-->

Test: VW XL1 (Enlitersbilen)

Volkswagen XL1 eller "enlitersbilen" som den också kallas, den har jag fått provköra på svensk mark och detta har jag att säga om den..

Enlitersbilen-XL1

Bilen är 1,1 meter låg och lite bredare fram än bak och väger under 800 kilogram tack vare att den till stora delar är byggd av förstärkt kolfiber. Bredd och längd som en vanlig Polo mao, höjd som en racer.

Inredning-Vikt-XL1

Man kliver in i den låga kupén genom måsvingedörrar och det djupa insteget påminner om att kliva in i en gammal supersportbil. Den ultralätta stolen påminner även den om en racingstol men är något mer stoppad.

Mina 186 cm slår i taket när jag sätter mig men när dörren väl dras ner hittar skallen en plats utan att gnida mot taktyget.

Provköra-Nya-XL1

Ratten var liten och bilen verkade inte ha servo så styrningen var tung och precis som på en riktig hm, racer. Samma racingkänsla fick man av chassit och den spartanska inredningen.

Med fulla batterier ska man kunna köra 5 mil på el. När jag provkörde startade den lilla 2-cylindriga motorn hela tiden och förde ett hemskt oväsen precis bakom ryggen, det ljudet tog död på "racingkänslan".

Backspeglarna är bortbantade och i båda dörrarna satt istället två små skärmar som man vande sig snabbt vid.

Så.. Inredning och körkänsla = kanoners, diesel-oljud = inte kanon.

Front-XL1-Aerodynamik

Vill du äga denna ovanliga folka så kan du kanske knipa en av de få bilar som skall byggas (eller byggs just nu). Exakt hur många det blir vet jag inte riktigt men jag har sett siffror på 250 st med ett pris på cirka 1,1 miljoner styck.

Kan inte säga att jag totalt förälskade mig i bilen, den är inte vacker enligt mig och TDI ljudet ur de två cylindrarna var skrämmande. Men den är ändå en supercool bil som bevisar att det går att bygga bilar som drar under 0,1 liter per mil och ha en räckvidd på 550 km.

Det var vad jag hade att säga, vad tycker ni om designen och hela konceptet? Gillar du designen? Spelar motorljudet verkligen boll?

0 Besökare har kommenterat :