Vad gör man en regnmulen Pappaledig dag ensam med sin 6 månaders son? Självklart åker man och testar nya Audi A6 Sedan TDI177!
Först på tur var alltså den modell jag kallar för “volymmodellen” med 2 liters TDI motor på 177hk och manuell låda. Grundpriset för denna provbil låg på 339.000:-.
Exteriörbilder & Snabbfakta
Denna dieselmotor ligger över gränsen för miljöbil (Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 129,0 g/km) men skall ändå gå att köra väldigt snålt. Förbrukningen vid blandad körning är deklarerad till låga 4,9 L/100KM.
Annan intressant fakta om denna bil är att skatten ligger på låga 1627Kr/år och maximal släpvagnsvikt är 1600Kg.
Påkostade Framstolar
Audi har påkostade stolar och man sitter bra men dock lite hårt. Extra plus är man har ett justerbart lårstöd på framstolarna.
Instrumentering i Världsklass
Instrumenten framför föraren tillhör de absolut skarpaste på marknaden. Enda jag inte gillade var staplarna för temp/tank som visades med små vita lampor och inte med en traditionell mätarnål som jag föredrar (digital sådan är ok).
HiFi-Knappar Fast Många Sådana
Annars var knappar så där bra som man har hört att de skall vara på en Audi. Det kändes som att ratta en bra dyr Hi-Fi utrustning när man justerade kylan och här letade jag förgäves efter en display som digitalt visar graderna men en sådan hittade jag icke?
Fast det var rätt många knappar utspridda på mittkonsolen och mellan framstolarna. Lite VÄL (!) många tycker jag men de lyser upp fint i mörker om det är någon tröst. Den röda färgen gillar jag också skarpt! Nog snackat om förarplatsen..
Rymligt Baksäte - På Längden
I baksätet bakom mig själv finns hur mycket plats som helst för knän men det är värre för lilla skallen. Bakhuvudet sitter direkt mot taket i Sedanmodellen och det var lite otippat eftersom jag “bara” är 186cm lång.
Bagageutrymme Audi A6 Sedan
Nya Audi A6 Sedan har ett djupt lastutrymme med raka sidor och bra gångjärn som inte krossar väskor men för oss barnfamiljer gäller givetvis den nya A6 Avant (sägs komma senare i höst).
Provkörning av TDI177
Nu skall det ut och provköras med en liten nyfiken kille bredvid där krockkudden stängts av med nyckel i handsfacket.
Bilen startas med en knapp och motorn morrar i gång.
Väl ute ur parkeringsgaraget känner jag direkt att motorn är väldigt klen på låga varv trots sina 177k och 380Nm. Denna motor kräver 2500-3000 varv innan den drar iväg och inte heller då känns bilen direkt pigg men så talar vi också om en stor bil på 1650Kg. Min slutsats kring motorn är att den troligen är kalibrerad för lägsta förbrukning.
Däremot är nya A6:an trevlig att köra och den svänger gärna in i kurvor och känns inte alls tung över nosen som den gamla fått lite kängor för.
Denna Audi A6 ligger snäppet över Volvos V70 Drive jag testade förut när det gäller motorkraft, körglädje och även premium känsla. Men Volvo har den fördelen att han är en skattebefriad miljöbil. Hur mycket det väger för “storbilskombispekulanten” det återstår att se när A6:an kommer i Avant.
Snygga Framlampor
Höll på att glömma kommentera Audi’s coola framlampor. Audi var bland de första med dessa LED slingor och nu ser man de på nästan alla bilar. På Audi sitter de som en smäck och hela fronten är väldigt bra designad tycker jag.
Lite Tråkiga Baklysen
Bak däremot, vad hände?! Är det samma designer som fick jobbet att förstöra baklamporna på nya Sharan och Passat?! Personligen gillade de gamla bättre som syns på ovan Avant, vet inte om någon annan håller med!?
Audi A6 TDI177 Summering
Summeringen av A6 med TDI177 blir att den "lilla" motorn gör bilen till en snål, bekväm, stilren sedan som inte väcker några större känslor förutom att den ger hög kvalitétskänsla när man fingrar på den.
Lilleman ska få lite mat nu och sen provar vi nästa A6:a som är framkörd åt mig.. den har lite roligare motor och driver på alla fyra :)
Läs gärna fler av mina arkiverade inlägg taggade med #Audi eller varför inte botanisera bland mina hundratals andra #Biltester?