-->

Nya Volvo V60 T5 och T6

Besökte nyss Volvos hemsida för att läsa lite om alla nya modeller.

*Update* – Provkörde idag Volvo V60 D3, läs gärna om den turen!

Samtliga bilder i detta inlägg kommer från www.Volvocars.com, besök gärna den sidan för att se originalen.

V60r

Volvos nya designspråk är inte riktigt i min smak men det är onekligen eget och modernt. Detaljer som grill och baklysen vittnar om att det trots allt är en Volvo. Den hängande fronten ser lite trött ut i mina ögon men är säkert bra för aerodynamiken. Dom pyttesmå sidorutorna bak och den jättehöga midjan över bakre hjulhusen är väl tänkt att ge bilen en kilform som i sin tur är ett med sportighet eller?

rump

Bakdelen på V60 är däremot mycket snyggare än fronten. Fake Diffusorn liknar den på senaste Saab 9-3 Aero – Inte alls ful men onödig och löjlig enligt mig.

Den mest riviga motorn till nya V60 är den hederliga raka dubbelturbo 6:an på 3 liter. Den driver skåpet på alla fyra via en automat (standard, manuell finns inte ens att välja).

T6 AWD kommer som Summumutrustad från start. Exakt vad det innebär vet jag inte men jag gissar att du får de mest vanliga optionerna i detta paket.

Förbrukningen för T6 AWD är deklarerad till 1,02L/Mil och upp till 100Km/h kommer man på 6,2s. Kan bli en konkurrent till BMW 330 Touring och Audi A4 Avant. Uppskattat listpris för en standardutrustad V60 T6 AWD är satt till 405 000 och den spränger då min maxgräns för en KFR - KompromissFamiljeRäcer.

T5 modellen med raka femman på 240hk och framhjulsdrift med R paket är nog mycket mer intressant eftersom listpriset på den är satt till 290 000. Du får en lättare bil och slipper AWD om du inte behöver detta.

Läser ett par smakprov från tillvalslistan:

Aktivt Chassi, Four-C kostar 16000:-

PTC snabbuppvärmning av defrosterluft 1000:-

Kinetic, Momentum, Summum paketen kostar vart och ett 15000:-. Innebär detta att för att få en T5 upp på T6 standardnivå så måste man lägga till 45000:-? Då är inte prisskillnaden så stor längre?

Volvo har alltid varit bra på utrustningspaket till sina bilar.

Hemsidan är välgjord och under mitt besök helt fri från buggar.

*Update* – Provkörde idag Volvo V60 D3, läs gärna om den turen!

0 Besökare har kommenterat :