Denna välbevarade Porsche 911 Carrera 3,2 -86 hade jag förmånen att äga men tyvärr under en allt för kort tid. Bilen var Svensksåld med full historik och hade inte en enda synlig skada på vare sig kaross eller fälgar.
All utrustning på bilen var monterat på fabrik och som ni ser hade den bland annat 16” Fuchs fälgar, skön Turbostol på förarplatsen i svart halvläder och Carrera vingen med tillhörande frontläpp.
Motor / Drivlina
Motorn i bilen var en 3,2 liters boxersexa med 231 hk och en 5 växlad (modell 915) växellåda. 915 lådan tog ett par vändor att lära sig och allt prat om att man måste ha en G50 växellåda som kom från årsmodell 1987 är helt klart överreklamerat. Jag skulle välja en 85:a som stämmer i övrigt än en 87:a bara för lådans skull om man säger så.
Driftsäkerhet 80-tals Porsche 911
Du bör i allmänhet granska alla bilar noga före köp och i synnerhet gäller detta en gammal Porsche 911:a. Dessa bilar tål väldigt mycket eftersom de är byggda för racing från början men inte hur vårdslösa ägare/förare som helst. Jag råkade ut för ett generator ras ett par veckor efter köp och bytte generatorn själv mot en utbytesmodell. Det var det enda felet jag hade på bilen och hade inget med dåligt underhåll att göra. Gjorde för övrigt en guide kring bytet om du är intresserad.
Helförsäkring
Helförsäkringen kostade bara ett par tusenlappar per år eftersom den gick att försäkra via Porscheklubben som entusiastbil. Kraven för entusiastförsäkringen är bl.a. att bilen måste vara en viss ålder, du behöver en bruksbil, ett låst garage och du får aldrig använda din entusiastbil till vardags. Läs mer på klubbens hemsida.
Ägarhistorik
Första ägaren (Om jag minns rätt var det en Doktor som köpte bilen till sin fru) hade även kryssat i Sportchassi med Bilstein dämpare, taklucka och Elmotorer till allt man kunde tänka sig. Bilen var ca 20 år när jag ägde den och allt fungerade perfekt. Vartenda lite detalj på bilen andades kvalité. Motorljudet från boxersexan var helt makalöst och slår till och med Volkswagens VR6:a. Accelerationen från 3000 varv när baken trycktes ner och motorn ändrade karaktär kommer jag aldrig att glömma – ett rent lyckopiller.
Bankörning
Med denna bil tog jag min oskuld som banförare och efter det gick det snabbt utför, jag var fast i Bankörningsträsket. Detta var den stora anledningen till att bilen sedan såldes. I mitt tycke var den för fin för att börja skruvas, lättas och byggas om till banbil så den hittade snabbt en ny ägare efter att annonsen kom ut.
Ovan en fart-bild från Porscheklubbens slalom cup med mig bakom ratten.
Summering
Avslutningsvis slår jag en gång till ett slag för Porscheklubben och dess medlemmar. En bättre och mer sammanhållen bilklubb finns nog inte. De allra flesta jag träffade hade ett enormt bilintresse och delade med sig av sina kunskaper så har du tankar på att skaffa dig en 911:a men undrar saker inför köpet, besök genast porsche.nu.
Saknar denna bil oerhört och hade jag haft plats för en entusiastbil hade jag nog letat upp bilen idag eller letat upp en likadan. En gammal 911:a har en själ som i sin tur tillför en bilsjäl så mycket glädje.
Tack för att du läst så här långt, läs gärna fler av mina #Biltester
Vilken jävla skön bil! :)
Mmm, ett bil-ex man kommer minnas så länge man lever :D
Beautiful color combination on your Porsche 911 and must have been some wife if she got it from her husband!!
Thanks! I agree - Silver and Black is a classic car color combination and I really miss her..