hill hold som höll bilen still en liten stund medan man letade fram dragläget.
Bilen hade även Nyckellöst system som man snabbt vande sig vid och nu rycker man i Touran dörren och undrar varför den inte låser upp?
Forester - Krocksäkerhet
Även om Forester känns lite mindre och lättare än de stora SUV:arna som jag långtestat tidigare (läs mer i arkivet under #SUV) så har den visat upp ett toppresultat i EURO NCAP's krocktester 2012.
Forester - Ekonomi/Summering
Forester med dieselmotor har ett grundpris på 279.900 kr, den har fri service de första 4500 milen (eller 3 år), tre års fabriksgaranti och motorn har kamkedja som sägs klara bilens hela livslängd.
Summeringen blir att Forester Diesel är en rejäl, stark, prisvärd, förnuftig, praktisk, dragvillig, fyrhjulsdriven arbetshäst som även fungerar som rymlig familjebil.
Läs gärna mina andra #Biltester där du hittar fler liknande bilar. Du får mer än gärna kommentera och dela detta test med dina vänner!
Forestern riktigt utstrålar "bruksbil" som klarar allt! Jag gillar den för det, inget premium fjant. utan en rejäl bil som tål att användas.
Håller med, hoppas den aldrig hakar på "premiumtrenden" och börjar tävla mot alla mer lyxbetonade SUV:ar.
Lite otippat att Forestern är så stor inuti för den känns som du också skriver väldigt smidig på utsidan.
Tänk om fler bilar kunde ta efter för trenden idag är mer åt andra hållet!