Nu har jag provkört Nya Passat SportsCombi och det var den nya modellen TDI190 4Motion med DSG6 som jag ihop med andra fick testa i ett underbart kallt vinterlandskap uppe i Åre.
Kaross / Exteriör
Karossen på Nya Passat Sportscombi (generation 8) känns visuellt bredare och lägre än den förra och den ÄR det också. 12 mm bredare och 14 mm lägre än generation B7.
Men midjelinjen är högre, rutorna är lägre och huven är bulligare och allt detta ger ett nytt häftigare, kompaktare yttre men ändå väldigt bekant.
B8:an är också totalt lite kortare, men axelavståndet är 79 mm längre medan överhänget fram kortats med 67 mm men bilen är bara 2 mm kortare totalt. Och precis DÄR slutar vi med allt måttsnack!
Tyckte redan att B7:an var elegant och stilren när jag testade den 2010 (läs mitt: Passat TDI140 B7/2011 Test här) men åttan tar över stafettpinnen utan att darra det minsta på den framskjutna underläppen.
LED Framlysen
Xenon-framlamporna är numera ersatta med LED. De finns i tre nivåer där Nivå1 är LED strålkastare samt LED varselljus som även fungerar som blinkers eftersom lamporna både kan lysa vitt och orange.
Nivå2 ger LED-strålkastare med projektionsteknik, ger ljus som liknar dagsljus som är starkare än bi-xenon.
Nivå3 är som nivå2 men dynamiska och ljuset justeras hela tiden med hjälp av bilens kamera. Maximalt ljus utan att blända, det låter ju hur bra som helst!
På reklambilderna såg nya Passat jäättebred ut men i verkligheten är det fina proportioner. LED-baklysena är lite lägre/plattare än på förra och jag som gillar raka linjer ger denna bak mina fetaste tummar UPP!
Tjänstevikt + Dragvikt
Nya Passat har bantats med upp till 85 kilogram men har samtidigt fått upp till 400 Kg högre släpvagnsvikt (numera max 2200 kg, 1280 kg med vanligt B-körkort och 2030 kg med utökad behörighet).
Tjänstevikten på min lånade Sportscombi var 1681 kg.
Visste ni förresten att Passat som modell har funnits i 41 år och att det byggts över 20 miljoner Passater under dessa år..
Gjorde en hel del stopp under den långa provturen men inte bara för att ta bilder och fibbla med video. På snöiga vägar dras nämligen en massa snö in i bakfälgarna och skapar störande obalans. Lätt fixat genom lite pillande.
Interiör + Stolar
Kliver in i bilen, stänger förardörren som sker med en tyngre duns än på förra generationen.
Skinnsportstolarna i denna Passat med GT paket har grymt mjukt nappaskinn, lagom skålning och ett långt fast lårstöd men jag kan inte bestämma mig om de är mer snygga än sköna eller tvärtom?
Executivepaket för GT
Provbilen hade utrustningsnivån GT, då är stolarna klädda i Alcantara och läder men bilen hade även ett Executivepaket för GT vilket gav denna mjuka och fina läderklädsel "Nappa".
Mittkonsolen känns bredare än tidigare och jag associerar dess stil med Nya Golf R som jag testade förra sommaren. Hela interiören snäppar upp ett par snäpp på "stilrenskalan" och materialvalen har även de blivit ännu bättre. Kan t.ex. inte säga om aluminiumlisten under ventilationsgallren är äkta vara eller bra aluminiumlook i plast.
Mätare + Instrument
Provbilen hade analoga mätare som är standard, inget fel i dessa men för att få de nya digitala mätarna måste tillvalet "Active Info Display" kryssas i.
Kommer återkomma till dessa när jag ska bena ut hur tillvalet Trailer Assist fungerade, ovan bild kommer från den testbilen.
Baksäte
På förra generationen hade jag huvudet väldigt nära taket, på B8:an har skallen fått mer luftrum. Ett riktigt rymligt baksäte med gott om plats för vuxenknän och barnstolar men rutorna sitter högre så barn kanske har svårare att se ut.
Detta baksäte är även en av de första att klara nya i-Size som är en ny klassning av bilbarnstolar. i-Size godkända bilbarnstolar måste klara hårdare krocktester och t.ex. vara enkla att montera för att få i-Size stämpel.
Bagageutrymme
Här får 650 mjölkpaket plats, 47 fler än på förra Passat-generationen. Inte mycket annat att orda om, ett bra lättlastat lådformat utrymme.
Drivlina + Körkänsla
Snygg kaross, bra inredning är jättetrevliga saker men allt rasar om drivlinan inte levererar! Ovan lite videoklipp från vintervägarna i Åre, mer om iskörningen i Kall och nya Passat-tillbehör kommer senare som separata inlägg, läggs i arkivet under taggen #Passat.
I Provbilen satt den nyutvecklade TDI 190 dieseln som ger 190 hk och 400 Nm. Dubbelkopplingslådan DSG6 växlade och 4Motion drev på alla fyra vid behov (Haldex generation 5) och på torr väg når man 100 efter 7,7 sekunder.
Det var rena fakta, i verkligheten kändes Passaten underhållande rapp för att vara en stor familjekombi (utan monstermotor). Trots isiga norrländska vägar var det bara att gasa och styra med den sköna ratten. 4Motion, Hakkapeliitta 8 dubbdäcken och elektroniken gjorde färden snabb, rolig men helt odramatisk.
GT har Mode select som standard där man kan ställa olika körprofiler men fjädringen går inte att justera utan den är sänkt och hård så även om jag gillar utseendet på en sänkt bil så passade den inte helt optimalt till de gropiga norrländska småvägarna.
Men ändå, shit vilken vinterbil! Built in Germany but made for Swedish Winter skulle bilens slogan kunna bli!
Förbrukning
5.1 liter diesel ska den dra per 100 km (134 g/km). Under mitt testande och gasande steg dock förbrukningen med cirka 3 liter per hundra kilometer men jag hade tunga vinterkängor och dessutom testade vi även bilen på sjöisen (mer om detta i kommande inlägg).
Pris
Rekommenderat listpris för TDI 190 SportsCombi DSG 4Motion GT är satt till 332 900 kronor (under 7,5 basbelopp).
Med det priset tror Volkswagen att denna modell kommer bli en ny tjänstebilsfavorit eftersom 90% av alla Svensksålda Passater är kombis och 65% väljer till 4Motion.
Slutomdöme / Testresultat
Provbilen var snygg, rymlig, lyxig, snabb och rolig att köra. Dessutom är den nu en bevisat stabil vinterbil som fått en duktig släpvagnsvikt.
Tror absolut denna TDI190 modell kommer bli populär här i Sverige och jag har inte ens nämnt alla nya tekniska innovationer och tillbehör jag nu läser om i faktabladet för NyaPassat genrellt..
Ok, jag är väl lite lagd åt Das Auto men gillar även andra märken, ta gärna en tur till arkivet där du hittar mina samtliga #Biltester
Jag väljer just nu mellan en Golf sportscombi R eller att invänta passat sportscombi R-line GTS (240hk diesel).
Jag har två barn med bakåtvända stolar, men även en andra bil till frugan som är en Skoda octavia -12 avant.
Så blir mest en stol i "min" bil. Men semester så blir det två. Jag har fastnat för design och motor på Golf R finns dock vissa grejer som man inte får dragkrok, dieselvärmare och elbaklucka för att nämna dom jag tycker är viktigast. Men gillar att golf R sportscombi är unik och en racer på samma gång. Ska lägga till att det är en tjänstebil.
Sen hur låg förbrukning tror du man kan komma ner på lång resor med Golfen?
Vilken hade ni valt, Golf R SportsCombi eller Passat GTS? Ska inte köra bana, men vill ha kul allmänt.
Passat Alltrack TDI190 DSG och vanliga Sportscombi TDI190 DSG kostar exakt lika (333.700:-)?? Kan det verkligen stämma att tillägget "Alltrack" inte kostar något extra?
@VWSverige Passat Alltrack GT och Sportscombi GT 4M, har de samma grundpris?
Nils, VW Sverige bekräftade nyss att Nya Passat Alltrack GT TDI190 och vanliga Sportscombi TDI190 GT 4M DSG båda har samma grundpris (under 7,5 basbelopp).
Hur ser baksätet ut om man har tre barn? två har framåtvända stolar medans den tredje sitter på kudde. Eller kan det bli trångt?
Tråkigt svar kanske men du måste nog testa med just dina stolar och kudden, alla barnstolar är olika breda och mina ungar har haft problem att knäppa bältena själv.