-->

Test: VW Beetle GT 2012 TSI 200 DSG6

Redan när "Beetle konceptet" lanserades i sin första skepnad runt millennieskiftet så fnyste undertecknad lite åt bilen och kunde inte riktigt ta den på allvar men nu efter att ha kört nya Volkswagen Beetle GT 2012 så är jag inte lika "anti" längre!

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-front-Samsung-S2-Foto[Samtliga bilder i inlägget är tagna med min nya Smartphone, en Galaxy S2]

Beetle & GT

Nya Beetle kommer i två versioner, "Beetle" och "GT" och det är den sportigare GT som jag har varit ute och rastat i vårsolen.

Den nya generationen av Beetle är plattare och "fetare" än tidigare och väljer du GT matchas den tuffare looken även av en rivig motor.

Motorn i GT är en tvåliters bensinfyra med turbo (TSI 200) som ger 200 hästar och denna ihop med en snabb dubbelkopplingslåda (DSG6) ger nya "GT bubblan" riktigt underhållande prestanda.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-instrumentpanel

Interiören är väldigt kontrastrik och innehåller mycket svart som ramas in av krom som dessutom blandas ihop med en mörk panel i polerad kolfiberlook.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-panel-kolfiberlook

Jag hade inte förväntat mig att nya Beetle GT skulle vara så "fräsig" inuti så jag blev lite ställd.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-ventilationsutblås

Får lite Audi TT vibbar av hela inredningen men snyggt som tusan var det oavsett vad den liknar :)

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-förarstol

Stolarna i GT var däremot inte några skålade saker och imponerade inte lika mycket som det man såg framför sig när man satt på dem.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-coupe-ruta-utan-rutram

Dörrarna saknade rutram och rutan åkte upp lite när man stängt dörren. Har aldrig riktigt fattat poängen med denna lösning på bilar som har ett fast tak?

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-knäutrymmet-baksäte

Beetle har även ett baksäte men där tänker jag tyvärr aldrig mer sitta för nacken var i en 90 graders böj och knäna fastklämda i förarstolen.

Satt inte så bra bak i min Porsche 911:a heller men jag skulle ändå inte vilja kalla nya Beetle GT för en "Budget-Porsche", det skulle inte vara schysst mot elvan! :D

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-kurvsnören

För att komma upp och ur baksätet igen kan man ta hjälp av detta kurvhandtag vars design flörtar med originalbubblan.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-spoiler

Bakdelen har lagt på sig ett par kilo på bredden och hyllan, jag menar spoilern är modellen större än vad jag kan minnas från första Beetle versionen.

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-stor-baklucka

Beetlen har en stor kombi-coupé baklucka..

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-Lastutrymme

..men lastutrymmet är ändå det minsta jag sett på länge och ligger långt in dessutom. Men ingen köper en Beetle för dess lastutrymme!

Nya-Beetle-2012-TSI-200-DSG-GT Provkörd-Test-instrumentering

Bilens kraftwerk (TSI 200 och DSG6) är det absolut bästa med nya Beetle GT tycker jag. På andra plats den fräscha instrumentpanelen och därefter resten av den tilltuffade looken på delad tredjeplats.

Har dock fortfarande lite svårt för den opraktiska karossen över Golf chassiet men visst har den sin charm och behöver man inte baksäte eller större lastutrymme så är Beetle GT hur kul som helst att köra!

Personligen hade jag nog valt en mer praktisk Jetta GT (från 256'500:-) med samma drivlina eller en femdörrars Golf GTI med 11 hästar mer (grundpris från 284'400:-) före en Beetle GT som startar på 249'400:-.

Kommentera gärna här nedan och säg vad DU tycker om nya Beetle?

Kika sedan gärna i mitt bloggarkiv där du hittar mina #Biltester.

7 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Betyg 1, en riktig fjållbil!!!! Riktiga bilar har V8:or /Toni

FixarFarsan sa...

Så om man stoppar i en V8 i beetle'n så skulle den duga? ;-)

Anonym sa...

Solklar Femma om jag får den i Toffee Brown!!!

Hälsar Elisabet

Anonym sa...

Tycker i alla fall att den är grymt snygg!

Gladen Beetle sa...

Har en själv i svart Metallic och är super nöjd. Enkel att skruva med för att det är inte instängt i motorn. Man kan göra oljebyten, lampbyten, tändstift, filter byten och så vidare och är drömmen att bygga bil ljud för att det är så enkelt att montera ner inredningen i vilket jag dessutom gjort eftersom Fender audio inte tilltala särskilt. :)

FixarFarsan sa...

Gladen, vad är det för motor och årsmodell på din svarta Metallic?

Gladen Beetle sa...

Det är en 2012as 6 växlad bensinare på 105 hästar, dvs TSI 105.

Går att se här.

http://www.garaget.org/?car=294314