Test: Volvo V70 DRIVe (Manuell)

Det har blivit dags att provköra den stora miljöklassade familjekombin Volvo V70 DRIVe med 115 hästars dieselmotor som drivkälla.

V70-DRVIe-Emblem

Vad innebär DRIVe?

Volvo kallar dessa snåltrimmade modeller för DRIVe men alla klarar dock inte utsläppskraven för miljöbil i Sverige. Men det gör alltså denna stora V70 ihop med en 6-växlad manuell växellåda.

Test-Volvo-V70-DRIVe-Front

Välskräddad klassisk Kombi!

Volvo V70 har en stilren och välskräddad kaross utan konstiga linjer eller överdesignade veck. Tänker man med “familjehatten” på så är detta en lyxig och snygg familjebil. Har man en annan hatt på kanske man tycker den är lite för vanlig och kanske lite småtråkig?

Omdöme-V70-DRIVe

Lastvänlig Baklucka

Bakluckan på V70 lutar inte som på modernare "sportkombi Volvos" utan är mer anpassad för att svälja maximalt med last. Den raka luckan bidrar också till att hela bilen får en harmonisk design tycker jag.

Instrumentering-Volvo-V70

Volvo-V70-DRIVe-Test

Inredningen

Inredningen i nya Volvo V70 är välorganiserad och snygg men vissa tycker nog att den är lite väl rak och funktionell. Personligen tycker jag den är nästintill perfekt men silverkransen i plast runt mätarna kunde dom skippat och även flyttat färddatorns reglage till ratten.

Känslan i reglage och knappar är fin och behöver inte kännas som i en dubbelt så dyr tysk bil.

Jag som är såld på gamla Volvo 240 Turbo gillar att man känner igen gammal Volvo design i t.ex. luftutsläppens mittengaller och i dess reglage med vitt streck i.

Volvo-V70-Start-Mediaskärm

Summum + Stor Mediaskärm

Denna V70 var utrustad med ett Summum paket och en extra stor skärm i mitten av instrumentpanelen. På bilden ser ni även bilens startnyckel och startknapp.

Startknappen trycker vi nu på och eldar liv i den lilla dieselmotorn under huven. Kylanläggningen börjar genast kämpa för att sänka temperaturen inne i kupén så man knappt hör dieselknattret. Kylningen är snabb och effektiv, det tackar vi för denna 30 gradiga dag då t.om. start och stop systemet väljer att ta siesta.

Vi passar även på att nollställa färddatorn innan vi rullar iväg och hör hur den elektroniska parkeringsbromsen släpper automatiskt.

V70-Framsäten-Kvalité

Nackstöd-Volvo-Framstolar-V70

Enklare Skinnklädsel

Skinnklädseln i denna V70 var inte lika fin som i den V60 D5 (Läs mitt test) vi provade senare under lunchen.

Stolarna i sig är otroligt bekväma och jag gillar nackstöden som faktiskt går att vila bakhuvudet mot medan man kör och att man med en liten spak kan vika upp framkanten på stolen.

Vi får information om att ingen är bältad bak, jättebra tänker vi eftersom det inte satt någon där :) Vi kör vidare och man märker direkt att motorn är liten och växellådan är lågt växlad på de lägre växlarna. För att bilen skall orka så måste motorn varvas en hel del.

Själva varvandet upp till 3-4000 är inget problem för dieselmotorn med det blir lite surrigt. Jag läser på SvD att man som DRIVe köpare får en frivillig utbildning i hur man ska köra snålt. Den kan behövas för att man skall bli bästa kompis med den lilla 1,6 liters dieselmotorn i den stora bilen.

Snåla dieslar har för övrigt helt tagit över segmentet miljöbilar (mer än var femte nysåld bil är en miljödiesel idag) och Etanolbilar är i stort sett iskalla på nybilsmarknaden.

En annan sak man genast känner av under körning är vilken otrolig komfort det är i nya Volvo V70. Broskarvar och brunnslock är inga problem och bilens chassi filtrerar effektivt bort alla dessa ojämnheter utan att kännas som en gungig gammal jänkare för det.

När man kommer ut på motorvägen och lägger i sexan blir bilen tyst och snål men försök inte accelerera eller köra om utan att lägga i 4:an (eller 3:an) för det orkar inte bilen. Den manuella växellådan gör sitt jobb som den ska och det ska du vara glad för eftersom du kommer kommer behöva använda spaken ofta.

Efter vår provtur visade färddatorn 6,5 L/100Km och det var inte så konstigt eftersom vi inte körde någon längre sträcka och inte heller hade gått DRIVe utbildningen :) Deklarerad förbrukning för V70 DRIVe vid blandad körning är 4,5 L/100Km.

Update 2016: Jag kan nu efter att ha testkört V70 DRIVe flera gånger konstatera att den är imponerande snål och bilen drar runt 0,5 liter diesel per mil utan att utöva någon speciell eko-körning.

Den mindre V60 DRIVe skall som jämförelse klara sig på bara 4.1 L/100Km och för 10 år sedan hade man skrattat åt båda dessa siffror.

Bakåtsikt-Baksäte-Volvo-V70

Bakåtsikten

Sikten bakåt från förarplatsen är riktigt bra eftersom bakrutan är så stor, fäller man nackstöden helt blir sikten ännu bättre.

Baksäte-Volvo-V70

Takhöjd-Baksäte-Volvo-V70

Luftutblås-Baksäte-Volvo-V70

Låsknoppar-Bakdörrar-Volvo-V70

Baksätet i Volvo V70 = KUNG!

I Volvos baksäte sitter de flesta som riktiga kungar! Det finns gott om plats och man har en bra sittställning på de yttre platserna.

Luftutsläppen i B-stolparna är omtänksam detalj och deras höga placering är mycket bättre en varm sommardag än nere vid golvet som på många andra bilar.

Den stora genomlastningsluckan är också enormt praktisk.

Takhöjden bak är riktigt generös och jag med mina 186cm har 10cm kvar mellan skallen och taket. Låsplupparna i bakdörrarna har flyttats till dörrarnas bakkant, det var på tiden! (ironisk :-)

Lastutrymme-Volvo-V70

Bagageutrymmet i Volvo V70

Så här ser nog många V70 bagageutrymmen ut i Sverige, fulla med massa packning. Lastutrymmet är brett men lite lägre än i gamla Volvo kombin (minns debatten när nya V70 ersatte den gamla 850 karossen). Utrymmet är i alla fall lättlastat och den svarta plasten på stötfångaren visar att detta är en bil som tål och är tänkt att användas.

Alla kombibilar borde ha ett tåligt skydd på stötfångarens ovansida, det borde vara ett stående mode i bilbranschen tycker jag!

DRIVe och Släp/Dragvikt

Har du tänkt dra släp bakom din V70 DRIVe bör du veta att släpvagnsvikten på bilen är sänkt till 1300Kg (en motsvarande V70 med D5 motor får dra 1800Kg).

Lättrullade-Däck-Volvo-DRIVe

Speciella (fula) DRIVe fälgar

Blev förvånad (men tacksam) över att bilen inte var utrustad med de mindre snygga DRIVe fälgarna.

Denna V70 rullade på Continental ContiSportContact 3 och inte några specialdäck för mindre rullmotstånd, DET däremot var lite dumt med tanke på att det finns mer lättrullade däck om man ska jaga låg förbrukning?

Pris-Volvo-V70-DRIVe

Priset på Volvo V70 DRIVe

Efter ett snabbt besök hos Volvo’s trevliga hemsida fick jag fram ett riktpris på provbilen 322 800:-. Billigt eller dyrt, döm själv?

Länk till FixarFarsans Provkörningar och Biltester

Snabbsummering V70 DRIVe:

Är man en barnfamilj som kör lite längre och vill ha en stor, säker, snygg, snål familjebil utan några större ambitioner till aktiv körning, ja då är Volvo V70 DRIVe bilen för er förutsatt att ni har råd.

Det finns många billigare alternativ på miljöklassade familjekombis men det är få bilar du åker lika kungligt och säkert i som i en V70 och kolla gärna vad de andra bilarna har för andrahandsvärde?

Läs gärna mina andra blogginlägg som jag taggat med #Volvo.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

18 Besökare har kommenterat :
FixarFarsan sa...

Volvo V70 DRIVe 2012 går numera även att få med automatväxellåda (Powershift-växellåda).

Tack vare Start / Stop teknik ska även den klara miljöbilsgränsen på 120g och förbrukar i bästa fall bara 0,45 liter bränsle per mil.

Anonym sa...

När kommer ett test på drive med automat?

FixarFarsan sa...

Har dom en sådan inne nästa gång jag är hos en Volvo handlare så blir det en tur!

Anonym sa...

Håper der kommer en test av d2 med powershift automat snart:)

FixarFarsan sa...

Ja de må det göra :)

Glömde helt att fråga Volvohandlaren om en sådan fanns inne sist jag var där och testade XC60/XC90.

MattisH sa...

Har en med PS och det är riktigt mkt bättre och trevligare att köra än den manuellt växlade. Dels slipper man växla (eftersom den kräver det) och man slipper den sladdriga växelspaken som sitter i Volvo. Dock är PS en ganska eftertänksam låda och inte lika kvick som DSG. Men hållbarheten är kanske bättre?

Danni sa...

Har Volvo sladdrig växelspak? Den som satt i min gamla S40 T5 för en evighet sen var riktigt tight. Kanske är annorlunda på V70.

När jag körde PowerShift tyckte jag den kändes precis som en vanlig slaskomat, på gott och ont.

FixarFarsan sa...

Minns inte heller någon "sladdrig" växelspak och jag körde en V70 Drive för bara ett par dagar sedan.

Mattis, du kanske minns spaken i en 240 DL? :)

MattisH sa...

Nja någon 240 minns jag inte..
Växellådan i Volvo tycker jag är en seg och tråkig låda utan känsla. Sladdrig kanske är fel benämnt.
S40/V50 hade en betydligt trevligare låda (ford väl?) Jämfört med tex ford, skoda och vw så är volvo långt efter när det gäller känlan i spaken. Tyvärr har domi nte lärt av ford :(
Håller med Danni om att PS är mer som en vanlig automat, men ändå stor skillnad eftersom sliret inte finns där förutom på kopplingen när man ska igång eller finlirar.

Danni sa...

Min S40 T5 hade den ganska klassiska M66-lådan (tillverkad av Getrag). Ford använde även den i Focus ST, som ju hade sin drivlina från T5. Den var som sagt tight och trevlig.

Den S-troniclåda jag kör nu (DL501) är för övrigt också mer lik en slaskomat än min gamla DSG6, som kändes mer direkt. Även det på gott och ont. Vår kära FixarFarsa misstog ju den för slaskomat när han provkörde första gången :)

FixarFarsan sa...

Jadu.. Vad ska man säga.. Tihi? ;)

Anonym sa...

Vad är en Slaskomat?

//M

FixarFarsan sa...

= en vanlig Momentomvandlarautomat, fast det låter som en snabbmatskedja?

Svend sa...

Vår V70 DRIVe har nu gått 17k mil utan minsta problem och går långt över 100 mil på en enda tank. Bästa Volvon vi haft även om den inte är så pigg men ärligt, vem köper en V70 för att köra aktivt?

Trevligt och botanisera bland dina biltester, väldigt olika bilar du testat minsta sagt :)

Johan sa...

Volvo v70 säker? hur skulle det vara om man kunde placera dess varningstriangel på ett bättre ställe en längst mer i skuffen den kan blir blockera av packning vid förd inte säkert!!!

FixarFarsan sa...

Volvo V70 är nog lika krocksäker även om varningstriangeln inte sitter på insidan av bakluckan (där den borde sitta på alla bilar).

Anonym sa...

Bra V70 DRIVe test men jag hittar inte i texten om den har partikelfilter eller inte?

FixarFarsan sa...

Volvo's D2 har partikelfilter men enl. Volvo ska det klara bilens livslängd, läs gärna mer om Volvos Dieslar i mitt försök till summering: Volvo's Dieselmotorer (D2,D3,D4 och D5)