När du skiftat till vinterdäck råder det oftast en akut brist på luft i ett eller flera däck. Det talas numera mycket om förhöjt lufttryck i sommardäcken för att spara bränsle men vad gäller på vintern?
För högt tryck i vinterdäcken ger sämre grepp och sliter dubb. för lågt tryck ger dåliga vägegenskaper och mer friktion.
Jag brukar gå lite efter hur däcksidan ser ut vid luftpumpen och fylla på tills däckens stomme inte bullar ut för mycket. På vår tunga Touran med 15” vinterdäck av högprofiltyp blev det bra först vid 2,5-2,6 kilos tryck (bilden ovan visar ett lufttryck på 0,9 kilo).
Man ser skrämmande många som fyller på alldeles för lite luft vid macken. Händer ofta att trycket står på 1,8 kilo eller liknande när en gammal Volvo 740 har varit och tankat luft.
Så detta var ett bra tips, däcksidorna ska inte bukta ut när man fyllt klart.
Trevlig helg