Test: Elcykeln E-Bob Explorer

Västeråsföretaget Wattitud ställde upp och lånade mig min allra första presscykel och modellen var en E-BOB Explorer 4 med elassistans.

Elassistans betyder att denna elcykel klassas som vilken cykel som helst och därför inte kräver någon trafikförsäkring eller hjälm (fast en cykelhjälm har man ju ändå på sig). En elcykel med elassistans kräver att man trampar för att aktivera elmotorn och har således inget gashandtag.

Wattitud-E-Bob-Explorer-Test

Design & Form

Grundmodellen av cykeln heter E-BOB och eftersom min lånecykel har tillägget Explorer så har den även en rejäl lastkorg fram.

Motorn (Bafang 250W) driver på  baknavet och batteriet från Samsung (36V/13Ah) står upprätt precis bakom sadelstolpen.

De breda 20" Hjulen är så kallade FATBIKE hjul och fälgarna har även runda hål på insidan som inte bara är för show utan dessa ska förbättra komforten ytterligare. Eftersom detta test gjordes vintertid så sänkte jag däckens lufttryck rejält för att få bästa möjliga fäste då däcken saknade dubb.

E-BOB har skivbromsar som mäter 203 mm i diameter. Dessa biter bra och känslan är härligt precis tack vare att de regleras via hydraulik.

E-Bob-Explorer-Styre-Mätare

Funktioner På Styret

Om vi kikar på styret och börjar på mitten så hittar vi displayen som visar momentan batterikapacitet, aktuellt effektläge, hastighet, distans och hur mycket el som nyttjas just nu.

Till höger om denna har du växelspaken för de manuella växlarna.

Till vänster hittar du en ringklocka samt två pil-knappar som reglerar hur mycket assistans du vill ha (1-5). Här hittar du även en startknapp som samtidigt fungerar som brytare för LED-ljuset framtill. För att slå på ljuset fram håller du in startknapp & uppil, baklampan går på batteri.

Cykeln är sjuväxlad och Shimano Altus växlarna med sina sju lägen kändes fullt tillräckliga när du trampade på lite extra. E-BOB är dock lite för tung för att cyklas med helt utan el-assistans så se till att inte dra ut batteriet helt.

Elmotorn har 5 olika effektlägen där läge tre eller fyra var lagom i citymiljö och läge "speed" (5) passade grymt bra på långa cykelmotorvägar där man med extra tramp kunde komma upp i hastigheter över 30 km/h.

Vad-Kostar-Laddning-Av-Elcykel

Laddning + Röckvidd + Milkostnad

Enklast är det att ladda batteriet när det fortfarande sitter kvar på cykeln och detta gjorde jag hemma i garaget. På kontoret saknades eluttag i cykelgaraget så där var jag tvungen att lossa sadeln på cykeln, bära med mig batteriet och ladda det vid min arbetsplats.

Räckvidden på E-BOB, när man kör på FULL effekt i minusgrader är runt 25 kilometer vilket i mitt fall motsvarade från garaget hemma till cykelgaraget på jobbet.

En fulladdning låg på nästan exakt 0,45 KWh varje gång vilket innebär att en dags cykling (5 mil) kostade ungefär 1 krona i elkostnad. Även tiden låg på nästan exakt 5 timmar innan laddarens röda lampa slog om till grönt.

Enligt faktabladet så skall batteriet klara 900 fulladdningar.

Att elcykla 25 kilometer med E-BOB tog nästan 1 timme blankt nu under vintertid (utan dubbdäck) och på sommaren kan man öka lufttrycket och få ännu bättre fart på raksträckorna. Räckvidden lär samtidigt bli bättre då batterier har en förmåga att inte gilla kyla.

Elcykel-Vikbar-Vikcykel-Test

E-BOB Är En Vikcykel

Om du vill kombinera elcykling med t.ex. en buss, tåg eller bilresa så går det bra eftersom E-BOB är vikbar. Det skall även finnas/komma en transportväska för E-BOB.

E-BOB är dock rätt bastant byggd (vikten ligger på 24kg) och är därför lite tung att hantera hopvikt men fördelen är att den är grymt stabil när den nyttjas som cykel och då inte alls har den där flexande känslan som många andra klenare vikcyklar har.

E-BOB-Explorer-Snö-Vinter

Vintertest / Summering Av E-BOB

Man satt bra på den sköna skinnsadeln och hela körstilen var rätt laid-back vilket passade riktigt bra nu vintertid. Jag sänkte sadeln så att fötterna nådde marken med hela sulan för att lättare kunna stoppa en eventuell vurpa.

Fatbikedäcken passade extra bra på grusvägar och snö men på ren is behövs dubbdäck som kommer finnas som tillbehör till nästa vinter. Under nästa år kommer även en längre stänkskärm bak (gummiflärp), eftersom dagens stänkskärm bak slutar lite för högt upp.

På högsta effektläget får cykeln en riktigt skön skjuts och hjälper man även till med pedalerna på högsta växeln så får man snabba, effektiva arbetsresor utan att man behöver slita ihjäl sig.

E-BOB Explorer kostar 21.990:- (exkl. miljörabatten på 25%) och levereras med två års garanti. Jag personligen skulle skippa korgen fram och välja en vanlig Wattitud E-BOB 4 Black för 19.990:-.

E-BOB är bekväm, praktisk och väcker mycket uppmärksamhet. En bra företagscykel helt enkelt eller för dig som vill ha en stabil elcykel med vikfunktion.

Läs gärna mer om mitt breda cykelintresse under arkivtaggen #Cykel.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Unknown sa...

Hej

Har företaget gått i konkurs?