Jag har tidigare nämnt DCC när jag provkörde Passat V6 4Motion (som tack vare R-Line paket hade DCC) och släggan Passat R36.
DCC (Dynamic Chassis Control)
Tyvärr hann jag då inte testa de olika inställningarna men nyfiken som jag är försökte jag nu få reda på mer om detta trevliga sätt att ge en och samma bil flera olika karaktärer.
I försäljningsbroschyrerna beskrivs DCC med en mening: Dynamic Chassis Control (DCC) med reglering av chassit i tre olika lägen.
Comfort, Normal och Sport
Det nämns inte ens att lägena heter Comfort, Normal och Sport.
DCC innebär i praktiken att stötdämparnas hårdhet justeras elektroniskt (oljan i dämparna ändrar viskositet med hjälp av el och magnetism) med knappen inne i kupén.
Varje stötdämpare justeras individuellt efter att datorn hämtat info om bl.a. hastighet, rattutslag, bromsdata från ABS systemet och så data från antispinn (ESP).
Även styrningen ändras och på tyska Volkswagen.de fanns ovan bild som VAG tyckte borde förklara det hela. Exakt vad de vill säga med den blå saken är lite oklart för mig (de räknar väl med att ingen fördjupar sig i bilden ändå). Även gas-responsen ökas i Sportläget.
DCC Aktiveras Vid Undanmanöver
Det som inte heller sägs är att DCC påverkar fjädringen även utan att man måste trycka på någon speciell knapp. Säg att bilen är inställd på Comfort och du hastigt måste göra en undanmanöver, då griper DCC blixtsnabbt in och styvar upp styrning och fjädring. Så DCC kan du alltså ta upp hemma vid köksbordet som ett säkerhetstillval precis på samma sätt som när du tar upp en starkare motor för att den är säkrare vid omkörningar..
DCC Pris
Runt 8-9000:- kostar DCC som tillval och enl. mig är detta framtiden för oss som gillar KFR. Nästa DCC generation kanske även kunde justera höjden med ett par centimeter typ Winter, Normal och Race?
Läs gärna mina andra #Volkswagen taggade inlägg eller under #KFR där jag testar bilar som klarar både race och familjetransporter.