-->

Test: Manuell Golf R (Mk6)

Volkswagen i Täby hörde av sig i veckan och meddelade att de hade fått in en Golf R med manuell växellåda för provkörning.

Vi bokade en tid och bilen fanns på plats och väntade på mig precis som utlovat. Denna gång hade jag ingen tid att passa utan kunde ta en rejäl provtur med Golf R:en och bilda mig en bättre uppfattning om bilen.

Golf-R-Mk6-Review-Test

Exteriör

En Silverfärgad kaross mot svarta gälar är onekligen en snygg kombination enligt mig. Designen på Golf R blir bättre och bättre för varje gång man ser den. Från vissa vinklar kan frontens överhäng se en aning långt ut men det ger bara en hungrig-underbett-look.

Interiör + Utrustning

Denna provbil hade inte heller #DCC chassit vilket var lite synd, jag skulle skippa takluckan och lägga pengarna på ställbara stötdämpare.

Läderklädda stolar hade bilen vilken jag diggar starkt. I en lyxbil som denna ska man kosta på Läderpaketet (som förhoppningsvis åldras med värdighet och inte spricker och har sig i sömmarna). Likaså 19” fälgar och svart-kitet skulle vara självklara val för undertecknad.

Motor + Drivlina

Nyckeln i och motorn igång.. eller är den igång? Jag blir återigen lite smått besviken på ljudet. Ett råare motorljud tycker jag VW kunde gett bilen för det låter väldigt lite jämfört med R32! Absolut inte som en 270 hästrafter stark sportbil ska göra, inte på tomgång i alla fall!

Den manuella lådan känns direkt ruggigt bra, man kör som man brukar t.ex. lägger i trean i rondeller och trycker till. Från runt 2000 varv kommer första kraften och efter 4000 skjuter det på riktigt rejält.

Manuell-Golf-R

Bränsleförbrukning

En liten kul detalj på denna manuella bil är växlingsindikatorn som visar när man ligger och kör på för liten växel. Gasar man och kör lite mer aktivt försvinner pilen och kommer tillbaka när man lunkar på med t.ex. 4:an i 70Km/h.

När det gäller bränsletörsten är Golf R en Dr Jekyll och Mr Hyde. Kör man lugnt är den hur snål som helst. Första delen av provkörningen gick i “stad” med rondeller och trafikljus för att sedan övergå i jämn motorvägsfart. På denna sträcka drog bilen precis under 0,7 L/Milen vilken är ruskigt trevligt.

Körglädje

På kurviga 90 vägar kom körglädjen fram i bilen. På slät asfalt kommer det hårda chassiet till sin rätt och bilen flyger fram över vägen och har man 4:e växeln i finns precis lagom mycket kraft hela tiden. Fanns flera ställen där man verkligen kände att bakändan på bilen sparkade på en vilket jag inte kände sist jag provade Golf R med DSG.

Varvräknarnålen har man helst mellan 4000 och 6500 varv för då är motorn som ett dopat bi. Motorljudet är högre (men kanske inte direkt någon motorsymfoni) när man pressar bilen i dessa register men mest hörs ändå däckljud och ett högt turbovinande från motorn.

Bromsarna måste jag berömma igen, de är precis så effektiva som man önskar och man behöver inte träna benpress på gym för att orka trycka ner pedalen – bromsservot är hur kraftigt som helst! Efter 10 minuter lite hårdare körning har förbrukningen stigit till 1,5 l/milen.

Toppfart-Acceleration-Golf-R-Mk6

Summering

När jag kör tillbaka till folkswagen funderar jag om den mer positiva inställningen till Golf R beror på den manuella lådan eller den längre turen och kommer fram till att det nog beror på den längre turen.

Härmed förklarar jag Golf R och DSG som gifta precis som jag kom fram till med R32:an - Där var motorn, drivningen och DSG som en sammanväxt orgie. Sista bilden är inte vad det ser ut som. När man slår på tändningen åker mätarna ner i botten men en rätt cool bild blev det.

Update: Klicka gärna på ovan bild och läs mitt långtest av Golf R Mk7 som kom 2014, i det inlägget testar jag den i vardag med barn och även på lite racingbana.

0 Besökare har kommenterat :