Medan jag och vår #Touran väntade på Express Service tog jag en lång provtur i den billigaste Volkswagen Polo man under 2011 kunnat köpa.
Uppdaterad Motor i 2012
Beställer du en instegsmodell av Polo idag så får du en årsmodell 2012 som istället har en 90hk stark miljöklassad turbomotor på 1.2 liter. Grundpriset på denna nyare modell (TSI 90) är satt till 139900:-.
Den Polo jag provkörde hade istället en fyrcylindrig bensinmotor på 1,4 liter, en 16 ventilstopp och totalt 85 hästkrafter. Motorn drev bilen via en 5-växlad manuell låda och bilen hade ett grundpris på 136500:-. Provbilens utsläpp var enligt faktabladet 139g/km och skatten 740:-/år.
Snygg Stilren Interiör
Interiören i nya Polo har fått ett jättelyft om man jämför med vår egen Polo 09:a. Nya Polo känns klart mer modern och går i samma linje som resten av Volkswagens nya modeller. Trots att detta var den billigaste versionen av nya Polo kändes den ändå inte alls plastig och budget, tvärtom!
Nya Polo med sin tjänstevikt på 1140Kg känns trippande lätt ute på vägen. Motorn med sina 85 hästar är något trött på de lägre varven men kommer man bara över 3000 varv ger den ändå såpass mycket knuff att bilen känns skapligt pigg.
Knivskarpa Mätare
Instrumenten är knivskarpa och instrumentbelysningen är numera vit och inte blå som i förra generationens Volkswagen modeller. Bara detta är värt mycket efter jag aldrig gillat den blåa belysningen som redan fanns i min gamla Golf Gti Mk4 från 2001.
Bättre Färddator
Färddatorn har mer funktioner och har en tvådelad inforuta. Mycket bättre än i föregående generation. Tankmätaren är digital med pelare, sämre eller bättre?
Nya Polo - Större Inuti
Nya Polo känns bredare än vår 09:a och fram fann man lätt en skön sittställning samt att skallen inte var i närheten av taket.
Bilens yttermått är 1,9 meter mellan ytterspeglarna och nya Polo är precis under 4 meter på längden.
Manuell 5-Växlad Låda
Den manuella växellådan i nya Polo är 5-växlad. DSG lådan som är tillval har 7 växlar och är standard i GTi modellen (som inte ens går att få som manuell) men mer om nya Polo GTi i ett separat inlägg.
Växellådan i denna provbil är lättjobbad via den långa växelspaken och växlarna går i mycket lättare än på den 5-växlade Golf jag testade tidigare (se länkar längst ner i inlägget).
Klassisk Handbroms
En klassisk handbroms hittar man mellan framsätena!
Rymligare Baksäte
Baksätet kändes rymligare än i föregående generation. När man väl kom in i baksätet så satt man bra men insteget är lite trångt och man får lirka in sina 44:or lite. Vissa större mellanklassbilar är lika trånga bak så detta är helt godkänt för en bil under 4 meter.
Kupén kändes luftig även bak och skallen svävade fritt utan problem.
Polo Bagageutrymme
Bakluckan öppnades med VW emblemet, en smart finess som funnits tidigare på andra Volkswagen modeller.
Det övre lastutrymmet är precis 1 meter brett och lyfter man på golvet hittar man en grund “låda” som är lite smalare (94,2 cm).
Ska man frakta en barnvagn i nya Polo får man nog ta bort både insynsskyddet och det extra lastgolvet för att få plats. I vår äldre Polo fick vi efter lite baxande precis in vår stora Emmaljunga vagn, läs mer om det äventyret här..
Summering av Polo 85
Lägger man ihop intrycken så är Nya Polo är en riktigt lyckad “stor” småbil. Den känns bredare och större inuti än förra generationen och den uppgraderade designen känns fräsch på både ut och insida.
Beställer man nya Polo med den nya miljöklassade 90hk motorn och inte kryssar i allt för mycket tillval får man en mycket prisvärd miljöbil med lite “premium” känsla.
Update - Vill du läsa mer?
Jag har numera bloggat om våra egna olika Volkswagens i snart 10 år och även testat massor med andra märken, här kommer därför lite arkivlänkar till er som vill läsa fler inlägg taggade med..
#Biltester, #Polo, #Volkswagen
Vill du kommentera detta inlägg går det bra via ikonerna nedan.