-->

Test: Golf R DSG (Mk6)

Jag har nu tagit en provtur bakom ratten på nya Golf R Mk6 2010.

Front-Blue-Golf-R

Golf R DSG Mk6

Provbilen var utrustad med DSG låda och skinnklädsel men inte DCC.

Update: Har nu även provkört en Golf R med Manuell växellåda och även fått åka med i en Golf R Mk6 på bana (Mantorp).

Jag startar bilen med nyckeln (ingen löjlig knappstart, tack för detta Volkswagen!) men måste titta på varvräknaren för att se om motorn verkligen gick igång, bilen låter mer som en “r” än en R. Motorsurret vid tomgång är som precis vilken hyr-golf som helst!

Nollställer färddatorn, ställer DSG i normalt autoläge och drar iväg.

Första biten är vägverket ute och lappar asfalt och direkt får jag känna på den hårda fjädringen som vissa R ägare klagat lite på. De rakskurna asfaltskanterna känns hårda men jag är van vid vår Polo som är ännu hårdare så.. det känns bara helt rätt! :)

Vienna-Front-Seat-VW-Golf-R-DSG

Golf R Mk6 - Framstolar

De snygga stolarna i Golf R är riktigt bra. Trots skinnklädseln halkar man inte runt alls eftersom sidostöden kramar om en lite extra hårt.

Vienna-Rear-Back-Seat-VW-Golf-R-DSG

Golf R Mk6 Baksäte

Gott om mysig plats även i baksätet! Supersnygg inredning!

18-inch-rims-Golf-R

Golf R Mk6 - Fälgar

När rödljuset jag står vid till slut slår om till grönt får jag äntligen känna på draget och det kommer med besked men efter rätt mycket varv, inte alls samma bottenvrid som i gamla R32:an med VR6.

Fyrhjulsdriften känns också annorlunda och visst känner man att bakdelen driver på men inte alls som i R32 (där pressades baken ner likt en gammal Porsche 911) då effekten i Golf R kommer längre upp i registret och då bilen redan har fått upp farten.

Rear-End-Golf-R

Golf R Mk6 - Bromsar

När högerfoten flyttas över till den vänstra pedalen på golvet känner man de enormt fina bromsarna som jag även minns från Mantorp.

Bromsarna biter riktigt fint och trollar bort att denna bil har en relativt hög tjänstevikt på 1430 Kg (totalvikt på över 2 ton).

Förbrukning-Instrumentering-Golf-R

Golf R Mk6 - Förbrukning

När provturen är slut säger färddatorn 13,4 liter per 100Km. Ingen exakt vetenskap men turbotrycket vid hårdare körning drar upp förbrukningen rejält. Enligt försäljningsbroschyrerna ska Golf R klara sig på 0,85 liter per mil vid blandad körning. I jämt tempo på motorvägen visade datorn mellan 0,5 och 0,7 och det är trevligt.

Ibland är det långa transporter från A till B även i en Golf R och då vill man inte ha R32:ans konstanta törst. Man skulle kunna säga att Golf R är en KompromissFamiljeRäcer med lite miljötänk?

Ovan ser ni en Golf R start som jag filmade på GTIklubbens konbana men just denna bil var inte helt "original"..

Om man vill ha en något lättare, klenare, billigare, mindre lyxig Golf utan 4WD skulle jag peka på en gammal GTi Mk5 som ger mycket körglädje för pengarna.

United-Grey-Golf-R

Avslutar med en bild på en United Grey Golf R som stod parkerad längre bort, precis så skulle min Golf R se ut.

Läs nu gärna mina andra #Biltester (där hittar du bl.a. flera tester av Golf GTI Mk7 och Golf R Mk7 samt Clubsport test på bana).

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Vet du hur Vienna skinnet håller, tänker på sömmar som delar på sig och sprickor, är det någon goodwill på sånt? /R-Spekulant

FixarFarsan sa...

Jag har inte hört några generella problem med sömmarna på Volkswagen Vienna läder men alla sportstolar slits mer på vänster puckel och läder kräver lite underhåll då och då..