-->

hur miljövänlig är Egentligen elbilen?

Volvo (i samarbete med Vattenfall) släppte sin nya V60 Laddhybrid i Genève. Elen till “nollutsläppsbilen” skall Vattenfall leverera från grön vindkraft, hur dom nu kan garantera det?

Volvo Tror På Plug-In Hybrider

Priset på Volvon är inte helt klart men Hybridexperter tror att bilen kommer kosta 100-150’000:- mer än en vanlig V60 med dieselmotor. Räckvidden på ren Eldrift deklareras till 5 Mil och full laddning kan uppnås på en vanlig arbetsdag (7,5 timmar enligt en faktafylld artikel i Expressen).

Givetvis skrivs det inget i ovan artikel om hur miljövänliga batterierna är till Volvos nya Elhybrid (eller till andra Elbilar) men det går att läsa i denna otroligt intressanta och faktaspäckade artikel kring hur Lithiumbatterier till I-Ländernas rena Elbilar orsakar skövling av U-ländernas redan hårt pressade natur.

Elbilen ersätter Etanolbilen

Får lite samma vibbar som när Etanolen lyftes fram som Miljöräddaren nummer ett och pumpar med E85 växte fram som svampar efter regn. Det flesta inte visste och som inte heller lyftes fram i media var att den största mängden etanol kom hit med båtar från Sydamerika, inte så miljövänligt om man räknar in den frakten och hur den framställdes.

Vi körde tidigare en Focus Flexifuel och slapp då betala Trängselskatter under många år och parkerade även gratis inne i Stockholms stad. Nu när många E85 bilar rullar på våra vägar finns inte längre dessa förmåner, likaså pratas det om att slopa den lägre förmånsbeskattningen.

Supermiljöpremie

Nästa år införs även supermiljöbilspremier på 40’000:-/bil. Jag undrar om Elbilen kommer göra samma resa som Etanolbilen eller om den är här för att ta över? Vid det här laget skulle jag gärna vilja provköra en elbil, gärna en med lite drag i – En Tesla S kanske? :)

Slutsummeringen är att det inte finns några mirakelbränslen ännu eftersom hela tillverknings/bränslekedjan inte är helt miljövänlig för någon sorts miljöbil som går att köpa idag.

Det enda helt miljövänliga fordonet är cykeln och snart är det dags att ta fram den ur cykelförrådet och göra en riktig vårservice för att sedan börja trampa med den T/R till jobbet istället!

Update 2016

Åren går och jag har numera testat många olika elbilar inklusive Volvo V60 D6 som jag pratar om längre upp.

Du hittar alla dessa tester under arkivtaggen #Elbil.

4 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Problemet med E85 var att det var stora överdrifter från båda läger. Trafikverket som baserar sig på EUs studier räknar bort drygt 50% av CO2. Inte en mirakelkur men faktiskt rejält mycket bättre än bensin. Transporten däremot har inte stor påverkan. Den finns även på olja. ca 400 g CO2 per liter bensin kostar produktionen och 500 g CO2 per liter diesel enligt EU studien. När det gäller el är det lättare. Du får vad du köper. Så köp bra el så blir det bra. Du som kund har makten.

FixarFarsan sa...

Ska man få garanterat miljövänlig el måste man väl egentligen ha ett vindkraftverk stående på tomten och direktansluta huset till den.

Carl Johan Hall sa...

Det som är billigast brukar vara bäst för miljön, är ett bra riktmärke. Vet inte riktigt vad E85 skulle kosta om den beskattades som vanlig bensin.

Unknown sa...

Ett riktmärke måste väl snarare vara att det är det dyraste bränslet som är bäst för miljön då de bränslena fortfarande har tunga utvecklingskostnader att bära. Se solceller, vågkraft ny typ 4 kärnkraft osv osv. Billiga bränslen är ofta de äldre där infrastruktur och fordon redan finns i drift. Sedan så är det så att idag går det ej att köpa sig fri från dålig el. Sanningen är att i Sverige idag så produceras mycket mer miljövänlig el än vad som efterfrågas, dvs så är sk "miljöel" inget som ändrar produktionen. Det är fortfarande kolkondens som står för marginalelen. Så ökad elförbrukning, även om det är sk "miljöel", kommer enbart leda till mer användning av kolkondens. Och din miljöel kommer då bara tas från all den omärkta förnyelsebara el som finns i Sverige.

mvh