-->

Test: Mercedes GLK 350CDI 4Matic

I ett tidigare inlägg där jag testade GLK 220 CDI pyste jag lite om att det kanske skulle komma ytterligare ett inlägg om Mercedes GLK fast då med en kralligare (stavningskontrollen vill ändra till "krulligare", haha!) motor och det inlägget har du precis börjar läsa..

GLK 220 och 350 helt olika bilar

En GLK med ovan emblem är en helt annan bil än den svagare 220 CDI jag precis återlämnat. Inte helt oväntat kanske men skillnaden är så pass stor att den måste målas upp med en metafor..

Om 220 CDI var en trevlig klapp på kinden så är 350 CDI en käftsmäll av boxaren som tuggar öron till mellanmål - men bara om du gillar käftsmällar, en 350 CDI kan klappa fint han med :D

Upplevde precis samma sak när jag tidigare provkörde Audi A6 2.0 TDI och därefter 3.0 TDI. Same same A6 but VERY different! Men inget mer Auditugg i detta inlägg, mer sådant hittar du under #Audi.

GLK350 CDI Drivlina

Tillbaka till stjärnan med den 3 liter stora diesel V6:an som lyckas få iväg 1880 kilo GLK till 100 Km/h på bara 7,3 sekunder. Helt klart en minnesvärd upplevelse när 540 Newtonmeter och 231 hästkrafter via automatlådan 7G-TRONIC PLUS och 4MATIC fyrhjulsdriften fick demonstrera vad de kunde åstadkomma tillsammans!

Den "produkt" dom levererar är helt sjukt beroendeframkallande!!

Dessa bilar borde ha en varningstext: Varning! Denna bil med monsterdiesel kan göra dig beroende efter bara en provtur och därefter gräva djupa hål i din plånbok.

Hur djupt blir då hålet är frågan? Om du bara vill ha en GLK med monstermotorn 350 CDI och absolut inga tillbehör så får du loss bilen utan prutande för 455900 skattade riksdaler. Så ett "rätt" stort hål blir det i plånboken med andra ord eller?

Kryssar du i ett par tillval och sedan ett par till kan hålet bli i stort sett hur djupt som helst!

Mercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC-Provkörning-Test-Bilder-front-grillMercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC-Provkörning-Test-Bilder-rear-bakifrån

Exteriör / Kaross

Jag stannar bilen efter halva provturen och samlar tankarna lite med en liten visuell granskning. På utsidan ser jag ingen skillnad alls mot den billigare och svagare modellen.

Bakifrån kan man inte heller se (ja förutom emblemet) att detta är en bil som ger dig en skön tjurspark ut ur varje kurva ifall du vill.

Tjursparken regleras lätt med den högra pedalen på golvet :D

Skinn-Mercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC

Ljus Skinninredning

På insidan var det ljust och lyxigt tack vare att denna bil var extrautrustad med ljus läderklädsel och dubbla glastak.

Får lite återblickar till min gamla Golf GTI (läs mer) när jag provar bilar med denna typ av ljust skinn. Det blir som en helt annan bil invändigt men samtidigt känsligt för diverse fläckar. Tänker t.ex. på svarta barnkängor som dras mot skinnet och lämnar efter sig svarta streck eller spilld glass, tuggummin eller varför inte Cola..

Mercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC-Provkörning-Test-Bilder-mugghållare

Som vanligt i Mercedes-Benz är känslan i vred, knappar och andra detaljer väldigt hög. Lite som att fingra på en dyr Hi-Fi anläggning.

Mercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC-Provkörning-Test-Bilder-instrumentpanel-aluminiumdekor-ratt

Samma mittenpanel som på den enklare GLK'n men det ljusa läderpaketet byter även ut instrumentpanelens undersida mot en matchande ljus version som "livar upp" det hela ytterligare.

Men kanske blir det lite väl många olika färger och material som ska samsas eller vad tycker du?

Mercedes-Benz-GLK-350-CDI-4MATIC-Provkörning-Test-Bilder-bilbältessträckare

När man satt på bilbältet kände man hur den sakta spändes mot kroppen, vad omtänksamt - nu behöver jag inte göra det själv! :)

Mercedes-Benz-GLK-AMG-Exteriörpaket-Kit-Spoiler-Sänkt-20mm-20tums-AMG-Fälgar

GLK AMG Paket

Vill man få sin 350 CDI lika snygg som den är snabb bör man kanske överväga att välja till AMG paketet (går att få till alla motoralternativ för 38'600:-). Då får man ett fastare och 2 cm lägre chassi, 20 tums fälgar samt en massa spoilers och annan exteriör styling.

En snygg bil behöver ingen styling brukar jag säga men i det här fallet lyfter AMG paketet GLK:ns tuffa framtoning ytterligare ett snäpp - mycket tack vare sänkningen och de stora AMG fälgarna.

Sänkning på en SUV förresten? Vad tycker ni om det? Är det inte lite motsägelsefullt? GLK'n har original en markfrigång på 14,5 cm och med AMG paketet eller ett sportchassi blir markfrigången bara 12,5.

Markfrigången på t.ex. Volkswagen Tiguan är 19,5 cm och på nya XC70 är den ökad till 21 cm så en GLK är primärt ingen skogsmulle.

GLK 350 CDI är istället en lyxig prestandacrossover med fyrhjulsdrift!

Läs mer, arkivlänkar: #4x4, #Mercedes eller #Biltester.

6 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Du har väl inte missat att en helt fantastisk KFR blev officiell idag: http://feber.se/bil/art/237397/jaguar_xf_sportbrake_officiell/

Jag tror jag ska ha en sån med trelitersdieseln på 275 hästkrafter nästa gång jag byter bil! *dreggel*

FixarFarsan sa...

Jaguar XFR Sportbrake! XFR, står det för eXtremFamiljeRäcer det? :D

En sån ska du absolut beställa tycker jag!

Danni sa...

Jag är väl inte gjord av pengar heller! :D Nej, det får nog bli dieseln isåfall. Men visst kan man dregla och drömma om en XFR...

Danni sa...

Annars höll jag på att få en smärre hjärtattack av habegär igår när jag såg att grannen plockat ut en ny bil: http://dl.dropbox.com/u/599230/passatamera.jpg

Yepyep, det är en Turbo S. 550 hästkrafter. Mums!

FixarFarsan sa...

Äh, din Passasat lastar många fler läskbackar än Panameran :-p

Tyckte XFR var en trevlig bokstavskombination bara. Skulle nog inte köpa en bil med 5 liters bensin V8:a idag hur mycket pengar jag än hade över.. Dieselpower räcker gott å väl för mig :)

Anonym sa...

Jag letar efter en GLK med just 350 motorn, vit och gärna AMG paketet, hittade till din sida via en bildsökning och du är också såld ser jag!

En underbar bil på alla sätt och det finns ett antal ute till försäljning som uppfyller mina krav och priset för årsmodell 08-09, 5000mil är runt 300tkr.

Är lite osäker på vad underhållet kan kosta per år för en bil som denna?

/GLK