-->

Test: Nya Golf R DSG 2014

Nya Volkswagen Golf R, det Rivjärnet har jag precis provkört färdigt och jag tror mig ha testat den riktigt ordentligt på alla olika ledder.

Test-Golf-R-DSG-Lapiz-Blue

Exteriör

Måste börja med att erkännande, när jag såg första pressbilderna på nya Golf R blev jag lite besviken. Första intrycket var att designen hade blivit för "tam" jämfört med första R32-modellen.

I verkligheten har bilen en snygg och kaxig look. Fronten har det där stora luftintaget och nertill på båda sidor ser man kylarna. Precis så här ska en "R" Golf se ut!

Review-Golf-R-2014

Karosshöjden är klockren ihop med 19-tummare och jag skulle inte vilja sänka den mer. 20 mm lägre än en vanlig Golf säger VW.

Golf R har snygga mörktonade LED baklysen bak och runt bilen sitter ett snyggt, "lagom" kjolpaket.

Golf-R-Mk7-Motorljud

Avgasmuller

Gamla R32 och första R generationen hade två utblås i mitten bak som sitt signum. Nya Golf R har dubbla utblås på båda sidor bak.

På tomgång mullrar R mer än en Golf GTI men fortfarande inget R32 muller (ett motorljud som fortfarande ger en motorsjäl ståpäls).

Stolar-Inredning-Nya-Golf-R

Interiör

För att få den att mullra alls måste man sätta sig här och trycka igång TSI motorn på 300 hästar. Instrumentpanel och inredredning är i sån där premium-klass enligt mig och Volkswagen är riktigt duktiga på att göra snygga, rena och välorganiserade paneler.

Mätare-Golf-R

Blå Mätarnålar

Mätarna har blå nålar i R och jag har egentligen inget att anmärka på dessa mer än den vita blaffiga kransen runt varje mätare känns helt onödig och drar ner den där i övrigt knivskarpa känslan.

Sportstolar-Golf-R

Sköna Framstolar

Trots att förarstolen inte gick att ställa in på alla olika ledder så passade den i alla fall min kropp perfekt från första mötet.

Sidostöden kramade om precis lagom mycket för att de skulle kännas men utan att vara jobbigt kramiga. Ute på banan höll de en på plats så att man kunde köra bilen utan att hänga i ratten. Ni som kört standardbil på bana vet vad jag pratar om. ;)

Sittdynan var även den lagom lång (för mina 186 cm) så att den slutade strax före knävecket och inte under halva låret som i många småbilar.

Baksäte-Barnstolar-Golf-R

Baksätet

Baksätet i senaste Golf-generationer bjuder på samma generösa ben-utrymme som i t.ex. nya BMW 3-serien.

Tre barnstolar kan klämmas in och det enda som talar emot just denna bil som familjebil är den ljusa skinnklädseln.

300hp-Golf-R-2014

Motor / Drivlina / Prestanda

TSI (+ ett litet R under) betyder att nya Golf R har en tvåliters turbofyra på 300 hästar och 380 Nm under huven.

Provbilen hade dubbelkopplingslådan DSG som ger snabbaste 0-100 tiden på låga 4,9 sekunder. Minns ni den håriga Porsche 911 Turbo på 80-talet? Den med 3,3 liters motor och 300 hästar? Den klarade 0-100 på 5,2 sekunder, idag kan du med andra ord "dra" en 930 med nya Golf R DSG!

Golfens tjänstevikt har bantats ner till 1476 Kg, den har nya Haldex5 fyrhjulsdriften, blixtsnabba dubbelkopplingsväxlingar, 300 hästar och så tar man hjälp av Launch control vid start. Detta är delvis receptet för att hamna under det smått magiska 5 sekunders strecket.

Körglädje

När det ska svängas är nya Golf R en dröm, runt rondeller jagar den liksom sin egen svans och upp på motorvägspåfarten är den som ett lyckopiller. När motorns varvtal ökar får man även höra TSI motorns sång och det låter trevligt "morrigt" med små växlingspuffar.

Att bilen är lättare märks tydligt genom att bilen inte behöver vara stenhårdt dämpad för att inte kränga, AWD gör bilen stabil vid hårda starter men även vid hårda kurvtagningar på gata eftersom bakändan skjuter på när bilen ska lämna kurvan (mer om bankörning senare).

Så här långt ser det bra ut för nya Golf R, den är snygg och snabb som satan iväg samt att den gillar att svänga..

Golf-R-2014-Autostop

Vardagskörning

När man pendlar i köer med bilen så är det skönt att kunna ställa om "Driving Mode" till Eco. Då aktiveras frirullning som rullar bilen istället för att motorbromsa när man släpper gasen. Tar ett tag att vänja sig vid eftersom man rullar ikapp bilar och då måste bromsa med pedalen istället för motorbromsen.

Ihop med automatlåda fungerar autostop riktigt bra tycker jag, kan ibland vara lite ryckig iväg om man kliver på gasen innan motorn riktigt vaknat men det lär man sig snabbt.

DCC-Golf-R-DSG-2014

DCC med Driving Mode Selection

Denna meny nyttjade jag ofta. Eco läget var jag tvungen att testa ordentligt då vi lever i 2014 och numera måste även sportbilar gå snålt till och från banan för att bli accepterade av alla partier.

Frirullning är som sagt bara aktiverat i Eco läget. Race-läget hade gärna fått stänga av antispinn HELT direkt men då hade säkert inte bilen fått fem stjärnor i Euro Ncap:s krocktester..

Lägena Eco och Race ger ändå bilen två TOTALT olika personligheter och har du Eco läget i och försöker köra om så kanske du tycker det tar lite lång tid innan alla 300 hästar vaknar till liv. Den segheten får man ta för att komma ner i förbrukningssiffror på 0,7 liter milen.

I normal eller comfort-läget är bilen märkbart mer på hugget utan att växlarna ligger kvar som i Race. Vill du anpassa själv har du möjlighet att göra det under "individual".

Navigator-Stor-Skärm-Golf-R

Stor Multimedia-pekskärm

Skrev i början att instrumentpanelen är ren och städad. Det kan man tacka multimediapekskärmen för. Den har en massa pekfunktioner för olika inställningar förutom att den agerar navigator, radiodisplay och visar annan bil-info och status.

Funktionen som visar hastighetsmärken är extra bra i en 4,9 sek bil och även lane assist och alla andra säkerhetsfunktioner som sitter i Golf som standard. Alla dessa funktioner ihop med lyxig inredning gör bilen till en premimummhatch.

Förbrukning-Nya-Golf-R

Förbrukning

Kör man ECO rakt av och använder kanske de 100 första hästarna hela tiden så kan man rätt enkelt komma ner i 0,71 men vem gör det?

En mer realistiskt förbrukningssiffra är runt 0,9 liter milen om man kör lite aktivt. På racingbana drog bilen 1,6 liter milen men å andra sidan gick den som ett skållat troll för att vara en standardbil så.. ska vi kika på en video från banana-dagen kanske?

Ovan ser du ett litet smakprov på bankörning med Golf R med Launch control start. Läs gärna mer om den träffen i detta separata inlägg.

Summering

Nya Golf R är en premiumbil, en sportbil, en familjebil, en vinterbil och en banräcer! Ja du får rätt så många olika bilar i en Golf R. Fast den kostar också nästan lika mycket som om du hade köpt en bättre begagnad bil i varje kategori..

Men i nya Golf R har du alltid alla bilarna med dig och de får alla plats inuti en enda, inte allt för stor parkeringsruta.

Update: Under våren 2015 kommer Golf Sportscombi R, nästan lika snabb fast ännu mer praktiskt men den återkommer jag till.

Super-familje-racer-vinter-premium-golfens grundpris är 376.900 och Volkswagen tror sig sälja cirka hundra bilar det första året.

Så kommer du att beställa en efter denna recension och hur mycket skulle din Golf R kosta med de tillval du skulle välja till?

Länk till arkivet med #AllaKompromissFamiljeRäcersTester

5 Besökare har kommenterat :
FixarFarsan sa...

"Jag beställde en Golf SportsCombi R. Jag va sugen på att prova något nytt helt enkelt. Nu är det bara att invänta leveransen och sedan montera bilbarnstolar i"

Minns ni Carl som vägde mellan en Passat GTS och Golf R SportsCombi. Han va schysst och meddelade vad det blev.

Golf R SportsCombi = Dagisräcer med stort R!!

Unknown sa...

Hur är din golf r kombi?
Vill själv hitta en barnvänlig racer.

Carl sa...

Jag är nöjd! Bra åk comfort tackvare DCC vilket är ett måste tillval. Rymlig bil med bra bagage. Kan köra in barnvagnen rakt in (inte på tvären) vilket ger mer plats i bagaget. Kör med två bilbarnstolar (bakåtvända) Vi vuxna sitter fram. Jag är ca 181 och det funkar fint för mig med stol bakom. Är väldigt lik gamla passaten i storlek, märker knappt någon skillnad alls. Enda minuset är väll dragkrok och dieselvärmare. Har dock kompletterar med en defa link, som man kan styra med telefonen, behövs dock eluttag till motorvärmaren. Men grymt rolig bil att köra. Omkörningar kan inte bli mycket roligare än så här:)

Carlos sa...

Vet du ifall DSG lådan i Golf R har drabbats av mycket problem med tanke på den höga effekten? Funderar på att köpa en R kombi med DSG låda men är lite orolig för strul. Tack för trevlig läsning btw! /C

FixarFarsan sa...

Golf R har lådan som heter DQ250 och den har klarat sig bättre än DQ200 med torrlameller. Du bör dock kolla historiken noga om bilen är beggad då Golf R går att göra riktigt hårt på bana! :)

Läs gärna mer om de olika DSG modellerna i detta inlägg:
Skillnad på DQ200, DQ250, DQ500 och DL501