Jag besökte en Ford handlare idag för att kika lite på nya sjusitsiga Ford Grand C-Max som Ford skickat hem reklam om.
Efter att ha klämt och känt på en Ford Grand C-Max i hallen tycker jag att den borde kallas 6-sitsig istället. Det tredje mittensätet i mittenraden är ett mini-säte utan dess like.
Minisäte i Grand C-Max!
Se ovan bild som visar mini-sätet Grand C-Max (förövrigt den första och sista bilden på Ford C-Max i detta inlägg). Pratade vidare med en Ford säljare som istället hänvisade mig till den större modellen S-Max som har tre riktiga säten i mittenraden och två lite mindre extrasäten på den tredje och sista raden.
Testar Ford S-Max istället
Efter lite snack kring säten och flexibilitet i S-Max fick jag fick låna nycklarna till en vit fullutrustad 163 hästar stark S-Max Diesel med 6-växlad dubbelkopplingslåda, en PowerShift på Fordspråk.
Bilen hade även Sportchassi, Titanium S paket och ett grundpris på 344.500:- och då är alltså inte extrasäten och andra tillbehör inkluderade. Motorn klarar inte miljöbilskraven och skatten ligger på 3157:-/år.
Började först att syna nya S-Max karossen på utsidan och jag tycker Ford har fått till en riktigt snygg minibuss som ser snabb och sportig ut redan på parkeringen.
Ford S-Max Front
Fronten har snygga linjer och de “arga” lamporna och det stora luftintaget nertill ger den ett aggressivt och tufft tryne. Enda jag skulle tagit bort är de små runda dimstrålkastarna men bilen är ändå bland de snyggaste minibussarna på marknaden.
Fuskgälar i Framskärmen
Gälarna / Luftutsläppet bakom framhjulen är på låtsas och bara en ren designpryl som man (jag) skulle kunnat leva utan.
Strålkastare
Strålkastarna är snyggt skurna och bidrar till bilens arga nylle. En stilren uppsättning reflektorer sitter bakom glaset.
LED Varselljus
LED ljusen lös starkt nere i fronten och jag tyckte dom satt på rätt plats och helt lagom mycket bling bling i min smak.
Diffusor på Minibuss?
Längst bak satt en nedtonad “diffusor” som i racingvärlden hjälper till att suga fast bilen i marken.
Helt lagom stor (alltså liten) för att inte sticka ut eftersom den ändå är fake och inte har på en familjebuss att göra.
Alcantara Ebony Inredning
Bilens inredningen och stolar var klätt i snyggt skinn och Alcantara Ebony med röda sömmar. Kolfiberlook samt silverfärgade plastdetaljer livade också upp inredningen men det var nästan i överkant med olika färger.
Framstolar i S-Max
Framstolarna var mjuka och sköna att sitta i och man satt still tack vare Alcantaran.
Moderna Grafiska Mätare
Mellan mätarna i S-Max sitter det en stor datorskärm med massvis med information! Lite som att ha en laptop framför ratten.
Snygga menyer, färger och helt OK skärpa på skärmen. Mätarna var också helt okej även om de inte var de tydligaste jag sett.
Ratt & Förarmiljö
Ratten hade utrustats med mycket knappar och kransen klädd i ventilerat skinn.
Jag reagerade på att ratten var mjukare än på andra bilar. Kramade man om den sjönk den ihop lite i nävarna vilket var lite ovanligt men säkert skönt på långresor.
S-Max Interiör i Helhet
Inredningen var som sagt på gränsen till för mycket men tråkig kommer den nog aldrig bli kallad. Snarare kommer den troligen att kallas “ombonad” och “spännande” av etablerade bilskribenter.
Spaken som styr dubbelkopplingslådan och även handbromsspaken syns mellan stolarna (handbromsen som man reglerade rakt upp/ner).
Drivlina / Körglädje
Motorn snurrade nu igång och bilen sattes i rörelse genom att växelväljaren ställdes i drive läge.
Dieselmotorn i denna S-Max kändes inte alls lika rapp som i konkurrenten Volkswagens Sharan trots att folkan hade 23hk mindre motoreffekt och var en miljöbil. Dieseln i S-Max var björnstark som en diesel ska men saknade klippet på höga varv som faktiskt förvånade mig positivt när jag provkörde nya Touran, Sharan och Passat (alla tre med moderna “högvarviga” common-rail dieselmotorer).
Jag tyckte inte heller att automatväxellådan kändes som en dubbelkopplingslåda utan mer som en hederlig automat med lite momentomvandlarkänsla.
S-Max saknade körglädjen jag hade hoppats på och kändes mer gjord för de åkande än den som körde bilen. Den tuffa snygga utsidan, motorn och lådan var inte riktigt i synk.
Lekbord
Lek och matbord för de större barnen och eventuella vuxna som färdas i baksätet. Praktiska och uppskattade av oss barnfamiljer.
Baksätet / Mittenraden
Benutrymmet i mittenraden var lyxigt stort och komforten var på alla sätt bra. Man satt högt och såg ut åt alla håll.
LED-Läslampor
Läslampor på varje plats är också en detalj som ökar trivseln vid långresor när man är många i bilen. Lite som på flyget när man kan läsa sin bok trots att grannen sover.
Inbyggda Rullgardiner
En annan sak var rullgardinerna som var integrerade i bakdörrarna och kunde dras upp vid behov. Ett bättre alternativ än mörktonade rutor tycker jag eftersom de är mer flexibla.
Panoramasoltak
Bilen jag provade hade även ett stort panoramatak precis som på nya Volkswagen Sharan jag testade förut. Gjorde bilen ljus och luftig.
Bagageutrymme / 3:e Sätesraden
Här en till osminkad bild på S-Max med öppen baklucka. Det var ett par fler moment när man skulle fälla säten i S-Max jämfört med Volkswagens lösning.
En annan nackdel var att glidskenorna för mittenraden låg över golvet och inte i golvet. Dessa är nog risk att man sparkar fötterna i, snubblar eller skitar ner sig på.
Touran vs Ford S-Max
Här en bakifrån-jämförelse mellan vår Touran från 2006 med 7 säten. S-Max är rejält mycket längre och bredare.
Benutrymmet i mittenraden var enormt jämfört med vår Touran. Vår Touran t.ex. kommer bli rätt trång på bredden nu när vi får ett tredje barn i dagarna och fortfarande har två som kräver någon sorts barnstol. Men sambon gillar vår Touran eftersom den just är kompakt, lättkörd och lätt att parkera oavsett parkeringsplats.
Summering Ford S-Max
Slutknorren för S-Max blir alltså att den är rymlig, snygg, stark och har omtänksamma detaljer för de åkande men inte ger så mycket för han eller hon som kramar den mjuka ratten och reglerar gasfoten.
Men krocksäker är den, fick full pott redan från årsmodell 2006.
Priset är något för högt anser jag eftersom konkurrenterna klarar miljökraven och därför ger 5 skattefria år och även lägre skatt efter det. Ford är också känt för sämre andrahandsvärde (vi har ägt flera Ford:ar) så första ägaren till en ny S-Max tar en stor ekonomisk smäll.
Om du gillade inlägget och vill läsa många fler inlägg om denna typ av bil så rekommenderar jag mitt bloggarkiv och taggen: #Minibuss