Test: Ford S-Max 163 TDCi PowerShift

Jag besökte en Ford handlare idag för att kika lite på nya sjusitsiga Ford Grand C-Max som Ford skickat hem reklam om.

Efter att ha klämt och känt på en Ford Grand C-Max i hallen tycker jag att den borde kallas 6-sitsig istället. Det tredje mittensätet i mittenraden är ett mini-säte utan dess like.

Ford-Grand-C-Max-Säten

Minisäte i Grand C-Max!

Se ovan bild som visar mini-sätet Grand C-Max (förövrigt den första och sista bilden på Ford C-Max i detta inlägg). Pratade vidare med en Ford säljare som istället hänvisade mig till den större modellen S-Max som har tre riktiga säten i mittenraden och två lite mindre extrasäten på den tredje och sista raden.

Vit-Ford-S-Max

Testar Ford S-Max istället

Efter lite snack kring säten och flexibilitet i S-Max fick jag fick låna nycklarna till en vit fullutrustad 163 hästar stark S-Max Diesel med 6-växlad dubbelkopplingslåda, en PowerShift på Fordspråk.

Bilen hade även Sportchassi, Titanium S paket och ett grundpris på 344.500:- och då är alltså inte extrasäten och andra tillbehör inkluderade. Motorn klarar inte miljöbilskraven och skatten ligger på 3157:-/år.

Började först att syna nya S-Max karossen på utsidan och jag tycker Ford har fått till en riktigt snygg minibuss som ser snabb och sportig ut redan på parkeringen.

Front-Ford-S-Max-Test

Ford S-Max Front

Fronten har snygga linjer och de “arga” lamporna och det stora luftintaget nertill ger den ett aggressivt och tufft tryne. Enda jag skulle tagit bort är de små runda dimstrålkastarna men bilen är ändå bland de snyggaste minibussarna på marknaden.

Gälar-Framhuv-Ford-S-Max

Fuskgälar i Framskärmen

Gälarna / Luftutsläppet bakom framhjulen är på låtsas och bara en ren designpryl som man (jag) skulle kunnat leva utan.

Strålkastare-Ford-S-Max

Strålkastare

Strålkastarna är snyggt skurna och bidrar till bilens arga nylle. En stilren uppsättning reflektorer sitter bakom glaset.

LED-Front-S-Max

LED Varselljus

LED ljusen lös starkt nere i fronten och jag tyckte dom satt på rätt plats och helt lagom mycket bling bling i min smak.

Diffusor-Ford-S-Max

Diffusor på Minibuss?

Längst bak satt en nedtonad “diffusor” som i racingvärlden hjälper till att suga fast bilen i marken.

Helt lagom stor (alltså liten) för att inte sticka ut eftersom den ändå är fake och inte har på en familjebuss att göra.

Dörrsida-Ford-S-Max

Alcantara Ebony Inredning

Bilens inredningen och stolar var klätt i snyggt skinn och Alcantara Ebony med röda sömmar. Kolfiberlook samt silverfärgade plastdetaljer livade också upp inredningen men det var nästan i överkant med olika färger.

Framstolar-Ford-S-Max

Framstolar i S-Max

Framstolarna var mjuka och sköna att sitta i och man satt still tack vare Alcantaran.

Mätare-Ford-S-Max

Moderna Grafiska Mätare

Mellan mätarna i S-Max sitter det en stor datorskärm med massvis med information! Lite som att ha en laptop framför ratten.

Snygga menyer, färger och helt OK skärpa på skärmen. Mätarna var också helt okej även om de inte var de tydligaste jag sett.

Testar-Ratt-S-Max

Ratt & Förarmiljö

Ratten hade utrustats med mycket knappar och kransen klädd i ventilerat skinn.

Jag reagerade på att ratten var mjukare än på andra bilar. Kramade man om den sjönk den ihop lite i nävarna vilket var lite ovanligt men säkert skönt på långresor.

Review-Interior-Ford-S-Max

S-Max Interiör i Helhet

Inredningen var som sagt på gränsen till för mycket men tråkig kommer den nog aldrig bli kallad. Snarare kommer den troligen att kallas “ombonad” och “spännande” av etablerade bilskribenter.

Spaken som styr dubbelkopplingslådan och även handbromsspaken syns mellan stolarna (handbromsen som man reglerade rakt upp/ner).

Drivlina / Körglädje

Motorn snurrade nu igång och bilen sattes i rörelse genom att växelväljaren ställdes i drive läge.

Dieselmotorn i denna S-Max kändes inte alls lika rapp som i konkurrenten Volkswagens Sharan trots att folkan hade 23hk mindre motoreffekt och var en miljöbil. Dieseln i S-Max var björnstark som en diesel ska men saknade klippet på höga varv som faktiskt förvånade mig positivt när jag provkörde nya Touran, Sharan och Passat (alla tre med moderna “högvarviga” common-rail dieselmotorer).

Jag tyckte inte heller att automatväxellådan kändes som en dubbelkopplingslåda utan mer som en hederlig automat med lite momentomvandlarkänsla.

S-Max saknade körglädjen jag hade hoppats på och kändes mer gjord för de åkande än den som körde bilen. Den tuffa snygga utsidan, motorn och lådan var inte riktigt i synk.

Barnbord-Baksäte-Ford-S-Max

Lekbord

Lek och matbord för de större barnen och eventuella vuxna som färdas i baksätet. Praktiska och uppskattade av oss barnfamiljer.

Test-Mittenraden-Ford-S-Max

Baksätet / Mittenraden

Benutrymmet i mittenraden var lyxigt stort och komforten var på alla sätt bra. Man satt högt och såg ut åt alla håll.

Läslampor-Ford-S-Max

LED-Läslampor

Läslampor på varje plats är också en detalj som ökar trivseln vid långresor när man är många i bilen. Lite som på flyget när man kan läsa sin bok trots att grannen sover.

Rullgardiner-Ford-S-Max

Inbyggda Rullgardiner

En annan sak var rullgardinerna som var integrerade i bakdörrarna och kunde dras upp vid behov. Ett bättre alternativ än mörktonade rutor tycker jag eftersom de är mer flexibla.

Panorama-Soltak-Ford-S-Max

Panoramasoltak

Bilen jag provade hade även ett stort panoramatak precis som på nya Volkswagen Sharan jag testade förut. Gjorde bilen ljus och luftig.

Test-Bagage-Tredje-Raden-Ford-S-Max

Bagageutrymme / 3:e Sätesraden

Här en till osminkad bild på S-Max med öppen baklucka. Det var ett par fler moment när man skulle fälla säten i S-Max jämfört med Volkswagens lösning.

En annan nackdel var att glidskenorna för mittenraden låg över golvet och inte i golvet. Dessa är nog risk att man sparkar fötterna i, snubblar eller skitar ner sig på.

Ford-S-Max-vs-Touran-2006

Touran vs Ford S-Max

Här en bakifrån-jämförelse mellan vår Touran från 2006 med 7 säten. S-Max är rejält mycket längre och bredare.

Benutrymmet i mittenraden var enormt jämfört med vår Touran. Vår Touran t.ex. kommer bli rätt trång på bredden nu när vi får ett tredje barn i dagarna och fortfarande har två som kräver någon sorts barnstol. Men sambon gillar vår Touran eftersom den just är kompakt, lättkörd och lätt att parkera oavsett parkeringsplats.

Summering Ford S-Max

Slutknorren för S-Max blir alltså att den är rymlig, snygg, stark och har omtänksamma detaljer för de åkande men inte ger så mycket för han eller hon som kramar den mjuka ratten och reglerar gasfoten.

Men krocksäker är den, fick full pott redan från årsmodell 2006.

Priset är något för högt anser jag eftersom konkurrenterna klarar miljökraven och därför ger 5 skattefria år och även lägre skatt efter det. Ford är också känt för sämre andrahandsvärde (vi har ägt flera Ford:ar) så första ägaren till en ny S-Max tar en stor ekonomisk smäll.

Om du gillade inlägget och vill läsa många fler inlägg om denna typ av bil så rekommenderar jag mitt bloggarkiv och taggen: #Minibuss

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

17 Besökare har kommenterat :
Filippa Lindström sa...

Hej FixarFarsan,

tack för ett utförligt inlägg med fina bilder - vad roligt att du kom till oss för provkörning.

Jag länkar hit från vår facebooksida, provkörning borde intressera många som följer oss. Välkommen dit du också, hoppas att du hittar något du gillar.

Läste att barn nummer fyra är på väg i dagarna, lycka till med ankomsten och den stora familjen hälsar Filippa Lindström, Kommunikationschef på Upplands Motor (och äldst av fyra syskon :))

FixarFarsan sa...

Hej Filippa!

Jag funderade precis vem som länkat till detta inlägg från facebook när jag kikade på lite statistik, kul att det var ni själva :)

Jag lär besöka er trevliga byggnad fler gånger och kika på era många olika bilmodeller. Vi brukar komma ett gäng och äta på er trevliga lunchrestaurang då och då också.

Stämmer 4:e barnet har varit på väg redan 2 veckor före jul och är snart över tiden så sambon pustar på..

Anonym sa...

Hej,

Jag och familjen var nyss och kikade på Ford S-Max och VW Sharan inför bilköp. Jag läste dina tester av båda bilarna och jag tänkte bidra med mina egna tankar. Vi valde bil utifrån 2 vuxna och 2 barn i varsin bakåtvänd bilabarnstol. Vi vill attt båda barnen ska kunna resa i baksätet och därmed faller många kombibilar bort då jag som förare gärna vill kunna ha någon form av komfort och inte sitta med knäna i ansiktet.

Efter diverse testkörande och provpackande...

Ford S-Max 2.0 TDCi 140 med Powershift jämfört med VW Sharan TDI 140 BMT DSG
-Ford S-Max är betydligt billigare än Sharanen och säljs just nu med ett Businesspaket som levererar attraktiva tillval till ett bra pris.
-Ford S-Max är rymligare för förare och passagerare i 1:a sätesraden, framförallt med anledning av att Sharanens mittkonsoll breder ut sig och begränsar förarens möjlighet att vika ut sitt högra knä och sittbrunnen för passageraren är just en brunn... man kan inte se sina fötter utan de försvinner ner under handskfacket och knäna går i i dess horisontella böj (förutsatt en bilbarnstol bakom dig)
-Förarmiljön i Ford S-Max är något plottrig och med en billig känsla i mittkonsollens knappar och reglage, här är Sharanen ett föredöme med sina tyska gener.
-Ford S-Max erbjuder aktiv säkerhet i form av BLIS, LDW m.m. som helt saknas i Sharanens tillvalslista. Märkligt då Sharanen är en nyutvecklad bil??!! Sharanen har dock fler krockkuddar (vissa tillval).
-I sätesrad två erbjuder Ford S-Max ett större utrymme (på bekostnad av kortare lastutrymme) som gör att bilbarnstolarna inte inskränker förarens möjlighet till att reglera sin sittposition. Tyvärr har bara Ford S-Max IsoFix på de två yttre platserna i sätesrad 2 där Sharan erbjuder det till alla sittplatser förutom förare och passagerare i 1:a sätesraden. Även på bältespåminnarfronten förlorar Ford S-Max som bara har det på 1:a sätesraden medan Sharanen har det på alla säten.
-Sharanens skjutdörrar är säkert jättebra för familjen med lite större barn men att spänna fast barn i bakåtvänd bilbarnstol blir lite krångligare och spontant känns det som att man kommer bli skitig varje gång eftersom man ofrånkomligen kommer att luta sig mot den uppskjutna dörrens sidolist för att få en bättre vinkel för att komma åt. Att de går att reglera elektriskt är ju dock en klar pluspoäng!
-Bagageutrymmet var en sak som vi prioriterade när vi valde bil och här vinner Sharan. Sharanen har ett djupare bagage och sväljer mer last. Dessutom går bagageluckan att få med eldriven öppning/stängning vilket är attraktivt när man kommer med kassarna fulla. Ett givet kryss på tillvalslistan och jag konstaterar samtidigt att det tyvärr inte finns alls på Ford S-Max. Synd! Som jag tidigare konstaterade så har Sharanen alltså ett större bagage på bekostnad av en mindre 2:a sätesrad och man får lov att prioritera.
-Den 3:e sätesraden är väl mer avsedd för barn i Ford S-Max medan jag tycker att jag sitter helt ok i Sharanen. För oss var det inte prioriterat att ha en jättebra 3:e sätesrad, en match Sharanen alltså skulle ha vunnit.
-Sharanen har även möjlighet till en egen klimatzon och även klimatkontroll bak samt 12-voltsuttag i baksätet och det är ju omtänksamt. 12-volt i baksätet finns inte att få på Ford S-Max.

Valet blev alltså lätt tillslut, en Ford S-Max för vår del.

Mvh
//Calle

FixarFarsan sa...

Hej Calle!

Imponerande kommentar måste jag säga!
Tack för flera bra reflektioner!

Kul att ni gjorde en så grundlig provkörning och packtest av båda bilarna innan ni bestämde er för den som passade just era behov bäst!

Lycka till med Fårrden!

Klas sa...

Jag snubblade in på din sida efter att ha kollat lite kring Fords 2.0 TDCI och powershift...
Jag funderar på en Ford Kuga (Har inte längre barnvagnsbehov - men vill ha 4wd), just med 2 litersdieseln.

Mitt intryck av Kugan vid provkörning av en 140 hk/powershift var mkt positiva !
Nu har jag bara åkt med i en DSG, inte kört den själv - men jag störde mig inte på långsamma växlingar i Powershiften, och kraften var mkt imponerande tyckte jag.

Min referen är min nuvarande Subaru legacy 2.5i AUT - som förvisso är ngt mer rivig om man drar på ordentligt, men i stan tror jag nog Kugan vinner tom...

En Passat m 4motion+DSG och 170 hk diesel skulle iof inte sitta fel - men priset hamnar kring 350kkr med den utrustningen jag vill ha, och leveranstiden är mer än 6 mån :(

/K

FixarFarsan sa...

Hej Klas

Tack för din kommentar.

Powershift och DSG är båda dubbelkopplingslådor men i mitt tycke är DSG vassare. Sedan har det i och för sig på senare tid kommit rapporter om att DSG missar växlingar och frikopplar så helt felfria är inte de heller.

Provkör flera bilar och märken, testa och jämför fram den bil som passar just dig bäst - det är mitt råd!

Håller med om Leveranstid på nya Passat, finns ett separat inlägg med massor av kommentarer kring det här, sök i rutan uppe till höger om du vill hitta det.

Anonym sa...

Hej FF,

Det var ett bra och utförligt test.
Har precis själv köpt en S-Max, 140 TDCI. Vi valde den 6-växlade manuella lådan och den passar bra till den motorn.
Provkörde många "familjebussar" innan vi bestämde oss. Bl a den nya Sharanen. Behövde inte köra speciellt långt för att konstatera att Sharanen kändes som just en buss! S-Maxen är helt suverän att köra och känns mer som en personbil. Vi valde därför väldigt enkelt bort Sharanen. Touran kändes bra att köra men var alldeles för trång. Väldigt smal på andra sätesraden och minimalt med bagageutrymme. Vi tyckte inte att det fanns så många fler alternativ.
Till den som vill ha en körglad och snygg "familjebuss" med bra utrymmen och komfort kan jag verkligen rekommendera Ford S-Max.
Mvh. Alf

FixarFarsan sa...

Tack för din kommentar Alf!

Det jag skriver är mina privata och ytterst subjektiva åsikter om bilarna jag testar. Smaken är som bekant som baken och ibland kan även åsikter om en bil ändras ju längre man testar den.

Kul i alla fall att höra att du är nöjd med din nya S-Max och tack för berömmet :)

Anders sa...

Hej ! Tack för en bra genomgång av bilen. Idag kikar jag på en Ford S-MAx eller en VW Sharan. Valet är inte så enkelt. Din sida hjälper mig en hel del. Tack :-)

FixarFarsan sa...

Hej Anders

Vilken blev det nu då? :)

Anonym sa...

Har du två bakot vända stolar i en ford s max på dom placer som ford rekommenderar hur ska man sitta på den stol i mitten och hur ska man koma till den tredje raden i bilar med 7 seten glömde skriva att ford vill 3000 kronor att fiksa ett lås att man kan koppla bort krok kudde

FixarFarsan sa...

Man får vara väldigt smal och smidig om det skall fungera som du beskriver..

Jag skulle ha bakåtvända barnstolar i mitten och på ena sidan på mittenraden så att man kommer åt sätena längst bak?

Trodde urkopplingsbar krockkudde med nyckel var standard på alla bilmärken numera?

Henric sa...

Hej,

Läste ditt test när det var dax för bilköp. Det hjälpte mig mycket. Tack! Uppdaterar med lite personliga reflektioner efter att ha varit ägare till en S-Max i ett halvår och kört drygt 1500 mil.

Fick en S-Max business TDI 140 i mitten av mars. Massa utrustning förstås; stora kommunikationspaketet (bluetooth - kanon smidigt, USB, sony stereo mm) men lilla högtalarpaketet, 7-säten, alcantaraklädsel, dieselvärmare, glastak. Är på det hela taget mycket nöjd! Den är precis så praktisk som jag förväntade mig.

Det är två saker som jag ångrat. Dels tycker jag att det riktigt dåligt ljud. Särskilt jämfört med min 10år gamla V70. Nästa gång ska jag lyssna mycket mer noggrant innan jag väljer ljudanläggning. Sen borde jag ha valt automat. Men det är mitt eget fel. Mycket trevlig och lättväxlad manuell låda iofs.

En sak som jag tvekade länge på var om jag skulle välja 140 eller 163hk. Blev 140 som sagt och den räcker absolut till vid landvsägskörning. Behöver knappt växla ner från 6an på 90-väg. Däremot är den rätt seg vid rödljuset, men ok det var ett val jag gjorde. Känner inte att det gör mig så mycket att bli frånåkt. Just accelerationen 50-100 var något jag tittade mer på än 0-100. Landsvägskörning överlag är trevligt med S-maxen. Dock blir den törstig om man drar iväg +120 på motorvägen. Men, säg den bil som inte blir det...

Glastaket är en detalj som Ford själv tycker är väldigt häftig. Är väl ok, barnen tycker det är läckert att titta på stjärnorna på natten, men trist att det inte är öppningsbart. Är väl kanske därför Ford lagt med det i businesspaketet så att de får ut några bilar med glastak också. Tycker inte det är värt de 8000 extra som det kostar.

Lite erfarenheter som kanske kan hjälpa någon!

FixarFarsan sa...

Hej Henric och tack för den maffiga välskrivna kommentaren! Säkert till nytta för andra som googlar hit i jakt på lite s-max info!

Anonym sa...

Hej!
Vi har en S-Max TDCI 163 automat -12 med Business II paketet.
Är väldigt nöjda med den!
Jag provade en 140 innan köpet och jag tyckte att det var stor skillnad.
Mycket bekväm och snabb minibuss som rymmer mycket i förhållande till storleken.
Sony stereon och Bluetooth integreringen ger jag inte mycket för. Ljudet är inte speciellt bra och min iPhone vill inte alltid prata med bilen. Efter omstart (!) av bilen fungerar Bluetooth i såna fall.
Nya S-Max som kommer nästa år ska tydligen ha Fords senaste version av SYNC...

FixarFarsan sa...

Tack för intressant ägarfeedback om S-Max TDCI163! Man ser många S-Max på parkeringar, 9 av 10 har väldigt stora och snygga fälgar.. Bra deal på 18-tummare vid köp?

3Barnsfar sa...

Vet du eller ni andra experter om Ford har haft problem med sin powershiftlåda? Gillar både Sharan och S-Max men tänkte om Ford är ett säkrare kort när det gäller automatlådan som jag gärna vill ha i nästa bil.