Snart är det vår och inför lite mer aktiv körning är det smart att byta ut gammal bromsvätska som kanske börjat samla på sig fukt.
Jag bytte ett par gånger på min gamla Fiesta ST (mer om bilen här) och använde då detta smidiga hjälpmedel.
Ena delen sätter du som ett lock på bromsvätskebehållaren.
Andra änden av "verktyget" kopplar du till ett reservhjul.
Anslut en passande slang till bromsokets luftningsnippel och led slangen till en slaskbalja.
Har du mycket gammal bromsvätska i behållaren kan du öppna nippeln på första oket och låta det rinna ut tills behållaren är nästan tom.
Stäng nippeln, lossa slangen från reservhjulet, ta bort lockat på behållaren och fyll på ny bromsvätska till överkanten.
Anslut nu locket igen, trycksätt behållaren och öppna nippeln igen tills du ser att vätskan byter färg. Byter du ofta bromsvätska kan det underlätta att byta färg på vätskan varje gång.
När första oket är klart gör du likadant med övriga. Du avslutar med att ta bort verktyget och fylla på med bromsvätska om det behövs.
Att byta bromsvätska tar med detta verktyg lite drygt en timme om du slipper problem med rostiga nipplar och liknande.
En ny bra bromsvätska (med hög kokpunkt) ihop med bättre bromsbelägg och bromskylning räcker ofta bra när du skall börja köra banracing med din gatbil.
Inte vill man byta oljan vid varje ok byte om man gör det samtidigt väl?
/Magnus
Byt de Bromsok/Skivor du tänkt byta och sen antingen luftar du dem eller byter all bromsvätska efteråt?
Eller menade du nåt annat?