Jag tyckte att Volvo V60 D5 redan i grundutförande var en trevlig maskin med sina 215 dieselhästar (Läs Original V60 D5 Testet).
Lånade en V60 D5 som hade detta blåa lerblästrade emblem bak.
Emblemet satt på en Volvo V60 D5 som alltså hade optimerats av Polestar med 15 extra hästkrafter och levererade nu totalt 230hk.
Utöver chip hade även den vita vardagssmutsiga provbilen ett snyggt R-Design paket monterat och de tillhörande 18” turbinfälgarna.
Bak verkar det vara större R-Design utblås och en “diffusor” nertill.
Inredningen doftade läder och stolarna var lika sköna som de såg ut.
Denna lyxiga förarplats kändes verkligen ombonad och det var lätt att trivas bakom den greppvänliga ratten.
R Design logga i stolsryggen bekräftar att du köpt en extra snygg V60.
Aluminiumlooken hade en lite annan stil än i den vanliga D5:an.
Med Polestar optimering (som kostar 9145:- extra) blir D5:an ännu lite “bättre” och när gaspedalen fick möta golvet och automaten växlade ner ett par pinnar, ja då fick friktionsdäcken (235x40x18) lite problem att få ner all kraft i den regnblöta asfalten.
Snabbare, starkare och mycket snyggare med Polestar och R-Design!
Så skulle jag summera denna optimerade D5:a som med all utrustning hamnade på 405'. Bilens färddator räknade ut att provturen i snitt dragit runt en liter diesel men så var det också en kompakt testrunda utan någon landsvägskörning alls.
Är detta den smartaste Volvo man kan köpa idag om man gillar lite extra pulver under huven och en tuffare look? Är den värd sitt pris? Vad tycker du?
Läs gärna mina andra #Biltester eller inlägg taggade med #Volvo.
V60 D5 är redan som original en trevlig bil i lagom size när man ännu inte har skaffat sig avkommor men över 400' börjar bli lite i dyraste laget för bil som inte är så stor. Med vänlig hälsning Arild