Jag blev kontaktad av en Volkswagen säljare idag eftersom de hade fått in Nya Passat Variant 2011 generation B7 (eller 6.2 som vissa tidningar kallar den) för provkörning!
Nya Passat SportsCombi B8?
Update 2015-01-24: Om det är helt nya Passat SportsCombi du ville läsa om så kan du klicka på ovan bild och läsa vad jag tyckte om den.
Nya Passat Variant B7
Modellen jag fick testa och provköra var en manuell Masters-utrustad TDI140 Blue Motion med ett grundpris på 268800:-.
Motorn i denna bil var samma grundmotor som i den Sharan 2011 jag testade förut men i Passat har den lite mindre att släpa på och gör denna provbil till en skattebefriad miljöbil (efter 5år är skatten med dagens index 2079:-/år) med en förbrukning på bara 0,46 liter per mil.
Vad Ingår i Masterspaket?
Masterspaketet (som kostar 17900:- extra) innehåller i stort sett de vanligaste tillvalen man lägger till.
Bland annat ingår Klimatanläggning, Farthållare, 16” alufälgar (som enligt mig var riktigt snygga), Komfortstolar med eljusterbart svankstöd på förarstolen, multifunktionsratt i läder, Radio RCD 310 med mp3 stöd och 8 högtalare och regnsensor. Säkerhetssystemet som varnar för trötthet får man också på köpet och en massa andra småsaker. Nog om utrustningslistor och fakta, nu till provkörningen!
Vi börjar med ett par osminkade dagsfärska bilder på nya Passat Variant 2011 i Svensk vinterväglag. Samtliga bilder är förövrigt tagna av mig med en gammal sliten kompaktkamera.
Snygg Kombi (jag menar Variant)
Nya Passat Variant är enligt mig en klockren fullträff i designen! Den är helt enkelt en skitsnygg kombi i verkligheten.
Till och med baklamporna gör sig riktigt bra på karossen och får den att se lägre och bredare ut. Den raka stilrena fronten är ett bevis på att man inte behöver hitta på nya konstiga svängda linjer för att få till en ny snygg bilkaross.
Brun interiör
En annan kul lite retro sak är att färgen brunt har kommit tillbaka i bilarnas inredning. Brunt såg man ofta i inredningar på 80-talet i t.ex. dåtidens gubbmodeller av Jetta och Golf (gubbmodeller som nu är heta igen bland blivande gubbar som inte var gubbar när bilarna var gubbilar, hänger ni med?) men färgen är nu alltså mogen att komma tillbaka. Denna gång är den lite mer diskret, lite mörkare, man ser det knappt när solen inte lyser på..
Men med dörren öppen i solsken blir det riktigt BRUNT, med dörren stängd ser man knappt färgen! Snyggt och inte så lite retro.
Jag välkomnar detta medan någon kanske tycker annat. Du är fri att kommentera längst ner i inlägget.
Ner med kopplingen, nyckeln ner i sitt hål och bilen startar efter ytterligare ett tryck på nyckeln. Den kalla dieselmotorn knattrar högt en liten kort stund.
Ettan hittar sitt läge i den sexväxlade manuella lådan och bilens släpper automatiskt på den elektroniska parkeringsbromsen.
Dieselknattret är som borta när tvåan kommer i.
2.0 TDI Blue Motion
Redan efter ett par minuters körning blir jag på nytt imponerad över hur effektiva Volkswagens nya 140 hästars dieslar är. TDI 140 är urstark redan från tomgång och känns faktiskt ännu starkare än sina 320Nm. När motorn nått en normal motortemperatur kommer jag fram till en fri motorvägspåfart och får känna hur motorn utan minsta knorr varvar upp till rödmarkeringen på 5000 varv. Runt 3000 varv ändrar motorn karaktär och det blir mer klipp i den och enligt faktabladet ligger maximala effekten på 4200 varv.
Vid 130 Km/h ljuder en varningssignal om att högsta rekommenderade hastigheten uppnåtts för vinterdäck och jag lyder snällt. Bra varning för att skona däcken som förövrigt var Nokian Hakkapelitta R.
Manuell låda & Chassi
Den manuella lådan får varken beröm eller kritik, den gör sitt jobb och ihop med den trevligt riviga dieselmotorn blir bilen lite sportig att köra. Chassiet är bra kalibrerat, bilen går tyst och stumt. Väldigt likt Nya Sharan 2011.
Bilarna delar kanske mer än bara formspråk och baklysen. Samma team har kanske jobbat med båda bilarnas chassikomponenter? :)
Förbrukning TDI 140
I jämn motorvägsfart kommer snålvargen fram och förbrukningen sjunker. Kör man som vanligt (utan ägg under pedalen är vad jag försöker säga) är det inga problem att komma under 0,6 l/mil men deklarerade 0,4 l/mil på landsväg kräver nog lite träning misstänker jag. 152 Mil på en tank står det i faktabladet (blandad körning) är ju helt sanslöst bra om det fungerar i vardagen.
Kort Instrumentpanel
Halvvägs i provturen stannar jag och synar bilen lite mer. Om nya Sharan hade en vråldjup instrumentpanel så har nya Passat en extremt grund eller kort sådan eller så är jag minibuss-skadad.
Retro Klocka
Mitt på konsolen sitter en analog klocka. Snyggt, praktiskt och lite retro även detta! I vår lilla Polo Gti –09:a sitter klockan i en av färddatorns val och man kan inte ha klockan och ett annat färddator-värde uppe på samma gång men så är den också en blivande banracingkärra för säsong 2011 så den är ursäktad :)
Lastutrymme
När Bakluckan åker upp visas ett jättedjupt och lättlastat gap. Öppningen sker förresten inte längre genom att vrida på VW märket utan på traditionellt vis. Vet inte varför man ändrade på öppningen, tyckte den förra va lite egen på ett bra sätt.
Dragpaket
Provbilen var utrustad med ett dragpaket där du förutom en semiautomatisk dragkrok får backkameran och lastrumsmattan i gummi.
Bilens dragkrok får man fram genom att dra i ovan spak som du hittar i bagageutrymmet högra sida. Dragkroken och kontakten kommer då fram från sitt gömställe under bilen. En mycket Smartare lösning än den löstagbara kroken som varit vanlig tills idag.
Denna trevliga pekskärm ingår också i dragpaketet.
Om du skall lasta långa varor i nya Passat Variant 2011 kan du enkelt fälla baksätets ryggstöd genom att dra i en spak i bagageutrymmets högra sida. Riktigt användbart om du har tomma baksäten utan barnstolar och leksaker.
Förarstolens ryggstöd ställdes in med dessa kontroller nere till vänster på stolen (Ingår också i Masters paketet).
Lutningen med den långa knappen. Med Spelkonsolknappen ställer man in svankstödet på två olika sätt. Gjorde stor skillnad måste jag säga och gör säkert underverk på långresan då man vill ändra ställning för ryggen lite. Stolarna i sig var rätt platta och hårda men med hjälp av dessa justeringsmöjligheter kunde man hitta en skön körställning ändå.
Baksäte
När förarstolen var justerad för mina 186 cm satte jag mig bakom mig själv och knäna fick plats utan problem men jag tycker baksätet kändes mindre än i de två senaste Passat Variant modellerna.
I de har jag suttit en del som baksätespassagerare och alltid gillat diplomatutrymmena för ben och huvud.
Speciellt takhöjden bak var klart sämre, huvudet var väldigt nära takets böj mot sidorutan, bara 1-2 centimeter tillgodo.
Klädsel och Mugghållare
Klädseln var en grå tvåfärgad modell som var snygg (jag gillar det stilrena utan massa krusiduller!). En stor låda mellan sätena är bra för plånböcker, mobiler, kameror eller ett par flaskor mineralvatten.
En rejäl förvaringslåda mellan framsätena saknar man oftare i bilar än massor av burkhållare – får man både och borde alla bli nöjda?
Sista bilden är på ratten och instrumenten. Ser i princip ut som på förra modellen tycker jag, fast redan den var perfekt så..
Kedja eller Kamrem?
Flera söker information om det är Kamrem eller Kamkedja i nyare Volkswagens motorer och här är en lista från Volkswagen på vilka Passat motorer som har vad:
Passat TSI 150 Ecofuel Kedja (CDGA 1.4 110 150)
Passat TSI 160 Multifuel Kedja (CKMA 1,4 118 160)
Passat TSI 211 Kedja (CCZB 2.0 155 211)
Passat V6 Kedja (BWS 3.6 220 300)
Passat TDI 105 DPF Kamrem (CAYC 1.6 77 105)
Passat TDI 140 DPF Kamrem (CFFB 2.0 103 140) <- Provbilen
Passat TDI 170 DPF Kamrem (CFGB 2.0 125 170)
Bilar med kamrem skall klara 21000 mil innan det är dags för ett byte.
Summering
Bortsett från takhöjden bak tycker jag Volkswagen har lyckats riktigt riktigt (ja det ska stå två gånger) bra när de knåpade ihop nya Passat Variant 2011.
Inte ofta miljöbilar är såhär roliga att köra, så snygga att titta på och så bra på att lasta saker samt normallånga personer i baksätet.
SvD nämner i deras artikel att det endast skiljer 1900:- mellan den svagare TDI105 och TDI140 som jag provkörde. Eftersom båda klassas som miljöbilar väljer nog de flesta den kraftigare spisen?
Dela, Kommentera och Läsa Mer?
Kika gärna i arkivet där du hittar fler av mina inlägg om #Passat eller mina många andra #Biltester (snabblänk till avdelningen: #Kombi).
Nu återstår bara att tacka för att du läst så här långt! Dela gärna artikeln med knapparna nedan och har du lust får du gärna läsa alla kommentarer eller skriva till din egen..
Att man valt att ha den analoga klockan sådär är nog för att inge formspråk från Pheaton-modellen.
Hursmhelst, mycket trevlig och välskriven recension. Är själv mycket sugen på den här, men det lutar år 170hk dieseln. Har ännu inte provkört själv, men planerar att göra detta när julstöket har lagt sig.
Tack för att du kommenterar och kul att du gillar det du läser!
Provkör gärna både 140 och 170 om det finns möjlighet. Vore kul att höra om du märkte någon skillnad?
Du har nog helt rätt om klockan.
Jag gillar den skarpt!
Japp.
Skall absolut prova båda två - det är inte att föringa det här med 5 års skattefritt trotsallt. Problemet är att jag i minnet har resan i svärföräldrarnas Passat CC (170hk diesel dsg) ner till spanien för ett par årsedan. Den motorn var en riktig pärla alltså! Med 4 personer och fullastad bil i hyggliga autobahn farter snittade runt 0,55/0,60 / mil, vilket imponerar på mig.
140 hk dieseln har jag provkört - dock inte så mycket och det var längesedan, har säkert hänt en del sedan ~06 då jag sist provade.
Hej
Kul att läsa din recension!
Beställde en Passat första veckan den gick att beställa men har fortfarande inte provkört.
Skulle vilja provköra den variant jag beställt, en TDI170 4M men det verkar inte finnas i hallarna än....
Den som väntar på något gott....
Tack för positiv feedback, det uppskattas!
Du lär nog inte bli besviken på din Passat med den motorn och Haldex driften. Hoppas du får den innan vintern är slut :)
Återkom gärna och skriv hur du upplevde bilen när du kört den.
Enligt säljaren har de tydligen leveransproblem med Xenon och sportstolar i skinn.. men jag hoppas på leverans i slutet av februari. Hoppas att det fortfarande är vinter då!
Har du kör DSG? Hur uppfattade du den i så fall?
Har inte kört den själv men de gånger man har åkt med som passagerare får man känslan av att man åker i en bil med manuell låda och nån som växlar väldigt fort!
/M
Undrar hur många % som väljer till Xenon till nya Passaten? Leveransproblem lär påverka en hel del köpare.
Jag har inte kört Nya Passat TDI med DSG men däremot nya Touran 170TDI och nya Sharan 140TDI, båda med DSG låda. Finns att läsa om dom turerna i menyn uppe till höger om du vill.
Jag kommer inte ihåg och om Xenon följer med premium-paketet eller GT men jag tror att det är hyfsat stor del.
Åker idag A6 diesel 2010 men har tröttnat på 2 hjulsdriften. Tänkte beställa en A6 med diesel, automat och 4-hjulsdrift men då måste man upp på 2,7 och får dessutom inte DSG utan "multitronic" vilket känns som en modern remjohan.
Vad jag försöker säga är att jag tror att nya Passaten tar marknadsandelar från ett dyrare segment. Min bil går på 370´och A6 enligt ovan börjar på 414`. Vad en 525XD kostar vågar jag inte tänka på..... Därför tror jag att vi kommer att se en hel del välutrustade Passater med Xenon.
Eller vad tror du?
//M
Lite synd att byta bort en sån fin kaross som Audi A6:an har men jag förstår dig - hade också valt en DSG före en multitroniclåda.
Jag har varit dålig på Audi och Bmw då jag tyckt att folkorna gett mer rolig bil för pengarna och jag tror flera kommer göra som du - byta från en tysk till en annan tysk och få många fler options för samma eller en mindre påse pengar!
Hej
jag har under några veckor undrat varför man inte ser några nya Passater ute på vägarna. Enligt VW har de sålt över alla förväntningar.
Jag tror att jag fick svaret igår i form av ett mail från min säljare. "Om allt går som det ska kommer din bil att levereras i mitten/slutet av april".
Bilen beställdes 3/11-2011 och leveranstiden kommer alltså vara ett halvår....
Om jag hade känt till detta hade jag nog gått på andra alternativ.
Du får vänta på min rapport om hur bilen är att köra.......
//M
Hej,
Jag var på väg att beställa en ny Passat v6 men fick höra att det då skulle bli en 2012 med tillverkning i v.28 lev runt v36, så om man vill fortsätta att sälja bilar så borde VW se över sin tillverkning. Just nu kan dom bara ta emot ordrar men inte leverera något annat än 2.0 TDI 140 med ganska tråkig utrustning.
// Mats
Leverans i v36 !!?
Det är nästan så att den kan levereras med vinterdäcken på direkt!
Håller med dig Mats. Har nya Passat blivit mer populär än väntat, ta vara på det och öka takten (om det går).
7 månaders väntan (eller Nov - Apr för den delen heller)på en ny bil är långt! Jag väntade 10 veckor på min Volvo V40 och tyckte det var långt :)
Hej
Har haft lite problem att få tag på min säljare vilket gjorde att jag idag kontaktade hans chef. Fick ungefärlig leveranstid på min TDI170 4M i slutet av mars och han hade sade det som om det vore bra.... Jag beställde bilen 3/11.
Vad säger man.....
På min arbetsplats får vi just nu inte köpa VW pga deras långa leveranstider och framför allt att de inte ens kan säga leveranstid.
Skulle vara kul att få bilen medan den fortfarande är en aktuell modell.
//M
Detta med leveransproblem och svårigheterna att få en tillverkningsvecka bestämd tycks gälla hela VW-koncernen. Problemen är nämligen desamma hos hos "dem fattiga kusinen från landet" nämligen Skoda. Vissa tillval har det tidvis varit beställningsstopp på och en del har väntat sedan slutet av oktober utan att få veta när bilen skall tillverkas. Speciellt modellerna Yeti och Superb har drabbats.
Tråkigt att läsa det ni skriver speciellt med tanke på att Sambon igår sa att vi kanske borde byta upp oss till en ny Sharan 140TDI för att få lite mer utrymme..
Då kommer vi sitta i samma båt som ni och vi inte får tag på en "lagerbil" som passar det vi vill ha.
M - Mars är snart här och tänk att du troligen slipper vinterdäck, slask och grus på gatorna och kan direkt nyttja alla 170 hingstarna :)
Hej!
Fick min nya Passat 140tdi igår, kan inte säga mer än att den är skitskön att köra och enligt alla tester skall den gå billigt.
//A
Har passatdieslarna rem eller kedja o iså fall pris o serviceintervall på dessa,trist o lägga en krona milen på en rem...?
Per.
Tackar tackar,jag har sökt info med ljus o lykta o inte hittat ett s..t,inte ens försäljaren visste..han svarade:jag har aldrig fått frågan förut.Konstigt att VW inte pushar för detta med kedja som en bra feature,i mina ögon är det ett säljargument.VW borde lära om att lite djupare tekninkinfo intresserar vissa köpare.I broschyren "Nya Passat"ser man en motor med kamkedja men torftigt förklarat vilka motorer som har respektive teknik.Hursomhelst i dagsläget verkar det som att Passaten inte har någon konkurrent alls,givet att man tar ungefär samma pris o gillar utseendet.
Per.
Hej
Kul rapport, kör Passat idag och funderar på att byta till nya. Som många andra svalnar intresset pga leveranstiden.
PS. det var bara på sedanen och CC'n som märket fungerar som öppnare, inte på kombin DS.
Hej JPU!
Jag tog för givet att VW märket öppnade bakluckan på alla bilar av förra generationens Passat och Golf.
Vilken Passat modell kör du idag och vilken skulle det bli av nya?
Är det någon som vet om Nya Passaten har 57,1 mm i navhålet??
Ante
Fälginfo
Bultdelning: 5x112
Navhål: 57,1mm
ET: 42 (På 6Jx16 Fälg)
Tack, du har koll på läget.
Ante
Vassego Ante
Fick dubbelkolla värdena med VAG innan jag svarade :)
Är du helt säker på att det är kamkedja i nya passaten med 170hk TDI jag frågade bilsäljaren och han frågade på verkstaden och där sa dom att det var kamrem med 21000mils intervall på att byta. Så det verkar vara olika bud om detta.
Hoppas du har rätt var fick du ditt svar från?
Fick snabbsvar från Svenska Volkswagen nu:
"TDI-bilarna har kamrem med byte vid 21000mil, övriga kamkedja - ej byte"
Har alltså fått fel uppgifter och Vi Bilägare har gjort dålig research! Ber om ursäkt för missvisande info här på bloggen!
Tack för informationen och då har vi samma uppgifter så får vi hoppas att det stämmer.
Beställde den nya Passaten för 2-3 veckor sedan, galen leveranstid. Dock så valde jag bort dom hårda sportstolarna i skinn till komfortstolar i skinn, någon erfarenhet från dessa?
Hej Anonym
Personligen föredrar jag sportstolarna med "nappa" trots att de kanske är hårdare. De håller kroppen bättre på plats och har i Passat längre lårstöd som tillsammans med bra svankstöd är mer "komfort" för mig än standardstolarna.
Hej,
Riktigt bra repotage.
Letade länge efter en Passat runt om bland handlare i Göteborg, Borås, Alingsås, Malmö, Halland osv. Hade bara 140 med väldigt torftig utrustning.
Tittade förbi dinBil i förra veckan, pratade kort med en säljare. Han hade precis fått en bil avbeställd som hade levererats. En Variant med 140 TDI, premiumpaket, sportpaket, dragpaket, bluetooth till telefonen och lite mer goa grejer. Tog den direkt, hämtar ut den imorgon.
Ibland har man tur. Detta med leveranstiderna är galet.
Hej Max
Tack för den uppmuntrande kommentaren :)
Grattis till en bra bilaffär, ibland går saker smidigt!
Sportstolar kontra standard.
Beställt Passat 170 diesel, automat, 4motion med rätt mycket lullull i feb. Leveranstid någon gång i sommar!? Valde standard skinnstolar. Tidigare haft bilar med sportstolar tex Audi TT. Stora problemet med dom är de höga sidorna. På instegssidan blir dom snabbt slitna och repiga av nitar på byxor, kammar, mobiltelefoner mm. Standard tyckte jag kändes minst lika sköna. Mjukare.
Hej Gunnar
Du har helt rätt i att "Pucklarna" på sportstolar slits snabbt, speciellt den vänstra. Tror inte jag haft någon gammel-Golf-GTi utan hål i vänster puckel.
Leverans "Någon gång i sommar" låter lite flummigt..
Hej!
Nu har jag äntligen fått leverans av min efterlängtade Passat TDI 4M med DSG!
Det tog nästan en halvår så man hann ju nästan glömma bort vad man har beställt.....
Bilen är en dröm att köra, mycket tystare och stadigare än vad jag hade förväntat. Var lite orolig att sportpaketet som sänker bilen 20 mm skulle göra bilen stötig men det är inget jag upplever.
Däremot får jag ”gåpåräls” känsla när man provocerar i kurvor vilket jag tycker ger en skön körkänsla.
Har bara kört 20 mil och är helnöjd även om jag inte hunnit testa allt. Värmen i framrutan fick jobba i måndags morse och den var blixtsnabb.
En annan sak som är bättre än väntat är den integrerade kopplingen till telefonen vilket ger ett kanonljud i båda riktningarna och är lättanvänd tillsammans med Iphone 4.
Enda minuset hittills är Sportläget i DSG-lådan, det passar inte riktigt ihop med karaktären på en diesel, annars är DSG-lådan kanon.
Återkommer när jag hunnit testa lite mer!
//M
Grattis till bilen M, Äntligen!
Spännande första rapport!
Vad blev det för färg/inredning?
Återkom gärna med mer feedback och skicka gärna en bild på mailen så lägger jag upp den och dina erfarenheter i ett "Passat ägarna berättar" inlägg :)
Hej,
det blev Urano Grey med Tryffle black.
Valde följande tillval:
Premiumpaket
Dragpaket
Silver Spirit-paket
Eluppvärmd framruta
Bluetototh handsfree
230 voltsuttag
Lastpaket
Trivs kanon med bilen!
En liten detalj som gäller om man har barn i bakåtvänd barnstol är att VW har snöat in på Isofix och tagit bort öglorna på golvet. Man får sätta remmarna i stolsrälsen som sitter väldigt tight mot golvet. Tog 20 min per stol så dom remmarna kommer inte tas bort igen....
Återkommer när bilen fått rulla lite!
//M
Tjena M
Det var ett gäng paket det där. Vad får man i "Silver Spirit" paketet? Googlar man på det kommer man bara tillbaka hit till detta inlägg :D
Visst är "Urano Grey" en solidlack?
Vi hade samma rem-problem i vår Touran och där stack vi dem genom ryggsäte/sittdyna och inte nere vid golvet som är det snyggare alternativet.
Ser fram emot mer ägarinfo från dig!
Hej!
Sorry, fel av mig, paketet heter SilverSprint och innehåller dimljus, mörka rutor, chromelistor och sportchassi.
Urano Grey är en Solidlack.
Angående barnstol och remmar, provade tidigare att fästa i knät på stolen men tyckte det var svårt att få stolen att sitta stadigt.
Enligt Dinbil kan man få öglor monterade och jag har för mig att det kostar 2200:- för båda sidorna.
//M
2200 riksdaler var lite saftigt för ett par öglor, får man ju nästan ett par nya isofix stolar för!
Sportchassi = snyggt! Dessutom kan man motivera det som ett "miljötillval" eftersom sänkta bilar får lägre luftmotstånd och drar då mindre soppa :D
Kromlister på en mörklackad bil med tonade rutor sitter nog som en smäck!
Halloj,
Fick min Passat variant för 1 vecka sedan, en 140 TDI BM Masters m dragkrokspaket, har hunnit köra ca 25mil. Tycker som de många andra, bilen är inte alls dum, inte på någon punkt.
Bränsleförbrukningen ligger på mina lite längre körningar på runt 0.50 vilket jag är helnöjd med. Bilen är mycket tyst, börjar väsnas lite mer efter 100-110 då lite mer vägljud letar sig in, absolut inget att störas över.
Körde innan denna en 143 hk BMW 3-serie touring m comfort paket och lite x-tra utr. Tycker nog att den bilen inte riktigt slår passaten på någon punkt, komfort, utrymmes eller utrustningsmässigt. Speciellt när man tänker på hur mycker mer man får betala.
Som sagt,, nöjd är jag.
Mvh Ubbe
Tjena Ubbe!
Kul att du kommer på återbesök här och förgyller inlägget med dina erfarenheter :D
En halv liter soppa för en så stor bil som Passaten är mycket bra - håller med!
Att gå från BMW till Volkswagen är också ett bra betyg och lär störa folk i München.
Sorligt och bheva skriva att leveransproblemen är GIGANTISKA! Jag beställde en Variant TDI 4 motion med DSG i början på Januari i år. Fick ett tilverkningsdatum (V19)och ett leveransdatum (V23). För en vecka sedan ringde en säljare från W.A.G och sa att jag inte kommer att få någon leverans, och att han inte hade något nytt leverans datum!?!? Men att jag med största sannolikhet inte kommer få den förrän efter sommaren (vad det nu innebär). Låt säga att jag får den i September, ja då har man "bara" väntat i 10 månader på en bil, ja knappt ett år..???! Det är INTE en Ferrari jag har beställt. Så TÄNK till innan ni beställer en bil från W.A.G. Kan ni, vill ni vänta sååå länge på en bil?? Sjukt! Ps Jag har fortfarande inte fått något nytt leverans datum, Ds.
Jag kan fylla i med en till rapport om leveransproblemen, för jag väntar fortfarande på min V6 GT.
Först var det tal om leverans i mars/april. Första planerade produktionsveckan jag fick var v 14. Sen 17, 22, 23, och sen togs den ur planeringen för att planeras om till 2012-modellen, och idag fick jag besked att den återigen är inplanerad - denna gång till v 33. Det innebär leverans i september, av en bil beställd den 3:e november förra året.
Fantastiskt dåligt av VW. Jag vill avbeställa av ren principsak, men jag kan i ärlighetens namn inte komma på ett enda vettigt alternativ till Passat V6 GT att beställa istället.
Jag hade garanterat surnat till om jag hade suttit å väntat och fått datumet framflyttat hela tidan...
Lite jobbigt om man väntar barn och beställer en Passat kombi som kommer först till barnets 1 års dag :D
Ja, vi beställde ju bilen 2,5 månad före vårt första barns födelse, så hade det varit så att vi haft en småbil och behövde kombin så hade det varit katastrof. Nu har vi som tur är redan en Passat Variant, och vill bara ha en lite nyare och roligare modell. Och jag har ett år kvar på leasingen på min nuvarande. Så egentligen gör det inte så mycket rent praktiskt.
Men det är riktigt surt att få negativa besked gång på gång på gång när man går och väntar. Vi hade planerat in en bilsemester i sommar mest för att det skulle bli så roligt att göra det med ny, rolig bil. Tror du det kommer kännas surt att köra den semestern med gamla bilen eller? Och det hela är så dåligt skött av företaget som har ambitionen att bli världens största bilföretag. Jag funderar på att häva köpet och se om det dyker upp nåt roligare till nästa sommar. Funderar lite på en Audi A6 Avant, men då kommer jag få kompromissa både med motorstyrka och utrustning och ändå åka på en fetare prislapp...
Hej
Väntar också på en passat 170tdi DSG 4-motion som jag beställde i Mars har inte fått något nytt leveransdatum för vw ställer om för 2012 års modell.Men det ser ju ut att dröja om man läser andras inlägg hur länge de väntat så det blir väl leverans till jul eller vad tror ni??
Jag beställde en passat 170tdi 4-motion med DSG låda i slutet på februari har ännu inte fått någon leverans vecka det ända säljaren vet är att det blir 2012 års modell så jag håller med om att det är sjuka leveranstider på bilarna.Hoppas vi får bilen innan jul!!!!
Beställde i slutet av november 2010 en passat variant 170 tdimed dsg och nu svarar säljaren på Bilmetro han inte ser något tillverkningddatum längre. Skrämmande kan man säga. De skyller på jordbävningen i Japan. Vad ska man göra...skratta eller gråta.
Fick reda på att vår bil ska gå i preliminär produktion v.37 och jag beställde bilen i februari så då borde ni som beställde innan vara före mig annars är det någon av säljarna som ljuger.Vet inte vem man ska tro på.Skylla på japan går ju bra men bilarna tillverkas väl i tyskland.
Nyss fått min. 140 Tdi premium. Mycket fin bil. Fast, går man från en Audi A4 -09a så borde jag valt premium färddatorn. Stor miss, högtalarna som är standard är lite klena. Stora stereon är annars helt ok.
Om leveranstider. Säljaren jag köpt av, väntar på sin egna bil, som är beställd i oktober. Han får den inte förens i september. Det är utrustningen styr väldigt mycket. Premiumpaket är extra tid på. En snik 170 tdi är ca 3 månaders leveranstid.
Jag tror också att det är viss typ av extrautrustning som är den stora orsaken till de långa leveranstiderna på vissa bilar.
Om jag inte har helt fel tillverkas t.ex. Xenonljuskomponeneter i områderna som drabbades av jordbävningen?
Lider ändå med alla er som väntar på era bilar i nästan 1 år!
Tjena.
Jag får min 170 tdi dsg 4motion på måndag.
Det har tagit 3-4 månader ca.
Skall bli skitkul att hämta ut den.
Kommentar till tidigare inlägg om japan:
Mycket av elektroniken görs faktiskt i japan.
Goddag alla Passat:are! Kul blogg som jag har lusläst ang denna lilla skönhet! Själv väntar jag i detta nuet på en tdi 140 BM 2012 masters med dragpaket 2. Jag har hittils bara fått positiva leveransbesked, med detta beror nog på som sagt tidigare på att det är ett standard-paket. Och jag har för mig att säljaren sa att den levereras mkt fortare pga detta. Enda negativa är att säljaren hade lite dålig koll på att informera om utrustning. I mitt fall hade jag mer eller mindre räknat med att få t.ex. backkamera som följer med rcd510 stereon i dragpaketet på passat 2011, men så är tydligen inte fallet i Passat 2012! Och detta skyllde han som sagt tidigare på Japan. Härligt iaf med 6-växlad cd-stereo och minneskortläsare! Någon som vet ifall 510 stereon tar mp3? Ang leveranstiden så flyttade han iaf fram den tidigare från vid beställning bygg V30 o lev V34 till fick jag veta i dagarna bygg V28 och lev V32 =)!!! Så det är roliga nyheter, då kanske vi hinner få den till våran roadtrip i augusti ner till lilla Lysekil!
/Mattias
Hej Mattias!
Kul att du är här och läser! Extra roligt att du tar dig tid och kommenterar inlägget med dina reflektioner!
Jag skulle bli förvånad om Volkswagen har någon stereo idag som INTE kan läsa MP3 filer från CD.
Håller tummarna att du hinner få din bil till resan!
jorå klart att man läser bra bloggar =) o jag läser inte många! Och det här va nog den bästa recensionen jag har hittat på nätet på denna bil, så de ska du ha cred för! =)Det är kul och läsa om och se alla detaljerade bilder, och dina tyck och tänk om allting! Så mer av detta!
/Mattias
Jag återkommer lite senare (eller tidigare) efter det jag har fått bilen och kört en sväng och ger mina små åsikter och hoppas att dom e positiva vad gäller komfort, utseende, bränsleförbrukning och utrymme m.m.
/Mattias
Hejsan! Vill först bara säga att det är en riktigt kul blogg du har med roliga inputs från dina provkörningar.
Jag tillhör en av de som förmodligen väntat längst (men inte längre än Danni) på min bil, en GT V6 beställd i början av November. Utrustad med bl a (Premium, Dragpaket, Dynaudio, Parkeringsvärmare, Adaptiv farthållare mm mm)
Precis som Danni har jag fått framskjutna besked hela tiden från tillverkning i Mars till osäkert besked men nu är, äntligen!, produktionsveckan låst till v28.
VW har skyllt på leveransproblem med Xenon, parkeringsvärmare, drag, backkamera, färddator premium osv osv. Nu kanske jag äntligen får bilen men den kommer att levereras utan backkamera som monteras senare (typ i vinter). För denna sanslösa leveranstid kompenseras jag av VW med hela 3500.- i form av en presentcheck som kan användas i deras butik eller verkstad...löjeväckande är väl det minsta man kan säga.
Till saken hör att jag stod i valet och kvalet på mellan en R36 STCC Edition (lagerbil) och nya GT V6...hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig beställt GT V6-an...
Tack alla för era kommentarer och kul att ni diggar det jag skriver. Det ger mer energi att sitta uppe på nätterna och skriva nya inlägg :)
EW, 3500:- är ett hån! Man borde få vite för varje vecka bilen blir försenad precis som i många andra kontrakt man skriver på.
Mattias, du är varmt välkommen att skicka ett par rader och bilder på mailen när du fått bilen så lägger jag upp ett "Passat-Ägarna berättar" inlägg i framtiden.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod i mailet från säljaren men i korta drag var det att ingen kompensation utgårför leverans
förseningen utan kompensationen gäller endast backkameran. I övrigt skyller man på Japankatastrofen...........
Hej jag håller med alla som tycker detta är en bra blogg.
Väntar fortfarande på min 170 tdi DSG-4 motion var i kontakt med säljaren i torsdags för att kolla leverans datum och då har vw flyttat den till produktion v.49 istället för v.37 som jag blev lovad i våras.Har inte fått någon förklaring på varför men det är väl Japan som strular, så vi får nog ingen bil innan jul om inget under sker. /Marcus
Halloj,
Dax för en liten rapport, har nu kört ca 750 mil i min passat 140 BM Masters m dragpkt.
I det stora hela är jag mkt nöjd med bilen. Komfortabel, inga missljud eller annat som man annars kan störa sig på. Förbrukningen ligger runt 0,51 om jag kör lite snålt på längre styrningar.
Att komma ner till VW´s 0,46 per mil är omöjligt, vet inte var dom hittat de siffrorna.
Körde innan denna en BMW 3-serie touring-09 och jämför med den.
Lådan och styrning är inte i par med bmw´n. Styrningen är sävligare och lådan inte lika distinkt. BMW´n ska dra 0,45 och det kunde man utan problem uppnå.
Nu är ju inte 0,51 direkt dåligt för en stor bil, men ändå..
Komfortmässigt så är det tystare, sitter lite bättre i VW´n, bra körställning. Lite kortare personer som suttit i passagerarstolen har känt att det trycker under låren, stolens framkant ställer till det, saknar tilt på stolarna.
Hela kupén och baggageutrymmet är framförallt rymligare, "la famiglia" och all möjlig packning får äntligen plats.
Liten anekdot, var på en brädgård, köpte virke. Stod vid min bil och frågade om jag kunde få låna deras släp. Försäljaren sa "javisst, men dragkrok, kommer du tillbaka med annan bil?". Näee sa jag och tryckte på "the magic button", försäljaren tyckte det var "coolt":) /U
En eloge till alla er som återkommer och skriver era egna erfarenheter kring nya Passat (som förresten inte är så ny längre :)
Tack vare er som detta gamla inlägg lever vidare!
Dags för en liten uppdatering ang. bilen.
Bilen är producerad och skeppad till Sverige...står hos min ÅF för att färdigställas för leverans :-)
Tyvärr kommer det dröja minst 1-2 veckor innan jag kan hämta bilen...surt som f-n men skitsamma egentligen (semestern är slut och har jag ändå väntat 4 månader extra kan jag lika gärna vänta en vecka till)
Kommer nog bli en hel del körande till sommarstället kommande helger så några sommarmil skall man nog få innan lappmöglet kommer :-)
Jag kan ta och göra som EW ovan och rapportera status jag med. Även min bil står hos ÅF och väntar på att färdigställas, vilket skandalöst nog tar upp till två veckor. Man tycker att med den väntetid som redan varit borde de prioritera de här bilarna.
Ett smakprov i alla fall: http://dl.dropbox.com/u/599230/soclose.jpg
Nu är min bil redo för leverans =) den finns i stan redan och ska bara fixas klart! Så på fredag förmiddag så håller jag i bilnycklarna =), Det är t.o.m en vecka tidigare än vad som var sagt! Så nu blir det en lämna-staden-helg ett par timmars bilresa hemifrån till okänd ort! Ja jag kommer med lite feedback sen som ja kan maila så kan du fixa en liten användarblogg, vore skoj =).
:UBBE: Kan det inte vara så att din nya lilla pärla ännu inte är inkörd/insliten och därför drar lite mer bensin än den ska? Sen beror det oxå på vilka däck du har på bilen. Är dom bredare m.m. så drar bilen mer, VW har nog räknat med dyraste däcken som finns i sina mätningar + kanske liite medvind på vägen =)
//Mattias
@EW
Nära nu.. :)
@Danni
Wow, där står den och retas bakom galler!!!
@Mattias
Snart Fredag!!
Du och alla andra som vill visa upp era nya fina bilar får gärna maila lite info och bilder till "fixarfarsan(a)hotmail.com" så publicerar jag ett inlägg senare med alla era fina bilar.
Imorgon kl 13 hämtar jag ut min älskade fullutrustade V6 GT efter att ha längtat i nio månader och två dagar!
Någon gång i helgen ska jag försöka få till en date med en systemkamera, så kan du få lite bilder sen.
Nu är det väldigt väldigt nära. På onsdag skall jag hämta bilen. Var tvungen att skjuta hämtningen 3 veckor framåt då jobbtiderna ställde till med problem. Det tråkiga i kråksången är att varken min eller Danni's bil har det utlovade extrabatteriet till parkeringsvärmaren. Vår ÅF hänvisar bara till att det är ett större batteri istället för ett mindre + ett extra. Som brukligt nekar de all form av prisavdrag eller kompensation.
Förresten...är ni i bilbytartankar framåt nästa sommar och tänkte välja en Passat med lite extra godis bör ni beställa nu så kanske ni får den till nästa sommar...de leveransproblem som varit är tydligen bara toppen av ett isberg...
Hej
Ni som fått era bilar vad tycker ni om dom?
Själv fick jag besked att min bil ska produceras först v2 2012.Börjar bli väldigt trött på vw men som någon skrev svårt att hitta en likvärdig bil till samma pris så det är väl bara att vänta!!!!
/Marcus
Marcus! Titta in till forumet på vwpc.se så är vi många som diskuterar intryck från de bilar vi äntligen fått levererade, och även många i din sits som dryftar om de ska orka vänta vidare.
Vad jag tycker om min kan du läsa här i bloggen i ett gästinlägg: http://fixarfarsan.blogspot.com/2011/08/nya-passat-v6-gt-agaren-danni-ger.html
Hej
Och tack Danni för tipsen på sidor att kolla på!!!Ni andra kan också gå in och kolla där hittar mycket info där.
Väntar fortfarande på besked om min bil!!
/Marcus
Hej
Beställde en Passat Variant TDI 170 DSG 4M GT feb-mars och väntar också.. Nu skyllde försäljaren på problem med leverans av bakaxlarna dessförr innan Japan. Han kan inte säga när bilen kommer och han sa att dom försäljarna ljuger som lämnar en lev. vecka just nu.
Hej
Beställde en Passat Variant TDI 170 DSG 4M GT i början av Januari. Nu skall den äntligen hämtas på Fredag . Jag har följt era inlägg under sommaren och vad jag kan förstå så är ni som har fått era bilar väldigt nöjda iallafall.
Jag är fylld av förväntan nu!!
För övrigt är min bil vit och har utöver standard
Premiumpaket,sportpaket,dragpaket,dieselvärmare samt panoramatak!
//
Fredrik
En arbetskamrat beställde en passat tdi170 dsg 4-motion v14 först efter
Mycket tjat fick han besked Lev v13 2012 ???
Kul att så många tar sig tid och lämnar kommentarer!
Mycket frustration i kommentarerna dock och jag förstår er, skulle själv ha svårt att vänta utan ett spikat leveransdatum. Volkswagen ska vara takcsamma att ni har bra tålamod.
Om jag förstår det rätt på sista kommentaren så pratar vi om 1 års leveranstid (eller 51 veckors väntetid) på en ny Passat TDI170, när det går riktigt mycket troll i tillverkningen?
Det är korrekt uppfattat, herr FixarFarsa. I dagsläget vill säljarna inte ens försöka uppskatta leveranstiden om man beställer en 4motion pga komponentbrist till nån detalj i fyrhjulsdriften. Men de räknar med minst ett år i alla fall.
Dessutom har jag hört att man helt slutat ta beställningar på 4motion i alla länder förutom Sverige och Finland (de viktigaste marknaderna för fyrhjulsdrift, av uppenbara skäl). Om det stämmer så sitter jag snart på en riktig raritet!
Hej var på er angående lånebil fram tills ni får era bilar om ni är i behov av bil.Jag skulle inte få någon lånebil först utan betala hyra för bilen då kontaktade jag VD,n på bilfirman och förklarade läget då blev det fart på vd och försäljningschefen som kontaktade säljaren att det var bara att fixa en lånebil gratis så det är så ni ska prova att göra om ni behöver en bil./Marcus
Hej! Hittat en lämplig begagnad passat kombi, dock med sportchassi. Hur är den "nya" passaten med sportchassi? Vad jag har hört så var den förra modellen stötig och bullrig. Bor i Medelpad med urusla vägar och blir lite fundersam till sportchassi. Enligt säljaren så är det knappt hörbar skillnad, men han är ju säljare så jag tar den informationen med en rejäl näve salt.
Från vad som skrivits på vwpc.se så verkar sportchassit i nya Passat vara välbalanserat. Alla verkar vara nöjda med det. En kille hade fått jämföra med DCC, och även om han sa att DCC såklart var bättre så var han ändå nöjd med sitt sportchassi. Han sa också att sportläget på DCC var klart hårdare än det vanliga sportchassit.
Men varför ser du inte till att få provköra helt enkelt?
Hej!
Nu har jag kört några mil med min nya TDI 170 4Motion. Sportchassit är det ingen fara med. KLart lite stummare än vanligt men ändå inte stötigt.Däremot kanske vägljudet är aningen högt men det sitter ju 235 breda däck, så det förklarar ju en del! Kan bli väl så tyst med vintersulorna på tror jag!
I övrigt är bilen grym!!!
//
Fredrik
Tack för dina synpunkter Danni!
Det är tyvärr 50mil enkel väg tll den bilen, men jag försöker hitta någon som har sportchassi i min närhet så jag kan prova.
Ungefär som jag jag trodde och svarade herr "Anonym" via mailväxling :) Breda låga puckar ligger oftast bakom däckljudet och inte hårdare fjädrar.
Sportchassiet i Passat förresten, är det både kortare och stummare stötdämpare till eller bara runt 20mm kortare och hårdare fjädrar?
FF: Såhär står det i konfiguratorn om sportchassit till Passat:
"För den aktive föraren erbjuds ett sportchassi som är sänkt 15 mm, och försett med en hårdare dämparavstämning."
För 2600:- är kortare fjädrar och andra dämpare ett kap tycker jag om man tycker -15mm räcker..
BTW: "www Passat" varför söker folk så på google? Någon som hittat hit på de två sökorden?
Jag går som många andra här i väntans tider. Beställde en TDI 170 4-motion i mitten av februari och har fått en rad olika "preliminära" leveransbesked. 23 Juli, bokad för tillverkning v39, leverans 11 nov, leverans 18 nov, leverans 6 dec. Då började jag jaga säljaren som helt plötsligt tycktes ha tappat sin telefon men efter några dagar kom ett nytt besked: 28 oktober! Bara dryga två veckor kvar till dess och jag håller tummarna.
Var i kontakt med min säljare angående produktionsdatum och min bil är inte låst i produktion än flyter mellan vecka 51 till vecka 1 min bil är beställd i början på Mars!!!! så vi får den väl inte som julklapp heller!!/
Marcus
Ni som får era nya Passater levererade under vintern med vinterdäcken monterade, får ni sommardäcken på köpet eller hur ser dealen ut med tanke på den långa väntan ni stått ut med?
Så jäkla dåligt av VW! Kan dom inte meddela kunden vid beställning om dom har problem med tillverkningen, ska man behöva gå och vänta i nästan ett helt år på att få en bil? Helt otroligt också att dom verkligen inte har en aning om verkligt leveransdatum på era bilar!
Jaha ska man skriva lite om sin egen bil också då kanske :)
Fick min passat kombi TDI 140 bluemotion Masters, i början av augusti så jag har hunnit testa den litegrann. Jag tänkte skicka in lite bilder och göra en liten blogg men det finns ju redan en toppen recension på denna fina bil.
Jag kan inte säga mer än att alla ni som väntat länge på era bilar, att väntan kommer att vara väl värd när ni väl får bilarna.
Den är hur skön som helst att sitta i, även långa bilresor. Jag var på bilsemester i somras och rullade ca 50 mil enkel resa och det gick hur bra som helst, kändes knappt att man setat och kört så långt.
Designen är klockren tycker jag, jag hade en Golf VI innan, så fronten är sig ganska lik även på denna.
Bensinförbrukningen på vår lilla bilsemester var:
Full bil = 5 personer
Fullastat bagageutrymme till max
Takbox, vilket ökar luftmotståndet ganska mycket.
Snitthastighet på motorväg var ca 130km/h (lite fort kanske, men men =).)
Bensinförbrukningen låg ändå på låga 0.61L/mil p´å ditresan och 0.59L/mil på hemresan! Då var motorn inte ens i närheten på och vara inkörd heller.
Annars ligger den runt 0.4-0.5 på landsväg och runt 0.5 blandat körning (ej inkörd). Vilket jag tycker är helt sjukt bra för en så stor och tung bil.
Andra saker som är bra är stereon. Jag valde till dragpaketet och fick då med en RDS 510 i paketet. Den låter bra!
Dragkroken och dess lilla finess med smartkoppling är väldigt behändig och enkel att använda. Väldigt skönt att slippa åka omkring med den ute hela tiden. Vad gäller eldosan på den så akn man ha lite åsikter!
Det verkar vara någon specialdosa orginal (säkert tyskt smeck) men man får i alla fall med en adapter så att den även passar svensk standard.
Sen kommer lite "Ris" också:
1: Jag hade en skada på innerklädseln, men jag ringde säljaren så löste det sig ganska smärtfritt.
2: Ena fjärrutlösar-spaken i bagageutrymmet var trasig vid leverans märkte jag när jag kom hem med bilen och testade allt. Även detta löste säljaren galant.
3: Sen var det (är fortfarande) ett märke i lacken som kommer från ett hårstrå som jag drog bort när jag hittade nått som satt fast när jag tvättade bilen. Sen fick jag in den på lack och bilen såg förjäklig ut när jag fick tillbaka den!
Jag lämnade in den ren bara för att lätt kunna se sånt (som tur var).
Det visade sig att mecken hade gjort skada i lacken vid återmontering av dörrhandtaget. Fankan dom inte säga nått utan bara "hoppas" att kunden inte ska märka nått! + att det var massor med kletig tejprest överallt.
Så nu väntar jag på att den ska in på lack igen (suck)den 24/10. Så de blir till och tvätta bilen igen noggrant och sedan in med den igen...
4. Två plastkåpor under bien framme vid stänkskydden var ej fastsatta! Beställnig och skruva dit.
Det var nog allt hittills men det har varit fullt ös med nya bilen!
Hoppas ni andra har haft bättre tur med era bilar.
//Mattias
Farsan: jag fick 17-tums vinterdäck (Nokian Hakka7) på originalfälg gratis, som plåster på såren. Till viss del för leveranstiden, men också för att jag inte fick något extrabatteri till p-värmaren som utlovat (på V6-modellen får det inte plats något batteri framme vid motorn, så det vanliga batteriet sitter i bagaget, på den plats där extrabatteriet annars skulle sitta).
Jag valde till ski team paket när jag beställde bilen (lasthållare+takbox+vhjul) i Mars så jag får väl betala dom själv men vi fick ju fri lånebil så länge!! och vi får väl se vad mera de kompenserar oss med !!
Bra ni får något "Extra" som plåster på lång leveranstid.
Jag tror att de Svenska Volkswagen handlarna tjänar på att vara lite generösa även om det inte är deras fel att vissa delar orsakar kuggar i produktionshjulen..
Mattias, om du mailar mig ett par bilder på din bil så lägger jag gärna upp din bil som ett gästinlägg med ovan text du skrev här? (Ja, om du vill det alltså)
// fixarfarsan@hotmail.com
Hej!
Ingen utav er som tycker att 235 45 17 är lite hårda samt högljudda att köra på?
Var har ni för däcktryck i era däck?
Funderar på attt byta till 225 alt. 215 till våren.
Passat TDI 170 DSG 4-motion.
//
Fredrik
Jag har 235/40/18 och tycker inte de är för hårda eller högljudda. Å andra sidan har jag DCC och akustikrutor, vilket garanterat kompenserar.
Beställning 11.3 2011.
Leverans 3.11 2011.
En smärre katastorf
Hej igen
Undrar är det någon som fått sin bil som har tecknat serviceavtalet 99kr mån?? är det förmånligt?
Och jag funderar på att underredsbehandla min bil innan jag tar ut den itrafik hur är rostskyddet original från vw? behövs det en extra behandling??
Rostskydds-Metoder AB gav rostskyddet på nya Passat 2011 Betyg 4 av 5 men att rostskyddsbehandla en helt ny bil hos en seriös firma är aldrig fel.
Vår Touran från 2006 hade behövt en behandling som ny :(
Hej
Är det någon som har koll på om polisens passater ska gå före oss andra som väntar på våra bilar än?????? jag har fortfarande inte fått något produktionsdatum för min bil beställd 23/3 2011 bara prel produktion v.51-v.1
Marcus: Polisen har beställt 50 bilar enligt tidningarna, och VW levererar varje månad flera tusen Passat bara till den svenska marknaden. Så det lär inte göra någon större skillnad oavsett om de går före eller inte.
Hej
Fick igår reda på att vår bil nu är låst för produktion torsdag v.50 beställd v.12 23/3 2011
så det blir väl leversns i slutet på januari!
Hej Marcus!
Du har fått vänta galet länge på din Passat 170 TDI 4Motion med DSG! Med all säkerhet 4Motion som spökat till din leverans så?
Hittade din bil-spec från en av dina första kommetarer från Maj. Nu har detta inlägg fått 100 kommentarer vilket jag aldrig hade trott när jag skrev om min provkörning!
Har sagt detta förr men gör det gärna igen! Tack till alla som bidrar med sina erfarenheter och tar sig tid att lämna kommentarer! Superkul!
Hej
Jo jag tycker också det är kul att läsa om andra som skriver om sina erfarenheter om passaten och allt strul med leveranser man är ju inte ensam i alla fall som tur är. Det är ju nästan det enda forumet där man kan någon info på om strulet förutom vwpc.se.
Otroligt nöjd med min nya Passat kombi men saknar xenonljusen som jag beställde. Men jag fick möjlighet att köpa en lagerbil till till ett bra pris. Bilen har 140-hästars dieseln, manuel låda, Masters och dragpaket. Att kunna köra så snålt med så mycket kraft är helt underbart. Komforten är mycket bra, skön låda, tyst och jag gillar stereon som följer med dragpaketet. Stolarna är bra men inte i volvo klass. Jag var länge inne på en V70-drive som har ännu bättre kommfort men motorn är för slö. Desutom är den svår att köra snålt och hopplös att köra om med i lite snabbare landsvägsfart. Jack tycker att Passaten just nu har klart bäst pris/prestanda i sin klass. Återstår nu bara att se hur ägandet blir.
Hej
Fick idag svar på min fråga från försäljaren om en extra underredsbehandling på bilen görs så gäller inte rostskyddsgarantin från vw.
vad tycker ni om det???
Hej alla Passat glada!
Vi får se när jag får min då, best v.46 beräknat tilv. v.3 leverans v.6. Det är en TDI 170 DSG, Variant. En hel del extrautr. Så 13 veckors väntetid just nu. Ingen 4-hjulsdrift på min.
MvH A
Hej
Idag ska min bil ha tillverkats hoppas det stämmer!!!
Hej!
Intressant test och kommentarer! Hur är lastutrymmet? Sitter idag med en V70 förra generationen och vill helst ha motsvarande utrymme. Vi är en familj med snart ett tredje barn och vill inte att det ska kännas trångt.
Är lite sugen på Sharan men ganska stor skillnad ekonomiskt, även som tjänstebil som jag är intresserad av.
/Andy
Hej Andy!
Skillnaden på lastutrymmet bak är inte så stor, Passaten är nästan lika stor som V70.
Kupéutrymmen är väldigt likvärdiga men du kan lasta Passaten mer än V70.
Bagautrymmmens mått:
Höjd: 72cm (V70), 76cm (Passat)
Bredd: 114cm (V70), 99cm (Passat)
Djup: 112cm (V70), 112cm (Passat)
Min upplevelse är att när man lastar tokfullt så går det ungefär lika bra med V70 som med Passat. Mätt i liter är Passaten större. V70:ns bredare utrymme gör att den rymmer mer "till vardags" men det mycket högre lastgolvet i V70 tycker jag är lite störigt. Kort sagt så duger Passat väldigt bra till på lastfronten.
Hej
Äntligen!! har min bil kommit (170 tdi 4M DSG )till återförsäljaren efter ca 10 månader väntan så vi hoppas kunna hämta ut bilen på fredag eller lördag/Marcus
Låter grymt skönt Marcus! Bilen med sin 4Motion kommer precis lagom - för snart har vi mängder med snö..
Nu har vi kört med bilen i en vecka och den går som en dröm.Väntar bara på snön som ska komma i kväll så vi kan ut och prova 4M på riktigt!!
Ser ett vitt lager ute nu..
Marcus, hur gick den på ställ nu då? ;)
Jo jag har provat den i snön här! vi har ca 1dm snö men något ställ går inte att få, bilen går som på räls hur man än gör så 4M är fantastiskt år super nöjd med bilen än så länge
Jag delar inte riktigt Marcus uppfattning vad gäller ställ ;) Min V6 4motion går mycket mer sidledes än jag trodde skulle vara möjligt, om man bara vill. Kör man i drive med ESP:n helt påslagen så är den klippstabil och otroligt lättkörd - bara peka nosen och gasa så kommer du dit. Men lägger man på lite extra gas, och framförallt slår av ASR:en, så går det att leka upp bakänden hur lätt som helst. Jag la donuts på en parkeringsplats när första snön kom i Göteborg i lördags, och blev som sagt överraskad. Jag kunde snurra varv efter varv runt bilens egen nos i stort sett om jag ville! Sålänge man håller gaspedalen ordentligt nertryckt så tillåter bilen faktiskt rätt mycket.
Jo Danni du har rätt om man kopplar ur ASR:en så går det att sladda men det jag menade var vid normalkörning med alla grejor inkopplade!!
Hej igen skrev den "6 december 2011 22:22" senast... Då var min bil sagd att levereras v6. Men har fått bilen redan v3, = förra veckan och är supernöjd! Som sagt en Variant 170 GT, DSG, ej 4 hjulsdrift. Tog alltså bara 10 veckor att få min. :)
Ha de bra därute passatbröder&systrar!
Hej!
Måste börja med att säga att det är riktigt kul o läsa denna blogg.
Är nu inne på min tredje Passat. Den senaste är då en ny TDI 140 BMT som jag haft i 1 vecka. Var först inne på en begagnad Passat, men nu hade de en kampanj som kallas Passat Wolfsburg Edition som jag nappade på. Måste säga att jag är grymt imponerad av denna dieselmotor. Varför har jag inte köpt dieselbil tidigare?? Mycket ny elektronik mm att lära sig. Fick först inte ordning på start/stop funktionen, men insåg att motorn måste bli tillräckligt varm först. Vet inte om man sparar så mycket bränsle på denna funktion egentligen men lite "cool" är den. Diskuterades ju tidigare om sportchassi. Detta har jag också på min bil. Kör nu då på vinterdäck på 16tums fälg, men fick då med i köpet VW Fontana 17tums fälg med 235/45 sommardäck(bytte Sao Paolo 17tums fälgen som egentligen ingick). Hur funkar det med detta sportchassi tillsammans med denna 17tums fälg. Borde väl gå att lasta bilen full till sommar-semestern utan att däcken går i skärmkanterna? Ska för övrigt till fjällen snart då får verkligen bilen bekänna färg....
Någon som kört gasmotorn med DSG? Intressant att veta hur den känns och om det är en slöhäck. Ska välja tjänstebil och kan välja på en hel drös förutsatt att det är miljöklass. Funderar på Passat Gas/diesel 140, Audi A4 163 hk, V70 Drive aut. Några tips? Läste Teknikens Världs älgtest och där fick Passaten ganska lågt betyg...
Till anonym 19:39:
Jag hade gaspassaten i två år före jag köpte min nuvarande. Den är mycket, mycket piggare än vad man kunde tro för 150 hk i en så stor bil. Framförallt med DSG-lådan. Så på den fronten så är det inga problem. Allt som allt är det svårt att hitta en mer prisvärd bil än Passat i klassen, och med tanke på förmånsvärdet på gasbilen så är den grym om du bara bor där det finns tillgång på gas.
Läs Teknikens Världs stora kombitest i senaste numret - 24 kombibilar och Passat är vinnare. Det enda de hade att anmärka på var undanmanövertestet, men det skyller de på de lättrullande skräpdäcken som satt på testbilen.
Tack för input. Ska testa dieseln, har inte fått klarhet i hur länge reduktion av förmånsvärdet gäller...
Ja, ett otroligt hattande med de reglerna. Ingen som helst stabilitet. Det har förlängts i en mängd omgångar. Skulle egentligen gått ut för jättelängesen, men förlängdes sen till och med 2011. Sen var det oklart länge hur det skulle bli efter 2011 (en av anledningarna att jag beställde ny bil) fram till så sent som våren 2011, då det blev klart att det förlängs för gasbilar, elbilar och laddhybrider fram till och med 2013 (men släpps helt för etanolbilar och övriga hybrider).
Så du får reducerat förmånsvärde i alla fall 2012 och 2013. Oklart efter det.
Den stora nackdelen med dieseln, som jag ser det, är att du blir tvungen att välja manuell låda. Annars är det en fin motor det också.
Danni gick från en GASpassat till en annan GASpassat skulle man kunna säga. :D
Ni som håller på att beställa eller precis har beställt en ny Passat 2012, har den några nyheter mot 2011:an?
Jag har en tidig 2012:a som är identisk med 2011:an. Däremot bilar tillverkade efter vecka 45 2011 är litegranna uppdaterade - ny AC-panel och lite andra småsaker.
Tack Danni för att du håller koll!
Tack för en mycket bra och trevlig blogg! Är i processen att köpa en begagnad Passat Variant BMT140 2011, masters och dragpaket. Tittat på den och provkört. Jättefin, men jag tycker att den känns lite stötig och ser sänkt ut. Den privata säljaren vet inte om det är sportchassi. Kan man från PR-nummer på bildataskylten i seviceplanen utläsa om det är sportchassi? Finns det någon lista där man kan se vad de olika PR-numren står för? //Johan
Hej Johan!
Roligt att du gillar min blogg :)
När vi köpte vår Touran så ringde jag en Volkswagen verkstad och bad dem läsa upp vilka tillbehör bilen fått från fabrik..
Prova ringa en verkstad, fungerar inte det finns Svenska Volkswagen både på Facebook och Twitter så du kan även ställa frågan där.
Återkom gärna och berätta hur det gick och om det blev en BMT140 :)
Johan och FixarFarsan: Man kan gå in på www.volkswagentillbehor.se och mata in ett regnr på en VW, och då få upp en lista över alla tillval som är gjorda på den.
Danni, Grymt fin länk du levererade!
Killen med koll - Tack!
Tja!
Hoppas att du överlever tiden som gräsänkling.... :-)
Lämnade in min snart 12 mån gamla Passat TDI170 4M på 3000 mils service och fick då en sprillans ny Passat TDI140 som hyrbil.
Efter några mil i denna måste jag säga att jag inte ångrar något av de tillval jag gjorde i min bil. Hyrbilen kändes direkt tråkig i jämförelse.
Det ändringar de verkar ha gjort, i alla fall vad jag upptäckte, är ny kontrollpanel för klimatanläggningen samt funktionen som låser dörrarna när man åker iväg.
Behövde förresten byta den analoga klockan då den sista månaderna fått spelet och visat fel tid ömsom rätt tid. Med andra ord totalt opålitlig.
Låter kanske som ett litet problem men eftersom jag har BT-telefon och när denna är aktiv försvinner den digitala klockan ur displayen.
Är det någon annan som har haft samma problem?
//M
Tack M - Överlever nätt och jämt ;)
Du kör som jag gjorde förr i tiden, 3000 mil per år.
Gjorde 30 hästar mellan din och lånepassaten stor skillnad tyckte du?
Hoppas din klocka kammar till sig, jag bara hört om Audiägare med samma typ av problem och då har det varit att bilarna varit för långt upp i norr för att ha kontakt med atomuret.
Hej,
140hk men manuel låda kontra 170hk med DSG är stor skillnad, både i komfort men även i körglädje.
Det finns 2 klockor i bilen, en digital och en analog. Båda styrs av den digitala som i min bil alltid har gått rätt.
De har nu bytt den analoga så jag hoppas den numera är "tillkammad".
När kommer vilddjuren hem?
//M
Riv å slit AB kommer om ett par dagar, på Lördag..
Gäller å fixa mkt så man inte saknar dom för mkt!
God morgon!
Idag är ett utmärkt tillfälle att testa
framkomlighet med Haldex och sommardäck!
Vi har i Södra Stockholm fått c:a 10 cm snö!
//M
Morrn!
Ja, vi har samma vinterväder här i Norrland!
Men du, ta det lugnt ute på vägarna trots 4Motion ;)
Har nu testat lite......
Det är lite för bra grepp för kunna leka ordentligt...
//Mats
Ok, Snart kommer Danni å skriver att det behövs lite mer "pulver" bara så går det bra :-D
Och kommer då ha rätt, allt kan lösas med mera pulver!!
//M
Nej, det kommer jag faktiskt inte skriva! Även med 300 hästkrafter så greppar bilen nåt så fruktansvärt bra med sommardäcken på. Det går inte köra brett ens i ösregn.
Samtidigt så är det en jävla go känsla att bara vrida ratten och så följer bilen med in genom kurvan, även om man kör stenhårt.
Bäste Fixarfarsa!
Idag fick jag en fråga från en kompis om vad jag tyckte om frihjulsfunktionen i min Passat, hade faktiskt ingen aning om vad han snackade om......
När han sen förklarade hur funktionen fungerar så trillade bitarna på plats.
Det funkar så att om han släpper gasen går funktionen frihjul in vill man ha motorbroms räcker det att dutta på bromsen. Riktigt smart!!
Det jobbiga är att har tyckt att man har koll och sen visar det att man är helt offside.... :-)
Vi kom fram till att det är 2 funktioner han har som jag inte har i min gamla 2011, automatisk låsning när man åker iväg och färddator på svenska.....
Han har en 2012 Passat 170tdi GT med DSG och jag en 2011 170tdi GT 4-M.
Tack för en beroendeframkallande blogg!
//M
Bäste M!
Kul att få en förklaring av hur frihjulsfunktionen (som jag inte fick till min garanterat BlueMotion-fria V6:a) fungerar.
Automatisk låsning när du kör iväg har du nog visst på din bil. Det har min 12:a men det hade även min 09:a. Det är en inställning i färddatorn som styr det så det borde du kunna slå på själv om du letar lite. Färddator på svenska däremot kom först på 12:orna.
/D
Tja Danni!
Kan du kolla i dun färddator vart funktionen "autolås" ligger?
Har letat som en galning utan att finna funktionen...
Vi hörs!
//M
Jajjemänsan. Det låg djupt inne, så jag kan förstå att du inte hittade det. Gjorde en liten bildserie som visar: http://dl.dropbox.com/u/599230/automatlasning.jpg
Nu inser jag att det kanske var dumt att inte byta språk först, eftersom din färddator inte finns på svenska, men du lyckas säkert hitta motsvarande alternativ :)
Danni!
Stort tack för hjälpen! Ska kolla så fort jag får tillbaka dieselpuffran från verkstan.
Fick en välutrustad Jetta GT som lånebil, går som ett troll men dricker soppa som Passat V6.....
//M
Tro mig, M, den Jetta du fått låna drar INTE soppa som en Passat V6. Jag ligger på ett snitt på 1,4 l/mil de senaste 1000 milen...
Danni, men tänk vad roligt du har!!!
//M
M: Jajjemän, varenda liten dag! Jag älskar den här bilen och det är värt varenda droppe bensin!
Här, sug på den här en stund: http://www.youtube.com/watch?v=MZqeM8j79ek
Har du satt på ett annat avgassystem?
Vet inte om det där var så värst "smart" att gasa runt i ett fullt parkeringsgarage - Har ni ingen bra tunnel i götet du kan brumma loss riktigt ordentligt i istället?
Hmm efter att sett det där tycker jag inte synd om dig...... 1,4 liter/mil är billigt!!
Jag kommer art bjuda igen så gott jag kan!
//M
Mmm, jag lät en firma bygga ett sportavgassystem. Vi började med fullflödesdämpare hela vägen och det lät skeeeetgött men tyvärr blev det ett basresonansljud på låga varv som var helt outhärdligt. Nu sitter det på nåt mellanting mellan sportsystemet och originalsystemet. Det låter rätt bra men bilen är för väldämpad så det hörs knappt skillnad inne i bilen.
Visst är ett parkeringshus inte bästa stället att gasa på, men det är ju allt annat än fullt och jag kör på ettan hela tiden så det går faktiskt inte så särskilt fort även om jag når lite varv. Det var först när jag var uppe längst upp och det knappt var några bilar alls kvar som jag vågade ens närma mig varvstoppet på ettan.
Vi har lite tunnlar här, men de är ganska stora och med ganska hög hastighet, så man hör mer brus än egna bilens ljud i dem. Finns ett par jättetrånga gränder mellan hus, däremot, som det låter helt fruktansvärt gott i när ljudet ekar mellan husväggarna - men jag tror inte de boende där uppskattar det lika mycket :)
Passat är säkert en bra bil dock en riktigt tråkig bil framförallt designmässigt. Men som tur är smaken som baken men svensken är som vanligt genomtråkiga och köper tryggt och följer vad alla andra gör. Nuftiga människor.
TA: Jag vet många som har fördomar mot Passat som en tråkig bil. Främst folk som aldrig kört den. Design är ju alltid en smakfråga, och visst är det så att den knappast sticker ut, men den har en viss närvaro och är lite lagom understated. Köregenskaperna är faktiskt riktigt, riktigt bra - definitivt vassare än konkurrenterna i samma prissegment. Jag tycker Fredrik Lestrup sa det bra i ett nyligt nummer av Teknikens Värld: http://dl.dropbox.com/u/599230/lestruppassat.png
Sanningen är den att VW vet precis vad köparna i segmentet vill ha. Allt i bilen är spot on. Tillvalen som erbjuds är nästan allt man kan vilja ha - om det inte är främst attribut som image och status man värdesätter. För oss andra ger Passat helt överlägset mest bang for the buck.
Alla ni som nu har fått och testa era passater. Går en barnvagn in på längden? Går det för en normallång person att sitta i framsätet med bakvänd barnstol bak?
Jag skulle säga att ingetdera är nåt problem men har inte provat själv men det kommer nog snart en kommentar från någon som provat?
Japp, här kommer den! Vår Bugaboo Cameleon går in på längden men det är en ganska liten vagn. Vi har en gigantisk barnstol bakom passagerarsätet just nu, en BeSafe iZi Kid X3 Isofix, och då är det riktigt trångt i framsätet. Jag på 179 cm kan precis sitta där utan att gå helt sönder och samman men man vill inte vara längre än så. Det finns dock en hel del stolar som tar mindre plats (framförallt såna som inte är Isofix, tror jag) och då är det nog ganska lugnt.
Någon som provat Passat Alltrack? Är inne på att köpa en, är det värt de extra pengarna? Eller räcker det med en TDI 170 DSG?
Om du skriver alltrack +test uppe i sökrutan så hittar du vad jag tyckte om de iaf..
Hej,
Vi har en Passat -09 med bakåtvänd bilbarnstol med isofix i baksätet (BeSafe X3) och det går definitivt att sitta i framsätet bra :) Bättre utrymme än i en Volvo V70 -12 och förvånadsvärt även bättre än i en Audi A6 -12...
Fick denna fråga nyss: "Har en Passat 2013 (170 TD BMT DSG 4M) tillsatsvärmare som standard? (motorbeteckning CFGB)."
Spontant skulle jag säga ja (trodde alla moderna VW dieslar har den enklare mindre modellen) men jag är säker på att någon har mer fakta i ämnet!?
Spontant skulle jag säga att du har fel :) Tillsatsvärmarna utgick som standardutrustning vecka 45 2008, alltså en bit in på årsmodell 2009. Jag är ganska säker på att det var samtidigt som man bytte från "pumpe düse" till commonrail-motorer.
De nyare modellerna har elektrisk tillsatsvärmare som ska skynda på uppvärmningen av kupén innan motorn kommit upp i varv.
Ett skitbra ställe att ställa såna frågor är vwpc.se.
Det är lugnt, jag har nästan aldrig rätt om nåt ifall du frågar min grabbar så jag är van..
Tack för uppläxningen! :D
Hej FixarFarsan, kul att läsa alla inlägg om Passat. Har själv beställt en MultiFuel 160 TSI med lite paket. Bor numera i Finlans så tyvärr kan man inte göra några jämförelser på utrustningen. Har tidigare ägt (äger nu en Golf Variant 122 TSI) Bora 4WD V5, Polo. För länge sedan (80-talet) även en gammal Bubbla från 60-talet. Har provkört olika Passater och fastnade för denna. (Diesel ej aktuell för kortare resor <1500 mil/år).
Konstaterar att VW har svårt med leveranser, vill minnas att Polon blev 10 v sen och då utan någon extra utrustning överhuvudtaget. Men som många säger, det är värt att vänta på. För egen del så skall det bli skönt med en lite större bil, tystare och nu med DSG lådan.
Vill bara till sist säga att du FF gjort ett bra jobb och en beskrivande test så att man blir riktigt sugen att få bilen. (min beräknas lev v45) Förväntningarna är på topp så att säga.
Mvh Johannes
Tack Johannes och kul att du kommenterar från andra sidan sundet :D
Kom gärna tillbaka och berätta om din bil, här eller som ett helt eget gästinlägg?
// fixarfarsan@hotmail.com
kul att läsa alla inlägg!!
Undrar lite om Premium paketet och den medföljande
BI-Xenon strålkastaren.
Om jag förstått det rätt är det en Xenon lampa för hel och halvljus....hur bra ljus bild blir det,vid helljus???
Hej Anonym!
Jag överlåter den där frågan till alla duktiga Passat-ägare som brukar komma hit ibland..
Det finns en helt gigantisk tråd (nästan 500 inlägg) om helljuset på nya Passat på vwpc.se - hoppa dit och kolla. Summa summarum är att halvljuset är riktigt bra medan helljuset lämnar en del att önska. De som kör mycket på landsvägar om vintern monterar extraljus. Själv gör jag nästan aldrig det, så jag klarar mig bra med originalljuset.
Passaten är död.....
Blev påkörd i sidan av en taxi och bilen (fullmatad TDI 170 4M 2011)
kommer sannolikt bli inlöst.
Jag har verkligen gillat bilen men nu när man plötsligt har valfrihet börjar skallen få funderingar, en likadan ny eller kanske något annat? En BMW 520 till exempel skulle vara trevligt men då får man ju pruta på en del utrustning och fyrhjulsdrift.
Eller varför inte en Audi A6?
Hur skulle ni bilnördar resonera om ni 370 000 att handla ny bil för?
Vill ha diesel och kombi, helst 4wd.
//M
Vilken tur att du skriver iaf, det betyder att du klarade dig ok vilket är huvudsaken!!
Den där nya-bil-frågan får vi ta som ett eget inlägg ju!! Så innan ni börjar ge M förslag, skriv ner dem i notepad och spara dem tills inlägget dyker upp senare ikväll :)
Har du koll på vilka alt som finns för bakvända bilbarnstolar i baksätet för en passat -12.
Har inga krokar i skenan på framsätet så det känns lite underligt, men jag antar att det finns barnfamiljer som har passat?
Fick ett mail från Heléne med ovan fråga. En Isofix-stol är väl det enklaste och bästa men har man redan en äldre barnstol skulle jag sätta remmarna runt framstolens delning (eller eftermontera öglor).
Tänkte höra med er som kör era småttingar i Passat, har ni några expert-tips till Heléne?
Heléne,
Det går att eftermontera öglor i Passaten men de kostar kriget......
Det jag gjorde var att sätta remmarna under framstolarnas skenor och dra runt, lite pyssligt men funkar.
Bäst utrymme att få in remmen var ungefär 15 cm i från den bakre bulten.
Lycka till!
//M
PS om du ofta flyttar stolen till annan bil, köp extra remmar.
Har du inte testat den riktigt NYA Passaten än? /Nils
Nej, tyvärr Nils! Hade chansen att följa med till Pressvisningen av Nya Passat utomlands men kunde inte åka med. Det får bli ett senare test på hemmaplan.