Lånebilen från Din Bil i Akalla var denna gång en Golf TDI Blue Motion med manuell 5-växlad låda.
Golf Blue Motion är klassad som miljöbil då den endast släpper ut 107 Gram Koldioxid per kilometer (3 gånger mindre än gamla R32:a) vid blandad körning.
Detta innebär att man slipper betala fordonskatt under de första fem åren. Därefter kostar denna snåldiesel till Golf bara 1464:-/år i skatt.
Motorn är på 1,6 liter och 105 hästkrafter och efter att ha provkört nya Sharan med 140 hk känns Golfen tröttare trots mindre vikt.
Fler dåliga bilder tagna med mobiltelefonen under dagens lilla tur till brädgården.
Jag handlade lite lister och foder och dessa gick perfekt att skjuta in genom skidluckan i baksätet.
I jämn landsvägsfart är Blue Motion Golfen riktigt snål och angivna 0,35 l/mil under lugn landsvägskörning är ingen fantasi även om det inte går fort då. Man kan nog inte ligga och köra på 110-120 Km/h och tro att man ska nå denna förbrukning, snarare 80 Km/h som på bilden.
I färddatorns övre högra hörn ser man en indikator som visar om man bör växla upp eller ner. Denna är en bra påminnare om man ofta ligger å kör på 4:an istället för 5:an. Börjar du gasa och dra ur växlarna försvinner pilarna för att komma tillbaka när du lugnat ner dig.
Jag har kört denna Golf under flera dagar nu och snittförbrukningen har legat på 0,55 – 0,60 men då pratar vi kortare turer och kallstarter. Även om det är frost ute är Dieseln inte svårstartad och kupévärmen kommer snabbt.
Enda jag inte gillar är när man ska starta motorn. Det är någon sorts fördröjning och ibland startar motor ett par sekunder efter att man släppt nyckeln. Det känns lite som bilen har en egen vilja (en lite trotsig sådan).
Åkte och köpte en PAX garderob på IKEA idag och det var inga problem att få in den med stängd baklucka. Framsätet fick man dra fram och luta ryggstödet maximalt samt ta bort nackstödet. Sedan var det bara att fälla baksätet och slänga in 2 meter långa kartonger utan problem.
Färddatorn på denna Golf visar förutom de vanliga sakerna även Oljetemperatur, hastighet i siffror och farthållaren har också nya funktioner. Man ser nere i displayen vad sparad fart är.
Denna Golf uppträder nästan identiskt som förra lånebilen som var en Golf Multifuel och drevs av Etanol/Bensin. Skillnaden är att denna diesel har bättre vridmoment (250Nm) men annars rör sig även denna Golf tyst och stabilt på vägen och har storbilskänsla.
Fjädringen med originaldäck är väldigt komfortabel men ändå inte slapp. Bilens karaktär inbjuder inte till något gasande, man tittar mest på färddatorn och försöker tävla mot sig själv om att sätta den lägsta snittförbrukningen.