Mitt första pressevent ihop med Alfa Romeo bjöd på solig bankörning i nya Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde (även kallad Giulia QV).
Vad betyder "Quadrifoglio Verde"
Om jag inte har helt fel så betyder "Quadrifoglio Verde" grön fyrklöver och att hitta en sådan brukar ju innebära tur.
Jag hittade flera sådana på bilen och direkt slog turen in då jag fick kliva in bakom ratten och gasa hur mycket jag ville på en abonnerad racingbana! :D
#OFFTOPIC I mitt bilburna kompisgäng i Nacka på 90-talet hade en jämnårig Italienare en Alfa 33, även den hade tillägget QV minns jag! Undrar vad han kör idag som ehm, mogen bilburen Italienare..?
Viktigt Med Kolfiber
Tillägget Quadrifoglio på en Giulia betyder att det är värstingen, den med en 510 hk / 600 Nm stark dubbelturbomatad 90-graders V6:a under huven (phew vilken tung mening!). Denna aluminiumkamin ger QV en toppfart på 307 km/h och en 0-100 tid på 3,9 sekunder.
Helaluminiummotorn med cylinderavstängning (hela ena cylinderraden stängs av) är utvecklad ihop med Ferrari och den låter ljuvligt, något ni kan höra på filmklippet längre ner!
Men Italienarna har inte bara pressat ur mycket hästkrafter och ett trevligt ljud ur motorn, de har även jobbat med att hålla nere både luftmotstånd (cw=0,25 enl. pressrelease, 0,32 enl. faktablad?) och tjänstevikt (1524 kg), det senare genom att använda kolfiber eller aluminium samt höghållfasthetsstål i grundkonstruktioner.
Giulia är bakhjulsdriven och kardanaxeln är byggd i kolfiber på alla modeller (~6kg). Just QV har en rejäl diffuser nertill bak, en liten läpp på bakluckan samt en vinge nertill i fronten som sänks ner vid farter över 100 km/h för att öka marktryck och därmed fäste.
NCAP / Krocksäkerhet
För att fortsätta berömmet så klarade sig nya Giulia riktigt bra även på Euro NCAP's tester och fick full pott eller fem stjärnor. Enligt Alfa själva fick bilen även den högsta procenten av alla när det gäller vuxenskyddet.
Äkta Värmeutblås
Vidare så har QV fina "galler" i framskärmar samt motorhuv för att släppa ut motorns överskottsvärme.
Ogillar starkt denna typ av fake-detaljer på vanliga familjebilar, ni som läst mina tidigare #Biltester vet ju redan detta men som sagt, på denna QV är de ju äkta och "värmer" en gammal racenörd som mig.
Keramiska Skivor / 100-0 på 32m
Press-QV'n som piskades runt banan av "oss" biljournalister hade utrustats med tillvalet keramiska bromsar (+71.000 SEK) som inte visade minsta tendens till mattning eller överhettning, gatdäcken däremot hade det något tuffare att hålla sig coola.
Med keramiska bromsar har QV en bromssträcka, från 100 till 0 på endast 32 meter. En vanlig Volvo V70 ska kunna göra samma resa (i alla fall en gång och med nya bromsar) på 36 meter och en Porsche Panamera på 33,7 meter så med en Giulia QV kan du alltså bromsa senare på långa Mantorpsrakan.. ;)
Svartmålade bromsok är förresten standard på QV, men röda eller gullackerade ok kostar endast 2000:- extra.
Stor Skillnad Giulia och Giulia QV
Ställer man en vanlig röd Giulia bredvid Giulia QV så ser man snabbt att det mesta (förutom dörrar, tak och rutor) är special på QV, dock ser det inte ut att vara breddade skärmar på QV.
Eller vänta, jag ljög lite ovan.. Inte bara motorhuven utan även taket på QV är ju gjort i kolfiber, vanliga Giulia har motorhuv i aluminium.
Stor Skillnad Även På Grundpris
Vi pratar alltså två helt olika bilar och har man prislistan framme ser man att det skiljer rejält även där.
Den billigaste 150 hästars dieseln börjar på 305' och QV med manuell låda startar på 690' och dubbelt upp gäller även på förbrukningen 0,42 för 150 diesel kontra 0,85 för Q men nu lämnar vi ekonomibiten och kör lite bana istället..
Video: Bankörning Giulia Q
Alfa Romeo Giulia QV ställd i Dynamic läge är hur snäll som helst och 510 hk leds snällt ner i backen utan dramatik.
Kör man Giulia QV i RACE-läget tillåts lite drift/släpp men även då är Giulia Quadrifoglio Verde grymt harmonisk även om jag inte riktigt hann lära mig att växla perfekt med den manuella sexväxlade lådan.
Chassit är extremt följsamt när vägen både svänger och ändrar dosering, mycket tack vare avancerad hjulupphängning med bl.a. dubbla länkarmar (läs mer i mitt test av Alfa 159ti SportWagon).
Bilens 50/50 balans kändes verkligen i praktiken, styrningen var trevligt kvick och ja raceljudet samt de bitiga bromsarna har jag redan varit inne och berömt..
QV mot konkurrenterna M3/C63
Så är Alfa Giulia QV en given vinnare om vi jämför med andra kralliga fyradörrarssedaner i samma prisklass. Tänker på t.ex. C63 AMG och #BMWM3F80 (arkivlänk)?
Rent ljud, design och prestandamässigt ger den Mercedes och BMW en match men hur är det med byggkvalitén, driftsäkerheten och andrahandsvärdet i Sverige?
Jag är nästan säker på att de två första är klart bättre än vad folk tror men ryktet hänger tyvärr kvar länge och påverkar garanterat punkt tre..
Summering Alfa Giulia QV
Alfa Romeo Giulia QV har en mycket lyckad design, speciellt front och sidoprofil men på just QV får även aktern tummen upp av mig (vanliga Giulia har lite för anonym rumpa enligt mig).
Bakom ratten är det riktigt stilrent och gillar man skön acceleration, ett härligt smattrande motorljud och precisionskurvtagning så blir man snabbt kompis med nya familjesportsedanen Giulia QV (fast man får inte ha så stora fötter i baksätet eller ha massor av lastkrav).
Men är den Svenska familjesportsedanköparen redo för nya Giulia QV, ta gärna ett par minuter och kommentera inlägget med dina tankar?
Jag kommer lite senare att blogga om vanliga Giulia, det inlägget kommer också hamna under min nya arkivtagg #AlfaRomeo.
Var och såg denna idag på GT Expo i Nacka. Blev väldigt sugen på att kasta in min Cayman i inbyte och skaffa mig en Alfa. Dock så tror jag lite samma om andrahandsvärdet.
Även om Giulia QV var väldans trevlig så är Porsche alltid Porsche. Giulia QV är lite mer vardagspraktisk är Cayman dock :)