-->

Test: Scott CR1 20

Som ni kanske listat ut så blev det en till Scott, denna gång en Scott CR1 Team (eller CR1 20 som årsmodell 2017 heter) som bara gått Vätternrundan innan den pensionerades.

Färddatorn hade stannat på 40 mil enligt killen butiken och skicket på hela cykeln talade för att den inte gått mycket mer än så..

Länk: Dessa CX/Gravel/Racercyklar valde jag mellan

Scott-CR1-20

Varför Begagnad Racer?

Så varför i hela friden köper han en begagnad racercykel när det finns så många nya på marknaden?

Jo för denna kolfiberracer hade allt jag ville ha. Låg vikt tack vare kolfiber (totalvikt på lite drygt 8kg) i allt utom styret.

Den hade även fullt Shimano 105 paket (20 växlar) och så prutade jag ner priset från 10000:- till 8000:-.

En ny Scott CR1 20 hade nästan kostat det dubbla trots "höstrea" och efter en tvätt gick det inte att se att denna begagnade cykel ens hade gått 40 mil.

Jag fick vitt styre på köpet som jag inte riktigt gillade och fick göra avkall på skivbromsar men efter en provcykling var jag ändå körd eftersom den kändes så lätt och "105 växlarna" fungerade så grymt precist och effektivt.

Jag har numera redan cyklat 40 mil på denna cykel, bl.a. 20 mil på en dag men denna lilla trip återkommer jag till lite senare.. :)

Byta-Styrstag-Kortare-SCOTT-CR1

Styrstaget Byttes Mot Ett Kortare

Ramen var en XL och den var precis lagom i höjd men kändes något lång för mina 186 centimeter så butiken skiftade till ett kortare styrstag, tog bort kvarlevorna av cykeldatorn samt skruvade på mina redan köpta SPD pedaler (köpte skor och dubbla pedaler i förväg).

Efter det kunde vi justera in sadelhöjd och få till en bra körställning så att man precis kunde se framhjulets axel över styret när man hade händerna längst upp på styret och satt avslappnat.

Läs gärna mer om mitt cykelintresse under arkivtaggen #Cykel.

0 Besökare har kommenterat :