-->

Test: Audi A6 Sedan

Vad gör man en regnmulen Pappaledig dag ensam med sin 6 månaders son? Självklart åker man och testar nya Audi A6 Sedan TDI177!

Först på tur var alltså den modell jag kallar för “volymmodellen” med 2 liters TDI motor på 177hk och manuell låda. Grundpriset för denna provbil låg på 339.000:-.

Baklysen-Audi-A6-Sedan-2012

Front-Audi-A6-TDI

Exteriörbilder & Snabbfakta

Denna dieselmotor ligger över gränsen för miljöbil (Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 129,0 g/km) men skall ändå gå att köra väldigt snålt. Förbrukningen vid blandad körning är deklarerad till låga 4,9 L/100KM.

Annan intressant fakta om denna bil är att skatten ligger på låga 1627Kr/år och maximal släpvagnsvikt är 1600Kg.

Testar-Stolar-Audi-A6-2012

Påkostade Framstolar

Audi har påkostade stolar och man sitter bra men dock lite hårt. Extra plus är man har ett justerbart lårstöd på framstolarna.

Testar-Mätare-Audi-A6-2012

Instrumentering i Världsklass

Instrumenten framför föraren tillhör de absolut skarpaste på marknaden. Enda jag inte gillade var staplarna för temp/tank som visades med små vita lampor och inte med en traditionell mätarnål som jag föredrar (digital sådan är ok).

Instrumentpanel-Audi-A6-2012

Test-Audi-A6-Manuell-Knappar-Växelspak

HiFi-Knappar Fast Många Sådana

Annars var knappar så där bra som man har hört att de skall vara på en Audi. Det kändes som att ratta en bra dyr Hi-Fi utrustning när man justerade kylan och här letade jag förgäves efter en display som digitalt visar graderna men en sådan hittade jag icke?

Fast det var rätt många knappar utspridda på mittkonsolen och mellan framstolarna. Lite VÄL (!) många tycker jag men de lyser upp fint i mörker om det är någon tröst. Den röda färgen gillar jag också skarpt! Nog snackat om förarplatsen..

Baksäte-Audi-A6-2012

Testar-Takhöjd-Bak-Audi-A6-Sedan

Rymligt Baksäte - På Längden

I baksätet bakom mig själv finns hur mycket plats som helst för knän men det är värre för lilla skallen. Bakhuvudet sitter direkt mot taket i Sedanmodellen och det var lite otippat eftersom jag “bara” är 186cm lång.

Bagagerum-Lasta-Audi-A6-Sedan

Bagageutrymme Audi A6 Sedan

Nya Audi A6 Sedan har ett djupt lastutrymme med raka sidor och bra gångjärn som inte krossar väskor men för oss barnfamiljer gäller givetvis den nya A6 Avant (sägs komma senare i höst).

Audi-A6-Test-Manuell-2012

Provkörning av TDI177

Nu skall det ut och provköras med en liten nyfiken kille bredvid där krockkudden stängts av med nyckel i handsfacket.

Bilen startas med en knapp och motorn morrar i gång.

Väl ute ur parkeringsgaraget känner jag direkt att motorn är väldigt klen på låga varv trots sina 177k och 380Nm. Denna motor kräver 2500-3000 varv innan den drar iväg och inte heller då känns bilen direkt pigg men så talar vi också om en stor bil på 1650Kg. Min slutsats kring motorn är att den troligen är kalibrerad för lägsta förbrukning.

Däremot är nya A6:an trevlig att köra och den svänger gärna in i kurvor och känns inte alls tung över nosen som den gamla fått lite kängor för.

Denna Audi A6 ligger snäppet över Volvos V70 Drive jag testade förut när det gäller motorkraft, körglädje och även premium känsla. Men Volvo har den fördelen att han är en skattebefriad miljöbil. Hur mycket det väger för “storbilskombispekulanten” det återstår att se när A6:an kommer i Avant.

Testar-Framlysen-Audi-A6

Snygga Framlampor

Höll på att glömma kommentera Audi’s coola framlampor. Audi var bland de första med dessa LED slingor och nu ser man de på nästan alla bilar. På Audi sitter de som en smäck och hela fronten är väldigt bra designad tycker jag.

Baklyse-Audi-A6-Sedan

Audi-HUD-Avant-Baklysen

Lite Tråkiga Baklysen

Bak däremot, vad hände?! Är det samma designer som fick jobbet att förstöra baklamporna på nya Sharan och Passat?! Personligen gillade de gamla bättre som syns på ovan Avant, vet inte om någon annan håller med!?

Audi A6 TDI177 Summering

Summeringen av A6 med TDI177 blir att den "lilla" motorn gör bilen till en snål, bekväm, stilren sedan som inte väcker några större känslor förutom att den ger hög kvalitétskänsla när man fingrar på den.

Lilleman ska få lite mat nu och sen provar vi nästa A6:a som är framkörd åt mig.. den har lite roligare motor och driver på alla fyra :)

Läs gärna fler av mina arkiverade inlägg taggade med #Audi eller varför inte botanisera bland mina hundratals andra #Biltester?

4 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Mycket trevligt! En fantastiskt fin bil det där. Själv tycker jag det är otroligt att den väger så lite som den gör - ett resultat av mycket aluminium. Jag är jättesugen på att provköra A6:an men jag vågar inte, risken är att jag ångrar mitt Passat-köp, även om det är en väldigt liten risk!

Tänkte förresten... Hur gör du med lillgrabben medan du provkör? Lastar du över honom + stol i provbilen?

Jonny sa...

Vad fick du för bränsleförbrukning under ditt test?

Såg att du hade kring 6,5 l/100 km med V70 DRIVe.
Visserligen var det en dag med fullt ös i AC´n och det hade du väl kanske inte behov av under det här testet?

Överlag verkar snåldieslarna gynnas av bränsleförbrukningsnormen.

JAg tycker det är svårt att köra dieslarna så snät som normen anger, bensin/etanolbilar brukar jag dock aldrig har problem att nå, eller slå, normen med.

Vad är din erfarnehet?

FixarFarsan sa...

Danni - Lillgrabben följde med, lyfte bara in han i hans babyskydd men lär nog inte göra det fler gånger eftersom han inte gillar bilar lika mycket som jag än.

Jonny - Glömde bort att nolla färddatorn på denna provkörning men tidigare körning hade legat på 0,72 i snitt. Håller med om E85, vi hade inga höga siffror på vår Etanol Ford, den gick på runt 0,9.

Tror det tar ett tag att lära sig köra diesel snålt och dessutom tar de några mil innan de kommer ner i rätt förbrukning har jag läst. Kan ta flera tusen mil i vissa fall.

Jonny sa...

Min förra bil, en Cittra med det otroligt trista namnet C4 1.6 HDi EGS FAP skulle enligt normen dra 4,5. Det nådde jag aldrig. Vid en snäll landvsägstur kunde jag nå ner till 4-4,1 men på en hel tank gick det aldrig.

Jag hade den i 3 år och 7500 mil, och visst märktes det lite skillnad i förbrukning efter 3000 mil men inget större och sedan låg den kvar på samma 5,1-5,2 de resterande 4500 milen.

Hur kör man diesel snålt? Vad skiljer sig i körsättet jmf med en bensinmotor?
I de ecodrivingkurser jag gått har det bara varit bensinfordon.