Test: Passat Variant TDI140 Masters (B7)

Jag blev kontaktad av en Volkswagen säljare idag eftersom de hade fått in Nya Passat Variant 2011 generation B7 (eller 6.2 som vissa tidningar kallar den) för provkörning!

Länk: Test Nya Passat SportsCombi TDI190 (B8)

Nya Passat SportsCombi B8?

Update 2015-01-24: Om det är helt nya Passat SportsCombi du ville läsa om så kan du klicka på ovan bild och läsa vad jag tyckte om den.

Nya-Passat-Variant-2011

Nya Passat Variant B7

Modellen jag fick testa och provköra var en manuell Masters-utrustad TDI140 Blue Motion med ett grundpris på 268800:-.

Motorn i denna bil var samma grundmotor som i den Sharan 2011 jag testade förut men i Passat har den lite mindre att släpa på och gör denna provbil till en skattebefriad miljöbil (efter 5år är skatten med dagens index 2079:-/år) med en förbrukning på bara 0,46 liter per mil.

Front-Passat-2011

Vad Ingår i Masterspaket?

Masterspaketet (som kostar 17900:- extra) innehåller i stort sett de vanligaste tillvalen man lägger till.

Bland annat ingår Klimatanläggning, Farthållare, 16” alufälgar (som enligt mig var riktigt snygga), Komfortstolar med eljusterbart svankstöd på förarstolen, multifunktionsratt i läder, Radio RCD 310 med mp3 stöd och 8 högtalare och regnsensor. Säkerhetssystemet som varnar för trötthet får man också på köpet och en massa andra småsaker. Nog om utrustningslistor och fakta, nu till provkörningen!

Volkswagen-Passat-2011

Vi börjar med ett par osminkade dagsfärska bilder på nya Passat Variant 2011 i Svensk vinterväglag. Samtliga bilder är förövrigt tagna av mig med en gammal sliten kompaktkamera.

Test-Passat-Variant

Snygg Kombi (jag menar Variant)

Nya Passat Variant är enligt mig en klockren fullträff i designen! Den är helt enkelt en skitsnygg kombi i verkligheten.

Till och med baklamporna gör sig riktigt bra på karossen och får den att se lägre och bredare ut. Den raka stilrena fronten är ett bevis på att man inte behöver hitta på nya konstiga svängda linjer för att få till en ny snygg bilkaross.

Bruna-Paneler-Passat

Brun interiör

En annan kul lite retro sak är att färgen brunt har kommit tillbaka i bilarnas inredning. Brunt såg man ofta i inredningar på 80-talet i t.ex. dåtidens gubbmodeller av Jetta och Golf (gubbmodeller som nu är heta igen bland blivande gubbar som inte var gubbar när bilarna var gubbilar, hänger ni med?) men färgen är nu alltså mogen att komma tillbaka. Denna gång är den lite mer diskret, lite mörkare, man ser det knappt när solen inte lyser på..

Interiör-Passat

Men med dörren öppen i solsken blir det riktigt BRUNT, med dörren stängd ser man knappt färgen! Snyggt och inte så lite retro.

Jag välkomnar detta medan någon kanske tycker annat. Du är fri att kommentera längst ner i inlägget.

Start-Stopp-Nya-Passat

Ner med kopplingen, nyckeln ner i sitt hål och bilen startar efter ytterligare ett tryck på nyckeln. Den kalla dieselmotorn knattrar högt en liten kort stund.

Växellåda-Passat

Ettan hittar sitt läge i den sexväxlade manuella lådan och bilens släpper automatiskt på den elektroniska parkeringsbromsen.

Dieselknattret är som borta när tvåan kommer i.

Passat-2.0-Blue-Motion-Test

2.0 TDI Blue Motion

Redan efter ett par minuters körning blir jag på nytt imponerad över hur effektiva Volkswagens nya 140 hästars dieslar är. TDI 140 är urstark redan från tomgång och känns faktiskt ännu starkare än sina 320Nm. När motorn nått en normal motortemperatur kommer jag fram till en fri motorvägspåfart och får känna hur motorn utan minsta knorr varvar upp till rödmarkeringen på 5000 varv. Runt 3000 varv ändrar motorn karaktär och det blir mer klipp i den och enligt faktabladet ligger maximala effekten på 4200 varv.

Vid 130 Km/h ljuder en varningssignal om att högsta rekommenderade hastigheten uppnåtts för vinterdäck och jag lyder snällt. Bra varning för att skona däcken som förövrigt var Nokian Hakkapelitta R.

Manuell låda & Chassi

Den manuella lådan får varken beröm eller kritik, den gör sitt jobb och ihop med den trevligt riviga dieselmotorn blir bilen lite sportig att köra. Chassiet är bra kalibrerat, bilen går tyst och stumt. Väldigt likt Nya Sharan 2011.

Bilarna delar kanske mer än bara formspråk och baklysen. Samma team har kanske jobbat med båda bilarnas chassikomponenter? :)

Mätare-Nya-Passat

Förbrukning TDI 140

I jämn motorvägsfart kommer snålvargen fram och förbrukningen sjunker. Kör man som vanligt (utan ägg under pedalen är vad jag försöker säga) är det inga problem att komma under 0,6 l/mil men deklarerade 0,4 l/mil på landsväg kräver nog lite träning misstänker jag. 152 Mil på en tank står det i faktabladet (blandad körning) är ju helt sanslöst bra om det fungerar i vardagen.

Instrumentpanel-Passat-2011

Kort Instrumentpanel

Halvvägs i provturen stannar jag och synar bilen lite mer. Om nya Sharan hade en vråldjup instrumentpanel så har nya Passat en extremt grund eller kort sådan eller så är jag minibuss-skadad.

Klocka-Analog-Passat

Retro Klocka

Mitt på konsolen sitter en analog klocka. Snyggt, praktiskt och lite retro även detta! I vår lilla Polo Gti –09:a sitter klockan i en av färddatorns val och man kan inte ha klockan och ett annat färddator-värde uppe på samma gång men så är den också en blivande banracingkärra för säsong 2011 så den är ursäktad :)

Lastutrymme-Passat-2011

Lastutrymme

När Bakluckan åker upp visas ett jättedjupt och lättlastat gap. Öppningen sker förresten inte längre genom att vrida på VW märket utan på traditionellt vis. Vet inte varför man ändrade på öppningen, tyckte den förra va lite egen på ett bra sätt.

Utfällbart-Drag-Passat-Variant

Dragpaket

Provbilen var utrustad med ett dragpaket där du förutom en semiautomatisk dragkrok får backkameran och lastrumsmattan i gummi.

Dragpaket-Passat

Bilens dragkrok får man fram genom att dra i ovan spak som du hittar i bagageutrymmet högra sida. Dragkroken och kontakten kommer då fram från sitt gömställe under bilen. En mycket Smartare lösning än den löstagbara kroken som varit vanlig tills idag.

Parkeringskamera-Passat

Denna trevliga pekskärm ingår också i dragpaketet.

Fällbart-Säte-Spak-Passat

Om du skall lasta långa varor i nya Passat Variant 2011 kan du enkelt fälla baksätets ryggstöd genom att dra i en spak i bagageutrymmets högra sida. Riktigt användbart om du har tomma baksäten utan barnstolar och leksaker.

Justering-Säten-Passat

Förarstolens ryggstöd ställdes in med dessa kontroller nere till vänster på stolen (Ingår också i Masters paketet).

Lutningen med den långa knappen. Med Spelkonsolknappen ställer man in svankstödet på två olika sätt. Gjorde stor skillnad måste jag säga och gör säkert underverk på långresan då man vill ändra ställning för ryggen lite. Stolarna i sig var rätt platta och hårda men med hjälp av dessa justeringsmöjligheter kunde man hitta en skön körställning ändå.

Utrymme-Knän-Baksäte-Passat

Baksäte

När förarstolen var justerad för mina 186 cm satte jag mig bakom mig själv och knäna fick plats utan problem men jag tycker baksätet kändes mindre än i de två senaste Passat Variant modellerna.

I de har jag suttit en del som baksätespassagerare och alltid gillat diplomatutrymmena för ben och huvud.

Takhöjd-Baksäte-Passat-Variant

Speciellt takhöjden bak var klart sämre, huvudet var väldigt nära takets böj mot sidorutan, bara 1-2 centimeter tillgodo.

Framsäte-Passat-Mugghållare

Klädsel och Mugghållare

Klädseln var en grå tvåfärgad modell som var snygg (jag gillar det stilrena utan massa krusiduller!). En stor låda mellan sätena är bra för plånböcker, mobiler, kameror eller ett par flaskor mineralvatten.
En rejäl förvaringslåda mellan framsätena saknar man oftare i bilar än massor av burkhållare – får man både och borde alla bli nöjda?

Körkänsla-Nya-Passat

Sista bilden är på ratten och instrumenten. Ser i princip ut som på förra modellen tycker jag, fast redan den var perfekt så..

Kedja eller Kamrem?

Flera söker information om det är Kamrem eller Kamkedja i nyare Volkswagens motorer och här är en lista från Volkswagen på vilka Passat motorer som har vad:

Passat TSI 150 Ecofuel Kedja (CDGA 1.4 110 150) 
Passat TSI 160 Multifuel Kedja (CKMA 1,4 118 160) 
Passat TSI 211 Kedja (CCZB 2.0 155 211) 
Passat V6 Kedja (BWS 3.6 220 300)

Passat TDI 105 DPF Kamrem (CAYC 1.6 77 105)
Passat TDI 140 DPF Kamrem (CFFB 2.0 103 140) <- Provbilen
Passat TDI 170 DPF Kamrem (CFGB 2.0 125 170)

Bilar med kamrem skall klara 21000 mil innan det är dags för ett byte.

Summering

Bortsett från takhöjden bak tycker jag Volkswagen har lyckats riktigt riktigt (ja det ska stå två gånger) bra när de knåpade ihop nya Passat Variant 2011.

Inte ofta miljöbilar är såhär roliga att köra, så snygga att titta på och så bra på att lasta saker samt normallånga personer i baksätet.

SvD nämner i deras artikel att det endast skiljer 1900:- mellan den svagare TDI105 och TDI140 som jag provkörde. Eftersom båda klassas som miljöbilar väljer nog de flesta den kraftigare spisen?

Dela, Kommentera och Läsa Mer?

Kika gärna i arkivet där du hittar fler av mina inlägg om #Passat eller mina många andra #Biltester (snabblänk till avdelningen: #Kombi).

Nu återstår bara att tacka för att du läst så här långt! Dela gärna artikeln med knapparna nedan och har du lust får du gärna läsa alla kommentarer eller skriva till din egen..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.